Inlägg från: Anonym (Dollan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dollan)

Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor

Lång historia kort korta drag...

En av mina bästa vänner äter upp mig fullständigt. Hon ältar sänder mitt huvud om killar hon fått en crush på. Hon blir upp över öronen förälskad efter ett ons och viger gela sin vardag och varenda tanke åt detta. 

Jag har försökt byta ämne sååå många gånger men hon är snart där igen och babblar på om nån kille. Hon är 37 år och har flera yngre killar på snap och hon tror att alla som svarar henne är kära i henne. Sen rasar hon om hon blir nobbad. 

Hon ligger bokstavligt talat i fosterställning och gråter om en kille inte hört av sig under helgen. 

Vi bor i en ganska liten stad och hon har rivit runt rejält och har fått ett ryckte som kar tokig. Många killar blockar henne för att hon knte slutar höra av sig på fyllan. 

Nu sist satt hon uppe och vänta till 04.00 på att en kille skulle göra av sig för ett ligg. Allt detta är det enda som intresserar henne och nu efter 2 år har jag gett upp helt o hållet. Hon har tappat många vänner och de har brutit helt med henne. Nu har hon bara mig och ett par till kvar. N
    Jag har varit tydlig med att jag inte orkar. Ändå hamnar hon konstant i detta galna ältande igen och igen. Hela hennes liv handlar om killar och utseende. Jag ser inget annat än att bara bryta med henne faktiskt. När jag säger vad hon tycker blir hon irriterad. 

Vill igentligem bara bolla lite om någon varit i samma situation ? 

• Svar på tråden Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (G) skrev 2025-10-13 17:56:09 följande:

Man får hoppas ni är felfria i tråden som bryter med anhöriga för de har brister. En sann vän gör inte så. Då var inte vänskapen så djup till att börja med. 

Så du menar på fullaste allvar att man ska umgås med människor man inte trivs med för att vara snäll? 

Nej vår vänskap har aldrig varit djup. För henne har den mest handlat om att ha någon att älta slut med och jag är trött på det nu. 
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 16:44:57 följande:

Hade liknande problem. En vän som konstant drog hem killar och klagade på att det aldrig ledde till några relationer, drog även på sig könssjukdommar som hon spred vidare. Skällde på mig på fyllan och kritiserade mig för att jag hade ett seriöst förhållande. Hon "glömde bort" min födelsedag och kom inte till restaurangen som vi flera skulle gå på för hon hade en dejt med en kille hon träffat kvällen innan.
    Jag blockade hennes nummer och har bara sett henne en enda gång sedan dess, hon är singel bor i en hyresrätt och har en katt. Inget förhållande, inga barn.

Din vän kommer aldrig ändra sig. Kapa banden nu.

Ja alltså jag började umgås med min vän när hon relativt nyseparerad, jag har en viss förståelse att man kanske inte är helt i balans just efter uppbrottet. Jag hade också ett stort bekräftelsebehov en stund. Även om jag inte låg runt så handlande fabska mycket om uppmärksamhet från killar. Dock lägger sig ju detdär ganska snart och man hittar sig själv. Min vän i detta fall blir bara värre och värre. Jag har verkligen haft tålamod, hon har väldigt få kvar och alla som fått har berättat för henne varför men hon tycker dem är idioter. 

Din vän verkar minst lika obalanserad. Och man fattar inte att dom inte jobbar med sig själva istället för att konstant springa efter killar. Har du ingen kontakt alls med din vän idag? Saknar du henne ibland? Jag är rädd att jag ska ångra mig om jag bryter helt
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (Falabella) skrev 2025-10-13 20:11:42 följande:
    Du kan inte föreslå en paus på ett år då? Så får hon tid att hitta sig själv, eller en karl om det får henne att sluta älta. Risken finns klart att hon blir evighetskränkt av frågan men du överväger ju ändå att säga farväl helt så...
    Ja jag vet inte hur hon skulle ta det. Grejen är den också att en av hennes barndomsvänner bröt med henne nu för någon vecka sedan och hon hade sagt allt det som jag tänker. Istället för att bryta valde jag att fortsätta försöka minska på kontakten mer än jag försökt innan. Men hela jag blir i nuläget helt matt och får ångest bara hon skriver eller ringer. 
    Efter ett samtal med henne numer är jag helt slut och gråtfärdig. Jag inbillar mig de gånger kan svarar att vi kan prata om annat än hennes killar, men hon för det på tal.och min energi stendör och jag får ångest och resten av dagen är jag helt slut. Så nu har jag bestämt mig för att måste vara över. Jag vet att jag får skylla mig själv som inte satt stopp tidigare men av någon anledning har jag valt att tro att jag kan ändra relationen. 
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (Hm) skrev 2025-10-14 07:46:02 följande:

