Inlägg från: Anonym (när) |Visa alla inlägg
  • Anonym (när)

Råd om konsekvens

idee skrev 2025-10-13 11:56:20 följande:
    Råd om konsekvens

Har läst en hel del om konsekvenser och straff men känner mig fortfarande ganska osäker kring gränsen mellan de två. Jag känner att gränsen är ganska suddig och överlappar varandra och har därav svårt att veta om jag bestraffar mitt barn eller om barnet får en konsekvens. Kan man ens ge en konsekvens?  Nu har det dykt upp ett tillfälle som är ganska utmärkt för mig att lära mig av. 

Mitt barn (5 år) har ritat på bordet, ett bord jag har slipat och ska betsa och lacka. Jag hade slipat klart det och bordet stod då och användes ej. Vid något tillfälle har vårt barn valt att ta en röd penna och rita på bordet, vi vet inte när och upptäckte alltså inte det vi tillfället. Det enda vi har gjort är att säga att "detta är inte okej, man får inte rita på bordet".  

Efter ha kollat närmare på bordet idag så behövs färgen slipas ner igen, mer jobb för mig men inte omöjligt. Nu snurrar såklart tankarna på hur ska jag gå vidare med detta med mitt barn. Jag vill ju lära barnet att detta inte är okej, att jag är ledsen och besviken över att behöva göra om jobbet och såklart att han inte ska rita på bordet fler gånger. Allt jag tänker på skulle jag lägga i kategorin straff tex ingen tv, inget lördagsgodis etc. Vad är en bra konsekvens, finns det ens någon? Vad tycker ni?

Konsekvensen skulle vara att barnet själv får slipa och betsa bordet.

Straff kan vara att barnet blir utan pennor tills bordet är fixat.

Men med små barn får man ofta fundera ett varv till. Var ritandet på bordet en medveten handling, eller råkade det komma utanför pappret? Har barnet förstått vad det innebär att rita på bordet, alltså medvetet gjort det ändå. För 5-åringar har ofta inte jättestor förmåga att se framåt och kan även ha svårt att hålla impulserna. 

Är det rimligt att ha pennor till en 5-åring som sätter såna spår på möbler att de måste slipas för att färgen ska gå bort? Är det rimligt att detta sköra bord står så till att 5-åringen kommer åt att rita på det med de starka pennorna? 

Jag tänker att en konsekvens kan vara att få vara med dig när bordet måste slipas igen. Se jobbet som blir, en lektion om att vara rädd om saker, rita på rätt ställe och med pennor som inte förstör bord. 
  • Anonym (när)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-10-13 17:56:12 följande:

En konsekvens för ett så litet barn måste komma nära i tid och vara direkt kopplat till det som hände. 

Sen måste man ju inte hålla på med konsekvenser hela tiden. När mitt barn ritade på väggen blev jag sur och sa att så får man inte göra, och förklarade varför. Hon har aldrig gjort om det.

Konsekvenser använder jag mig bara av om jag har sagt till flera gånger och barnet ändå gör fel. Då har jag dessutom ofta varnat också, att om hon gör om det igen så kommer jag att behöva ställa undan pennburken en tid tex. 

Håller med här, ibland räcker det ju att bara visa att det inte är okej och säga ifrån. Man måste inte ta till med storsläggan direkt. Det är barn under utveckling det handlar om. 
  • Anonym (när)
    Anonym (Ullis) skrev 2025-10-14 13:23:57 följande:
    En gång när mitt barn var 4 och hade gjort något tokigt, pratade vi om det och han var ångerfull. Sen föreslog han att han inte skulle få se favoritprogrammet på TV och satte sig själv i time-out i ett hörn. Där satt han och grät över att han gjort något fel och över att han satt i time-out. Det han gjorde var inte så farligt så själv tyckte jag att vårt samtal och hans ursäkt räckte. Tog ett tag att få iväg honom från hörnet. 
    Man kan ju undra var han fick det ifrån? Att det blir så när man gjort nåt fel?
  • Anonym (när)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-10-14 18:15:27 följande:
    Mina barn har snappat upp sånt från amerikanska tv-serier. Nu är de lite äldre och har börjat ställa frågor om utegångsförbud, också det från amerikanska youtubers och tv-serier. (de frågar om curfew, det är därför jag fattar var de har hört det)
    Och sånt hade han sett redan vid 4 års ålder alltså? Låter ju rätt sorgligt och konstigt att en 4-åring skulle se sånt på TV och sen översätta det till en situation som du beskrev :(
Svar på tråden Råd om konsekvens