Anonym (50-åring) skrev 2025-10-16 14:58:09 följande:
Det bero helt på vem du är skulle jag säga. Jag har aldrig känt mig som en bättre människa än nu. jag är trygg, har massor av tid till mina barn, har pengar, bra boende, aldrig varit starkare psykiskt och fysiskt. jag upplever att jag har en bra relation med mina barn och än så länge skäms inte tonåringarna. Att det skulle förändras innan alla flyttat ut och jag är runt 60 tror inte jag. Jag tror inte att mina barn skulle haft en bättre förälder än vad de har i mig i dag. För min egen skull så kanske det är synd att inte barnen är äldre. Nu när jag är så pass trygg och har kapital, men det är inget jag själv ångrar. Jag älskar mitt liv som det är nu och för mig var det väldigt bra och roligt att vara utan barn mellan 20 och 30. Det är även roligt att kunna dela med mig av så mycket av livet till mina barn, som jag inte skulle kunnat gjort om jag fick barn när jag var yngre. Både av livserfarenhet och att det kostar.
Jag känner igen mycket av det där, jag är snart 50 och har två barn i yngre tonår. En del jämnåriga har vuxna barn och kan nu göra allt det där de inte kunde göra när de var yngre.
Jag hade i stället den perioden mellan 20 och 30. Både jobbade och pluggade, reste runt i världen, bodde utomlands ett tag. Då kände jag ibland att jag borde stadga mig eller vara mer målinriktad, men i efterhand är jag väldigt glad att jag fick de där vagabond-åren. Det gav mig många upplevelser och erfarenheter som jag inte hade fått annars.
När jag träffade min man kände jag mig färdig med det livet. När vi fick barn hade vi bra ekonomi, bra boende och var mer än redo för familjelivet. Det hade jag inte varit på samma sätt när jag var yngre. Jag tror (hoppas) att jag ändå hade blivit en bra förälder, men inte lika bra. Plus att jag ännu inte hade hittat rätt partner.
För andra är det tvärtom. De bildar familj tidigare och är nöjda med det. Efter 40 har de tid för sådant jag hade före 30, då jag var fri som fågeln medan de hade fullt upp med småbarn.