Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-16 23:48:19 följande:
Min mormor och morfar var i exakt samma ålder - 26 och 34 - när de fick sitt första barn, min mamma. Detta var på 40-talet. De var inte äldre än många andra föräldrar och jag har aldrig hört att mamma tyckte att de var gamla. Kanske berodde det på att andra världskriget sköt upp många familjebildningar. Mormor och morfar träffades när mormor var 18, men de gifte sig inte förrän efter kriget. Morfar låg inkallad långa perioder innan dess.
Din släkting är född något senare. Då kanske över 30 ansågs gammalt för första barnet. Hur 26 kan anses gammalt har jag dock svårt att förstå.
Min pappa var över 40 när jag och min syster föddes, äldre än de flesta jämnårigas föräldrar. Men jag upplevde honom aldrig som gammal. Det är dock stor skillnad på att vara 40 - 45 och 60 när man får barn. När pappa var 60 var jag och min syster tonåringar. Mamma var dessutom 14 år yngre än pappa, hon var inte äldre än andra mammor.
Håller med om att det känns lite knäppt att 26 år skulle anses gammalt även 1951 men dom bodde på landet i Roslagen i Stockholms skärgård. Så jag tänker att det varit annorlunda om de hade bott i en storstad kanske.