• Anonym (L)

Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor

Så säg upp vänskapen då, om det är vad du vill? Förstår inte vad det är vi ska diskutera då du ändå verkar ha bestämt dig.

• Anonym (L)
    Teresse7 skrev 2025-10-14 11:42:49 följande:
    Läs ts rubrik. Förstår inte vissas otrevliga uppsåt här på FL. 
    Det har jag redan gjort. Det ändrar inte mitt svar. Otrevligt? Haha, eller hur. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Dollan) skrev 2025-10-14 11:08:45 följande:
    Nu har jag skrivit det tydligt i min trådstart att jag vill ha andras upplevelser i ämnet. 

Så att diskutera huruvida jag ska bryta eller inte är alltså inte syftet med tråden, det beslutet kommer jag fatta själv. 

Du behöver inte delta i en diskution oavsett, om du inte vill. 

Vad spelar andras upplevelser för roll? Låter mest som att du vill snacka skit om din vän. Om du väljer att bryta så gör du henne en tjänst också. Ingen idé för henne att umgås med en person som ändå inte tycker om henne. 

Din vän jagar manlig bekräftelse för att det är det som kvinnor får lära sig från första början, att deras värde hänger på utseendet och huruvida en man vill ha dem eller inte. 

• Anonym (L)
    molly50 skrev 2025-10-14 14:20:16 följande:
    Man kanske behöver få andras synpunkter och erfarenheter för att kunna ta ett beslut?
    Det är inte så "bara" att avsluta en vänskap heller. 
    Jag tror således inte att TS är ute efter att snacka skit utan behöver ventilera och få andras åsikter om saken.
    Att umgås med någon som dränerar en på energi kan vara fruktansvärt jobbigt.
    Jag har själv haft en sådan vän och vi umgås inte idag.
    Oavsett om det handlar om vänskap eller en annan slags relation så ska båda parter må bra och inte dränera varandra på energi. Båda ska fp ut något av relationen. Och så verkar det inte vara för TS.
    Om en efter en väljer att vända en ryggen så är det kanske dags att börja rannsaka sig själv och börja fundera på sin egen del i det hela.
    Men den förmågan verkar TS vän sakna och då är det nog inte så lätt att fortsätta vara vän med henne.

Utifrån det ts skriver så framgår det klart och tydligt att hon stör sig väldigt mycket på sin vän, inte mår bra av vänskapen och känner sig kvävd. Då gör ts både sig själv och vännen en tjänst genom att säga upp vänskapen. Inte heller schysst mot vännen att fortsätta umgås om ts ändå inte tycker om henne. Då blir ju allt bara falskt. Andras upplevelser spelar ju egentligen ingen roll i just denna situation. Det är ju ganska glasklart att vänskapen inte fungerar här, och då är det ju bäst att bryta den..

• Anonym (L)
    Anonym (Dollan) skrev 2025-10-14 14:24:28 följande:
    Jag behöver skriva av mig och vill gärna ha andras upplevelser kring liknande situationer för att då ett helikopterperspektiv. Jag har varit k hennes bubbla och ser inte klart om jag inte får ventilera ämnet. 
    Det är verktyg jag behöver för att ta mig vidare. 

Jag har nått ganska dåligt ett tag och behöver skriva av mig. Om du inte förstår så behöver du inte lägga energi här. Finns säkert andra trådar som du kan skriva i anonymt.

Men det framgår ju tydligt att du känner dig kvävd, inte uppskattar er vänskap och stör dig på henne. Då är det ju ganska glasklart att du bör bryta med henne, även för hennes egen skull. Det är ingen äkta vänskap om du ändå inte uppskattar henne, och du själv får ju inte ut något av er vänskap.  Andras upplevelser spelar egentligen ingen roll i just denna situation. Mår du inte bra av er vänskap så bryt. 

Du valde att skapa en anonym tråd här, så då får du leva med att du får olika svar. Det är liksom det ett diskussionsforum är till för. 

Svar på tråden Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor