Inlägg från: Anonym (Brastart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Brastart)

Niqab, slöja mm

Jag tycker det vore asbra om det blir förbjudet.

Ser folk skriva att dom aldrig ens sett nån som bär det och jag fattar inte hur. Jag har sett flera i stockholm, några vid ett tågbyte i småland och flera i malmö.

Jag har däremot aldrig sett en nunna i full dräkt men föreställer mig att det inte vore alls lika obehagligt eftersom man ser hela fejjan på en nunna.

Under covid hade vi väl alla mask? Men nu handlar det inte om under covid, för den tiden är redan förbi. Nu handlar det om tiden framåt.

Många muslimska kvinnor vill inte ens täcka håret men är tvugna ändå, många vill inte sy igen fiffi men är tvugna ändå. 

Ju mer sånt här kvinnoförtryck vi kan få bort destå bättre.

Förbjud alla huvudbonader i skola också så barnen kan få uppleva en neutral utbildning och utöva sin familjs religion på fritiden.

• Anonym (Brastart)
    KillBill skrev 2025-10-25 11:13:53 följande:

Frågan är i grunden principiell: ska svensk lag behandla alla trosuppfattningar lika, eller inte? Den handlar också om grundläggande frihetliga värderingar: ska staten bestämma vad kvinnor får eller inte får bära?

De som vill att staten ska förbjuda vissa typer av kvinnokläder delar, på en principiell nivå, samma värderingar som mullorna i Iran och talibanerna i Afghanistan.

Nej nej. Du missförstår. Män ska inte behöva förtryckas heller. Ingen ska behöva förtryckas i sverige. 

Fast alltså, om männen började bära exakt samma nivå av täckande kläder så skulle i alla fall inte jag bli så illa till mods av det. 
  • Anonym (Brastart)
    KillBill skrev 2025-10-25 16:07:42 följande:

Jag upprepar min ståndpunkt:

Lagstiftningen bör riktas mot dem som förbjuder kvinnor att bära vissa plagg eller tvingar dem att bära andra. I övrigt anser jag att alla trosuppfattningar ska behandlas lika.

Det handlar också om grundläggande frihetliga värderingar, ska staten verkligen bestämma vad kvinnor får eller inte får bära? Mitt svar är nej. Det är inte en fråga för staten att avgöra.

De som vill att staten förbjuder vissa typer av kvinnokläder delar, på en principiell nivå, samma värderingar som mullorna i Iran och talibanerna i Afghanistan.

Du säger kvinnor kvinnor kvinnor hela tiden men det gäller väl alla? Ingen ska få ha på sig plagget i offentlig miljö. Det är inget könskrig väl? Eller läste jag så slarvigt att hon vill att det bara ska förbjudas för kvinnor? Det låter märkligt men kanske. Kan inte påstå att jag lusläste.

Hur känner du att det är relaterat till mullor och talibaner? Jag är inte riktigt med på din koppling där.
Svar på tråden Niqab, slöja mm