Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-17 10:22:53 följande:
Jag tror att de flesta som får barn före 50, räknar med att hinna se barnet växa upp och mer därtill. Räknar med att orka vara en aktiv förälder och kanske även få uppleva barnbarn.
Jag tror inte att man räknar med att dö eller bli snöplig när barnet är 20. Sen kan allt tyvärr hända, en arbetskamrat förlorade sin mamma i tonåren. Mamman dog i cancer, hon var 52.
Men om man blir skröplig pga hög ålder och inte pga sjukdom, snackar vi ändå minst 80 år. Då är barnet oftast 30 - 40 år, även om man fick barn sent.
Det är inte så vanligt att få barn efter 50, det är ett mindre antal (män) som får det. Dessa har oftast en betydligt yngre partner. Rätt eller fel, men jag tror att de räknar med att partnern ska finnas där längre än de själva. Att barnet i alla fall har en pigg förälder i livet länge.
Det jag menade med mitt inlägg vara att man inte bara kan fundera utifrån sitt eget perspektiv, utan måste även tänka lite utifrån hur det kan bli för barnet. Och det gäller ju inte bara ålder, utan en massa andra faktorer som gör det mer eller mindre lämplig att sätta ett barn till världen.
fornminne skrev 2025-10-17 10:52:09 följande:
Att avstå från barn pga hög ålder, tycker jag bara är rimligt om ena föräldern är jättegammal, alternativt om båda föräldrarna är äldre.
Det är stor skillnad om båda föräldrarna är i 50-årsåldern när man föds, och om den ena föräldern är 50 och den andra 30. I det senare fallet har man åtminstone en relativt ung förälder. Man slipper växa upp med två gamla föräldrar, som är mycket äldre än kompisarnas föräldrar, som oftast inte orkar lika mycket och som man kanske får börja hjälpa redan i 20-årsåldern.
Jag tycker att det kan finnas många skäl till att avstå barn. Ålder kan vara en sån faktor. Att nöja sig med att en förälder är gångbar är också att sätta ribban lågt. Utifrån barnets perspektiv.