Du säger att du försöker styra bort ämnet. Men har du försökt att vara ärlig? Jag ältade mycket i en situation en lång period i mitt liv,  många år. Min bästa vän var till slut ärlig och sa att hon inte orkade höra mer. Det sved lite först, men jag fattade sen att det blivit för mycket. Jag slutade prata med henne om det och vi har vår 20 åriga vänskap kvar. 

Ja jag har sagt ifrån och jag har bett henne gå till psykolog för att jag inte orkade höra allt själv. 

Vid flertalet tillfällen har jag känt en obeskrivlig känsla när hon babblar om killar, eftersom det är hela hennes värld. Jag har vid dessa tillfällen hört mig själv säga ifrån ganska ordentligt. Det har bara kommit utan min kontroll. Så ja jag har varit väldigt tydlig. Dock går det nån dag sen är det igång igen. Hon är helt besatt av ämnet. 

Jag har nu under den tiden jag inte svarat fått lite lite distans och det är helt obegripligt hur hon styr hela sin vardag och allt allt handlar om bekräftelse. 

Sist jag sa ifrån var för ett par dagar sedan när hon sa att en kille (20 åring) skickat en selfie till henne och hon sa att han är nog kär i mig. Jag sa då klart och tydligt att nej det är han inte, han skickar selfies till sin mammas kompisar också (vet jag att han gör så jag umgås med en av dessa) och nu får du sluta hålla på och tjata för mitt huvud kommer explodera väldigt snart. 

Jag dejtar en kille nu. Vi har setts i ett år. Vi ses varannan vecka när jag är barnfri. Jag vill liksom få vara i den sinnesstämningen nu. Njuta av att jag har honom och han får mig att må bra. Men sist han va hos mig skicka hon 12 meddelanden och ringde 2 gånger. 
    Hon ringer kl 08 på morgonen när hon kommit hem från ett ligg och vill älta om det (fortfarande full). 

Hon visste att han va hos mig men hon har noll respekt. Jag sa då ifrån ganska argt också men hon kommer inte göra annorlunda nästa gång. 
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (L) skrev 2025-10-14 10:50:40 följande:

Så säg upp vänskapen då, om det är vad du vill? Förstår inte vad det är vi ska diskutera då du ändå verkar ha bestämt dig.

Nu har jag skrivit det tydligt i min trådstart att jag vill ha andras upplevelser i ämnet. 

Så att diskutera huruvida jag ska bryta eller inte är alltså inte syftet med tråden, det beslutet kommer jag fatta själv. 

Du behöver inte delta i en diskution oavsett, om du inte vill. 
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (L) skrev 2025-10-14 14:09:54 följande:

Vad spelar andras upplevelser för roll? Låter mest som att du vill snacka skit om din vän. Om du väljer att bryta så gör du henne en tjänst också. Ingen idé för henne att umgås med en person som ändå inte tycker om henne. 

Din vän jagar manlig bekräftelse för att det är det som kvinnor får lära sig från första början, att deras värde hänger på utseendet och huruvida en man vill ha dem eller inte. 

Jag behöver skriva av mig och vill gärna ha andras upplevelser kring liknande situationer för att då ett helikopterperspektiv. Jag har varit k hennes bubbla och ser inte klart om jag inte får ventilera ämnet. 
    Det är verktyg jag behöver för att ta mig vidare. 

Jag har nått ganska dåligt ett tag och behöver skriva av mig. Om du inte förstår så behöver du inte lägga energi här. Finns säkert andra trådar som du kan skriva i anonymt.
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (Falabella) skrev 2025-10-14 21:31:58 följande:
    Okej det där funkar inte nånstans. Bara bryt, blocka om det behövs. 

