Inlägg från: Anonym (inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte)

Äldre föräldrar?

Anonym (Nyfiken) skrev 2025-10-14 21:17:42 följande:
    Äldre föräldrar?

Är det egoistiskt/dåligt att skaffa barn vid 46 + 60? OM man kan bli naturligt gravid alltså.
    Vad tycker du?

Ja, det är egoistiskt. I synnerhet att vara 60 år när barnet blir till. 
    46 år är på gränsen, men 60 är alldeles för gammalt. Då är man 80 år när barnet tar studenten. Sitter på hemmet eller i graven när barnet är vuxen, skaffar egen familj osv. Plus mossig och gammal under hela uppväxten. 
  • Anonym (inte)
    Anonym (37) skrev 2025-10-15 10:05:15 följande:

35 är ju inte speciellt gammalt alls. Vissa verkar ju tro att det är något nytt att skaffa barn senare men kvinnor har fått barn sent i alla tider, bara att det oftast inte var första barnet. 

Jag fick första barnet när jag var 18 och fjärde nu i vintras , är 37 nu. Andra barnet fick jag när jag var 28. Och jag kan ju säga att jag tycker det känns bättre på hennes föräldramöten än på föräldramötena och sånt med äldsta, tyckte nästan det kändes lite pinsamt att jag var så mycket yngre än alla. Menar inte att det är något fel att vara det men det kändes så. Tror min dotter också tänkte på att jag var yngre än alla kompisarnas föräldrar. 

Du har såklart all rätt i världen att inte skaffa fler barn efter 35. Men om du hade gjort det är jag ganska säker på att de barnen inte hade tyckt att du är för gammal eftersom det är väldigt vanligt att få barn efter 35. Du kanske tyckte aty föräldrarna kändes gamla eftersom du var sladdis och hade så mycket äldre syskon? 

Och för att svara TS så tycker jag det är värre att mannen är 60 än att kvinnan är 46. Hade båda varit i 45-årsåldern hade det varit skillnad. Det är ju inte så att man måste göra abort om man råkar bli gravid men ja jag skulle nog säga att jag tycker att 60 egentligen är för gammalt. Men inte 46. 

Varför håller folk på att diskutera helt andra åldrar än det som anges i trådstarten?

Att få barn vid 37 år är väl inte ens jämförbart med att få barn vid 60 år?
Svar på tråden Äldre föräldrar?