Niqab, slöja mm
Bara bort med skiten. Vi behöver verkligen inte ...
Bara bort med skiten. Vi behöver verkligen inte ...
Så tröttsamt att det fortfarande av många anses vara förtryck att bära mer kläder, och frihet att bära mindre.
Extra tröttsamt med skitpartier som KD som försöker göra allt i sin makt för att göra livet surt för muslimer i Sverige.
Men vad hade man förväntat sig av KD-Ebba egentligen? Usch.
I Albanien och Kosovo är det sällsynt med niqab, en del muslimska kvinnor bär hijabs men väldigt många har ingenting. I Kosovo är det förbjudet på offentliga skolor. Så Kosovo är mer emot religiösa symboler än Sverige.
Dessutom följer de flesta muslimer där inte alla andra religiösa påbud om antal böner, alkohol etc heller utan följer bara några traditioner. Vad jag har hört, är samhällena väldigt integrerade och ingen bryr sig riktigt om vilken religion någon tillhör för det finns få extremister.
Om täckande klädsel bärs av förtryck är det inte bra, men risken om det förbjuds är att den förtryckta inte får lämna hemmet överhuvudtaget. Då missar man målet, tycker jag!
Det handlar om signaler, att skapa normer.
.

bulletin.nu/moderater-vill-infora-slojforbud-for-barn-i-skola-och-forskola
Att förbjuda kläder som bärs av muslimska kvinnor, samtidigt som kristna nunnor fritt får bära liknande plagg, visar hur Ebba Buschs förslag inte alls är neutralt mellan olika religioner. Det är inte frihetligt, det är illiberalt. I stället för att lagstifta om vad kvinnor får eller inte får ha på sig borde debatten handla om att försvara kvinnors rätt att själva välja hur de vill klä sig. Det är lika fel att förbjuda kvinnor att bära vissa plagg som att tvinga dem att bära andra.
Frågan är i grunden principiell: ska svensk lag behandla alla trosuppfattningar lika, eller inte?
Vadå "neutral mot barnäktenskap"? Genom historien har barnäktenskap förekommit i Sverige, och det finns fortfarande i andra delar av världen. Men här är lagen glasklar: barnäktenskap är förbjudet, för alla. Åldern för att gifta sig är reglerad i lag, och det gäller oavsett bakgrund, kultur eller religion.
Ditt svammel om att jag inte skulle bry mig om att kvinnor inte får röra sig fritt i samhället är för dumt för att ens kommentera.
Som jag har påpekat i flera inlägg tidigare, bör lagstiftningen riktas mot dem som förbjuder kvinnor att bära vissa plagg eller tvingar dem att bära andra. I övrigt är frågan principiell: ska svensk lag behandla alla trosuppfattningar lika, eller inte? Den rör också grundläggande frihetliga värderingar: ska staten bestämma vad kvinnor får eller inte får bära?
De som vill att staten ska förbjuda vissa typer av kvinnokläder delar, på en principiell nivå, samma värderingar som mullorna i Iran och talibanerna i Afghanistan.
Och vi behöver inte gå omvägen via "ska gå att identifiera" och "nunnor" för att låtsas vara fina i kanten.
Bara säg det rakt ut: avarterna av islam vill vi inte ha i vårt samhälle. Dess avarter skall motarbetas var än de dyker upp med alla till buds stående medel.
Nej, jag tycker att sexköpslagen är bra.