Inlägg från: Grässtrå77 |Visa alla inlägg
  • Grässtrå77

Råd om konsekvens

När du ska slipa bordet nu igen så kan du ju prata igen med barnet om hur ni tillsammans ska skapa bra möjligheter för barnet att kunna rita på ett bra sätt. 

Tex att ni tar fram ett skydd som barnet ska ha under bordet och att du visar hur det ska användas. Uppmuntra barnet att rita med skyddet under.

Vissa barn kommer att komma ihåg att ta fram skyddet, mem de flesta femåringar kommer inte att göra det så det är inget du kan kräva.

• Grässtrå77
    Spucks skrev 2025-10-14 10:07:26 följande:

Begreppsförklaring:

Naturlig konsekvens: något som kommer av sig själv. Tex. att något går sönder om man hanterar det på ett olämpligt sätt är en naturlig konsekvens. Eller en hjärnskakning om man dyker i en plaskpool. Eller att man fryser om man har för lite kläder.

Logisk konsekvens: en konsekvens som man ger, som är kopplad till händelsen och är en logisk följd - i alla fall för föräldrarna. Tex. att barnet behöver torka upp något hen spillt. Eller att lämna en lekplats om barnet beter sig illa där. 
    I ditt exempel skulle jag säga att en logisk konsekvens är att du inte gör något med ditt barn som du annars skulle ha gjort. Som "Jo, jag vet att vi brukar spela bordspel varje tisdag eftermiddag, men nu är det tyvärr så att du får roa dig själv istället, för jag behöver fixa bordet du målade på."

Straff: något som man ger och som inte har någon koppling till agerandet. 

Sedan är det ju så, att logiska konsekvenser oftast är ett straff för barnet. Det är ju bara vi föräldrar som kallar det för logiska konsekvenser för att vi känner oss bättre och kan säger att vi är så duktiga föräldrar som uppfostrar våra barn utan straff.

Håller med om att logiska konsekvenser ofta blir ett straff för barnet, särskilt om det sker i efterhand. Att en förälder inte direkt kan leka när ett barn skapat översvämning i köket tror jag de flesta barn förstår.

Men att föräldern måste skrapa om bordet just på torsdag kväll när de alltid annars gör en rolig aktivitet blir ju ett straff. Om det verkligen inte är så att bordet måste skrapas just då. Men i detta fall skulle jag i så fall kompensera genom att göra den roliga aktiviteten vid ett annat tillfälle. 

Att barn gör tokigheter är ju en del av att växa upp och utvecklas. Det innebär att föräldern ofta får ta smällen.
Svar på tråden Råd om konsekvens