Äldre föräldrar?
Är det egoistiskt/dåligt att skaffa barn vid 46 + 60? OM man kan bli naturligt gravid alltså.
Vad tycker du?
Är det egoistiskt/dåligt att skaffa barn vid 46 + 60? OM man kan bli naturligt gravid alltså.
Vad tycker du?
Mina föräldrar var över 50 båda när jag föddes. Det är faktiskt inte så kul att vara barn till så gamla föräldrar. Det blir både sociala stigman och personliga problem i form av uttalad eler självpåtagen press.
Sen förstår jag verkligen om något par blir spontant med barn och vill behålla, särskilt om de inte redan har barn sedan innan. Men man ska verkligen tänka två och tre gånger vad det kommer betyda för barnet, även på lång sikt.
Vad tycker du?
Jag hade inte gjort det.
Jag har två barn som är utspridda på ca 10 år mellanrum och bara det gjorde skillnad. Första kom när jag var 25, andra vid 35.
Inte så att jag kände mig "gammal" vid 35 men det var skillnad.
Sen kan mycket annat vara bättre med stigande ålder. Mer stabil ekonomi, inte samma stress att stanna kvar eller återvända i arbetslivet, man kan känna sig mer sansad och mer erfaren på olika sätt.
Men att vi lever längre betyder inte att vi inte ändå, i ganska stor omfattning, har sjukdomar och tillstånd som slår till vid en viss ålder. Sjukdomar som blir vanligare med stigande ålder helt enkelt. Det kan man inte bortse ifrån.
Vad tycker du?
46 tycker jag inte är för gammalt. 60 är för gammalt. Då är det mer lagom att bli morfar eller farfar, inte pappa till egna barn. Inte mamma heller för den delen, men det händer ju sällan efter 50.
Själv var jag 36 när våra tvillingar föddes, maken 33. Jag har aldrig känt mig gammal, är inte äldre än många andra föräldrar i min omgivning och har svårt att förstå hur man kan tycka att 35 är gammalt. Inte ens 40 är gammalt tycker jag. Däremot hade jag själv inte velat vara över 40.
Jag gissar att de som tycker 35 är på gränsen och 40 för gammalt, umgås i kretsar där de flesta får barn tidigt eller relativt tidigt. I min bekantskapskrets är spridningen stor, men de flesta var över 25 och många över 30 när första barnet kom, samt inte sällan i 40-årsåldern när de fick sitt sista barn. (Oftast nr 2 eller 3).
Det är väl alltid ett visst mått av egoism i att skaffa barn till den här världen, såsom den ser ut.
Det finns många saker som kan vara dåliga hos en förälder, hög ålder är bara en sak av många. Dålig ekonomi, arbetslöshet, dålig bostad, dålig hälsa, dålig relation, låg utbildning mm - det finns mycket som påverkar barnet negativt och dessutom kan man drabbas av det när barnet väl är fött oavsett hur bra man hade det från början. Det är väl inte bara rika människor under 40 som ska få skaffa barn.
60 kanske är att pusha det, men att vara över 40 och skaffa barn ser jag inget större problem med. (Jag var själv 40 när jag fick barn så jag talar i egen sak.) Det handlar om vad man har för situation i övrigt i livet. Att göra som Petra Mede och skaffa barn på egen hand och dessutom vara sjuklig tycker jag personligen är egoistiskt.
Att göra som Titiyo (som var 50) eller Carina Berg (då 44) och skaffa barn med någon som är betydligt yngre känns ändå bättre, eftersom barnet då har en förälder i yngre ålder som kan steppa in om det behövs.
Vad tycker du?
35 är ju inte speciellt gammalt alls. Vissa verkar ju tro att det är något nytt att skaffa barn senare men kvinnor har fått barn sent i alla tider, bara att det oftast inte var första barnet.
Jag fick första barnet när jag var 18 och fjärde nu i vintras , är 37 nu. Andra barnet fick jag när jag var 28. Och jag kan ju säga att jag tycker det känns bättre på hennes föräldramöten än på föräldramötena och sånt med äldsta, tyckte nästan det kändes lite pinsamt att jag var så mycket yngre än alla. Menar inte att det är något fel att vara det men det kändes så. Tror min dotter också tänkte på att jag var yngre än alla kompisarnas föräldrar.
Du har såklart all rätt i världen att inte skaffa fler barn efter 35. Men om du hade gjort det är jag ganska säker på att de barnen inte hade tyckt att du är för gammal eftersom det är väldigt vanligt att få barn efter 35. Du kanske tyckte aty föräldrarna kändes gamla eftersom du var sladdis och hade så mycket äldre syskon?
Och för att svara TS så tycker jag det är värre att mannen är 60 än att kvinnan är 46. Hade båda varit i 45-årsåldern hade det varit skillnad. Det är ju inte så att man måste göra abort om man råkar bli gravid men ja jag skulle nog säga att jag tycker att 60 egentligen är för gammalt. Men inte 46.
35 är ju inte speciellt gammalt alls. Vissa verkar ju tro att det är något nytt att skaffa barn senare men kvinnor har fått barn sent i alla tider, bara att det oftast inte var första barnet.
Jag fick första barnet när jag var 18 och fjärde nu i vintras , är 37 nu. Andra barnet fick jag när jag var 28. Och jag kan ju säga att jag tycker det känns bättre på hennes föräldramöten än på föräldramötena och sånt med äldsta, tyckte nästan det kändes lite pinsamt att jag var så mycket yngre än alla. Menar inte att det är något fel att vara det men det kändes så. Tror min dotter också tänkte på att jag var yngre än alla kompisarnas föräldrar.
Du har såklart all rätt i världen att inte skaffa fler barn efter 35. Men om du hade gjort det är jag ganska säker på att de barnen inte hade tyckt att du är för gammal eftersom det är väldigt vanligt att få barn efter 35. Du kanske tyckte aty föräldrarna kändes gamla eftersom du var sladdis och hade så mycket äldre syskon?
Och för att svara TS så tycker jag det är värre att mannen är 60 än att kvinnan är 46. Hade båda varit i 45-årsåldern hade det varit skillnad. Det är ju inte så att man måste göra abort om man råkar bli gravid men ja jag skulle nog säga att jag tycker att 60 egentligen är för gammalt. Men inte 46.
Svarade en person som tyckte hans föräldrar var för gamla när de fick honom, de var 35 och 40. Men nej du har rätt i att det var lite OT. 37 är ju en väldigt vanlig ålder att få barn (speciellt när det inte är första) och det är nog inte många som tycker det är för gammalt. Och det är absolut inte jämförbart med att få barn vid 60.