Råd om konsekvens
Har läst en hel del om konsekvenser och straff men känner mig fortfarande ganska osäker kring gränsen mellan de två. Jag känner att gränsen är ganska suddig och överlappar varandra och har därav svårt att veta om jag bestraffar mitt barn eller om barnet får en konsekvens. Kan man ens ge en konsekvens? Nu har det dykt upp ett tillfälle som är ganska utmärkt för mig att lära mig av.
Mitt barn (5 år) har ritat på bordet, ett bord jag har slipat och ska betsa och lacka. Jag hade slipat klart det och bordet stod då och användes ej. Vid något tillfälle har vårt barn valt att ta en röd penna och rita på bordet, vi vet inte när och upptäckte alltså inte det vi tillfället. Det enda vi har gjort är att säga att "detta är inte okej, man får inte rita på bordet".
Efter ha kollat närmare på bordet idag så behövs färgen slipas ner igen, mer jobb för mig men inte omöjligt. Nu snurrar såklart tankarna på hur ska jag gå vidare med detta med mitt barn. Jag vill ju lära barnet att detta inte är okej, att jag är ledsen och besviken över att behöva göra om jobbet och såklart att han inte ska rita på bordet fler gånger. Allt jag tänker på skulle jag lägga i kategorin straff tex ingen tv, inget lördagsgodis etc. Vad är en bra konsekvens, finns det ens någon? Vad tycker ni?
Straff kan vara att barnet blir utan pennor tills bordet är fixat.
Men med små barn får man ofta fundera ett varv till. Var ritandet på bordet en medveten handling, eller råkade det komma utanför pappret? Har barnet förstått vad det innebär att rita på bordet, alltså medvetet gjort det ändå. För 5-åringar har ofta inte jättestor förmåga att se framåt och kan även ha svårt att hålla impulserna.
Är det rimligt att ha pennor till en 5-åring som sätter såna spår på möbler att de måste slipas för att färgen ska gå bort? Är det rimligt att detta sköra bord står så till att 5-åringen kommer åt att rita på det med de starka pennorna?
Jag tänker att en konsekvens kan vara att få vara med dig när bordet måste slipas igen. Se jobbet som blir, en lektion om att vara rädd om saker, rita på rätt ställe och med pennor som inte förstör bord.