• molly50

Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor

Anonym (G) skrev 2025-10-13 17:56:09 följande:

Man får hoppas ni är felfria i tråden som bryter med anhöriga för de har brister. En sann vän gör inte så. Då var inte vänskapen så djup till att börja med. 

Nu handlar det här inte om anhöriga då det är en släkting. Det här handlar om en vän.
    Men oavsett så ska man må bra i en relation oavsett vad för relation det är.
    Och TS gör inte det.
    En riktig vän måste kunna vara ärlig och säga som det är,likaväl som man ska kunna lyssna på en vän som inte mår bra.
    TS vän verkar inte kunna någotdera. Och det är väl inte en bra vänskap om allt bara sker på den enes villkor.
    Är det en äkta vänskap så ska man inte behöva slå knut på sig själv för att orka stanna kvar.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2025-10-14 14:09:54 följande:

Vad spelar andras upplevelser för roll? Låter mest som att du vill snacka skit om din vän. Om du väljer att bryta så gör du henne en tjänst också. Ingen idé för henne att umgås med en person som ändå inte tycker om henne. 

Din vän jagar manlig bekräftelse för att det är det som kvinnor får lära sig från första början, att deras värde hänger på utseendet och huruvida en man vill ha dem eller inte. 

Man kanske behöver få andras synpunkter och erfarenheter för att kunna ta ett beslut?
    Det är inte så "bara" att avsluta en vänskap heller. 
    Jag tror således inte att TS är ute efter att snacka skit utan behöver ventilera och få andras åsikter om saken.
    Att umgås med någon som dränerar en på energi kan vara fruktansvärt jobbigt.
    Jag har själv haft en sådan vän och vi umgås inte idag.
    Oavsett om det handlar om vänskap eller en annan slags relation så ska båda parter må bra och inte dränera varandra på energi. Båda ska fp ut något av relationen. Och så verkar det inte vara för TS.
    Om en efter en väljer att vända en ryggen så är det kanske dags att börja rannsaka sig själv och börja fundera på sin egen del i det hela.
    Men den förmågan verkar TS vän sakna och då är det nog inte så lätt att fortsätta vara vän med henne.
  • molly50
    Anonym (Dollan) skrev 2025-10-14 22:35:17 följande:
    Droppen rann över bägaren på mig ikväll. Va bara detta som behövdes. Nu anklagade hon mig för att ha beräatta för andra om en kille hon legat med. Vilket jag inte har. Könde att nivån är nere så lågt och jag finner inga ord för hur galet sjukt det kändes. Vem bryr sig ens för det första och nej jag har har inte pratat om det. Mitt liv innehåller annat än vilka hon legat med oavsett vad hon går runt o tror.

Jag tappade det. Så nu har jag svårt att tro att hon kommer höra av sig igen och det känns så skönt och befriande. 

Jag vet att allt detta låter så otroligt barnsligt men jag har varit i hennes bubbla så länge så jag har nog blivit helt konstig i huvudet. 

Nu får det vara nog jag vill vidare med mitt liv och med henne som vän kommer jag inte fram och det har kvävt mig alldeles för länge. 

Ibland behöver man bara bli arg
    Jag förstår att det känns skönt och befriande. Att bli anklagad för saker man inte har gjort är aldrig roligt.
    Och om hon ligger runt med olika killar så sprider sig ju ryktet snabbt,tyvärr.
    Så vill man inte det så får man försöka hålla sig på mattan.
  • molly50
    Anonym (Dollan) skrev 2025-10-14 23:39:15 följande:
    Ja det va nog bara det som fattades nu. Jag tycker absolut inte om den känslan och nu har jag svårt att tro att hon kontaktar mig. De gånger jag sagt ifrån har hon blivit tyst tills hon måste prata av sig om sitt efter några dagar. Denna gången blir det inte så. Jag har inte blockat henne men tagit bort min snapapp och det känns väldigt befriande.
    Ja,har man gått ett tag och samlat på sig en massa irritation inombords så behövs kanske bara en liten sak för att det ska tippa över.
    Om hon har ditt telefonnummer så finns det ju risk att hon kontaktar dig igen ändå. Men då är det väl bara att blockera.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2025-10-15 09:17:33 följande:

Utifrån det ts skriver så framgår det klart och tydligt att hon stör sig väldigt mycket på sin vän, inte mår bra av vänskapen och känner sig kvävd. Då gör ts både sig själv och vännen en tjänst genom att säga upp vänskapen. Inte heller schysst mot vännen att fortsätta umgås om ts ändå inte tycker om henne. Då blir ju allt bara falskt. Andras upplevelser spelar ju egentligen ingen roll i just denna situation. Det är ju ganska glasklart att vänskapen inte fungerar här, och då är det ju bäst att bryta den..

Ja,precis. Men den här väninnan måste ju också inse att om flera vänner vänder henne ryggen så ligger kanske inte problemet hos dem utan hos henne.
    Det är ju synd om hon ska behöva stå helt ensam innan hon inser det.
Svar på tråden Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor