Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Min son är alldeles för snäll

Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-15 02:09:52 följande:
    Min son är alldeles för snäll

Hej! 
    Som rubriken låter så är min son alldeles för snäll mot andra i sin ålder, han är 12 år och ska byta skola och börja 7an till hösten och jag börjar på riktigt bli orolig för att alla kommer att köra med han.
    Han kommer inte att vara beredd på det hårdare klimatet som jag tror kommer bli på högstadiet.
    Han går i en mindre skola nu där det är väldigt lugnt och stilla!
    Men redan nu så märks det att han inte kan säga nej och när man hör från att de andra är dumma och man frågar om varför han inte bara säger ifrån så säger han att han inte kan det!
    Hur ska jag kunna få honom att känna sig tuff och respekterad?
    Han är längst i klassen och rätt stark för sin ålder tycker jag så han skulle inte behöva tillåta att någon kör med han om han inte vill...

Jättebra att han är snäll!  Lustigt nog brukar fysiskt större killar i genomsnitt vara mindre aggresuva. Kanske för att de vet att de kan försvara sig om de måste. För att det är så fysiskt inriktat bland killar.

Men föreslå honom en kurs i någon slags orientalisk kampsport. Där lär man sig ta.plats på ett bra sätt, men även vara respektfull mot andra och hålla sig till justa regler.
  • Anonym (J)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-15 13:53:32 följande:

Sen är det ju ett reellt problem idag om barnen får dåliga vänner i tonåren, då kan de råka väldigt illa ut. Om klimatet är så dåligt på högstadiet skulle jag försöka byta skola redan nu, innan ni får problem.

Jag har kollegor som varit tvungna att flytta till andra sidan Sverige för att deras barn hamnat i dåligt sällskap, med droger och kriminalitet. Flera familjer jag känner har pojkar som nu sitter i fängelse för medhjälp till mord och vapeninnehav. Och nu pratar jag om barn från skötsamma akademikerfamiljer, som fått fel vänner. 

Jag tror det viktigaste man kan göra för sina barn är att hjälpa dem hitta bra vänner och hålla dem ifrån dem som ägnar sig åt droger och kriminalitet. 

Ja, är skolan känd för att den är stökig och det dessutom finns gängkriminalitet i närområdet, så kan en annan skola vara bättre. 

Om skolan bara är stökig är det lättare, då behöver sonen hålla sig från de stökigaste eleverna. Om du misstänker att den bästa kompisen är en sådan som lever rövare i olika sammanhang, så kan du uppmuntra sonen att söka sig till lugnare vänner. En feitidssysselsättning kan ge det. 
  • Anonym (J)

Självförtroende får man genom att vara bra på något, ha föräldrar som uppskattar en och håller på en oavsett vad som händer (men det klart att man kan säga något om ungdomen gör konstiga saker) och har jyssta kompisar. 

Det sista verkar vara ett problem för din son, om hans bästa kompis är på honom hela tiden. Det brukar ändå alltid finnas killar som inte behandlar sina kompisar illa, utan de bara småretas lite med varandra någon gång. Sådana kompisar önskar man din son!

Ta ett snack med din son inför högstadiet. Om att man ska söka upp sådana som är jyssta och vara med dem. Släppa sådana som är taskiga och har en dålig jargong.
    Strunta i att vara med de tuffa, trots att de ofta är populära på högstadiet. 

Men också lära honom att om någon ger honom en riktigt taskig kommentar, då är det bäst att hugga tillbaka minst lika taskigt, om inte lite värre. Så att den andre får sig en känga precia där det kan finnas egna tvivel. 

Svar på tråden Min son är alldeles för snäll