Men detta är solklart en person som behöver hjälp med sig själv.
    Droppen rann över bägaren på mig ikväll. Va bara detta som behövdes. Nu anklagade hon mig för att ha beräatta för andra om en kille hon legat med. Vilket jag inte har. Könde att nivån är nere så lågt och jag finner inga ord för hur galet sjukt det kändes. Vem bryr sig ens för det första och nej jag har har inte pratat om det. Mitt liv innehåller annat än vilka hon legat med oavsett vad hon går runt o tror.

Jag tappade det. Så nu har jag svårt att tro att hon kommer höra av sig igen och det känns så skönt och befriande. 

Jag vet att allt detta låter så otroligt barnsligt men jag har varit i hennes bubbla så länge så jag har nog blivit helt konstig i huvudet. 

Nu får det vara nog jag vill vidare med mitt liv och med henne som vän kommer jag inte fram och det har kvävt mig alldeles för länge. 

Ibland behöver man bara bli arg
  • Anonym (Dollan)
    molly50 skrev 2025-10-14 23:17:51 följande:
    Jag förstår att det känns skönt och befriande. Att bli anklagad för saker man inte har gjort är aldrig roligt.
    Och om hon ligger runt med olika killar så sprider sig ju ryktet snabbt,tyvärr.
    Så vill man inte det så får man försöka hålla sig på mattan.
    Ja det va nog bara det som fattades nu. Jag tycker absolut inte om den känslan och nu har jag svårt att tro att hon kontaktar mig. De gånger jag sagt ifrån har hon blivit tyst tills hon måste prata av sig om sitt efter några dagar. Denna gången blir det inte så. Jag har inte blockat henne men tagit bort min snapapp och det känns väldigt befriande.
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (Frida) skrev 2025-10-14 23:19:54 följande:
    Ja du gör rätt som tar avstånd från henne.

Förlåt om det blir personligt nu men vet du om hon har någon diagnos? Min syster har en personlighetsstörning som gör så att andra människors åsikter om henne är hela hennes värld och hon måste ständigt ha bekräftelse, samtidigt som hon har ett behov att starta konflikter. Det du beskriver låter väldigt likt henne.
    Ja tanken har slagit mig många gånger...

Hon är antingen överlycklig eller helt förstörd. Gör hon någorlunda så går hon in extremt i det och glömmer precis allt annat. Skapat bråk har hon inte gjort med mig men vet att många blivit irriterade och arga på henne och då inser hon aldrig att hon gjort nått fel utan står på sig tills det spricker helt i relationen. 
    Hon har noll förmåga att hålla ordning. Hennes hem är total misär. Grejer precis överallt. Tom skräp ligger i lägenheten och hon bryr sig inte ens. 

Hon har själv sagt vid nått tillfälle att hon misstänker att hon är bipolär. Men hon har fått medicin utskrivet av läkare och då va hon ganska stabil. Iaf något lugnare och inte så överdriven som hon annars kan bli. 
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (L) skrev 2025-10-15 09:20:36 följande:

Men det framgår ju tydligt att du känner dig kvävd, inte uppskattar er vänskap och stör dig på henne. Då är det ju ganska glasklart att du bör bryta med henne, även för hennes egen skull. Det är ingen äkta vänskap om du ändå inte uppskattar henne, och du själv får ju inte ut något av er vänskap.  Andras upplevelser spelar egentligen ingen roll i just denna situation. Mår du inte bra av er vänskap så bryt. 

Du valde att skapa en anonym tråd här, så då får du leva med att du får olika svar. Det är liksom det ett diskussionsforum är till för. 

Jag känner mig kvävd och har ibland ångest när jag pratar med henne. Grejen är den att jag levde ganska isolerat innan jag skiljde mig. Därför har jag liksom tappat detta med vänskapsrelationer. Nu har jag flera vänner och trivs med dem. Men det är en svår sak för mig att bryta. Har innan valt att försöka om och om igen med henne men tillslut kom jag hit. Till vägs ände. 

Jag känner mig inte stolt som måste skapa en tråd och skriva av mig. Jag gör det för att ventilera och förstå situationen. Som när man går i terapi och berättar om något och inser lite. 

Ja jag vet att det blir olika svar. Men du ifrågasatte varför det ska ältas här om jag ska bryta eller inte. 

Jag är heller inte stolt som sitter och skriver om henne på detta sätt. Men jag måste få klarhet på nått sätt och jag har valt bort att prata med mina vänner om detta då jag inte vill prata illa om henne. Så detta var min utväg. 
Svar på tråden Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor