• Anonym (Bonusfamiljen)

Ex gå in och hämta barnens saker

Fråga till er som lever i bonusfamiljer.

Scenario:
    bonusfamilj, man med två barn i tonåren + bonusmamma. Varannan vecka barn.

När exet ska hämta barn och deras saker för byte av vecka tycker ni att det är: 

1. Ok att hämta så länge någon vuxen är hemma i huset?
    2. Ok att hämta så länge barnen är hemma?
    3. Ok att ta barnens nyckel och gå in själv i huset och hämta barnens saker?

• Svar på tråden Ex gå in och hämta barnens saker
  • Anonym (Leona)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 07:29:31 följande:
    Byte av vecka. Hämta barn + deras saker som ska med. (Jag var nog otydlig). 
    Kommer inte barnet ut frivilligt? 
  • Anonym (-)

1 och 2 är ok, men barnen är så stora, så beroende på relation till exet kanske hon inte ens behöver komma in? Barnen kan bära själv eller så kan hon möta upp i dörren?

• Anonym (Aldrig i helvete!)

Aldrig i helvete att exet kommer innanför min dörr. 

Barnen tar ut sina egna saker till hans bil, alternativt så har de med till skolan och åker till honom direkt efter skolan. När det varit att de ska vara längre (tex sommarlovet) så hjälper jag dem ut med resväskorna ner i trappen och ut från porten. 

Han är inte under några som helst omständigheter välkommen hos mig.

• Anonym (Em)

Tycker att det normala är att barnen bär ut sina saker.

• Anonym (Molly)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 07:18:04 följande:
    Alltså vid byte av vecka. Barnens saker är packad och barn + saker ska byta förälder. :)
    Då är alternativ 1 + 2 konstiga, varför skulle de inte vara ok? 
  • Anonym (Em)

Kan tillägga att ex hade fått gå in här med barnens nyckel om det var något viktigt som inte gick att lösa på annat sätt och överenskommet med oss. Men absolut inte som rutin vid veckobyte.

• Anonym (W)

Antingen får barnen bära ut grejerna eller så börjar ni byta i skolan/förskolan istället så slipper ni det här problemet helt.

Men nej, mitt ex skulle inte få gå in i min lägenhet utan att jag var där. Helst inte. 

• Anonym (varför?)

Varför skulle exet gå in med nyckel?
    Är inte barnen hemma när exet ska hämta dom?

Är barnen någon annanstans när deras saker ska hämtas? 
    varför när det gäller tonåringar? 
    Barnen tar väl med sig sakerna när dom åker till andra föräldern? 
    Har dom glömt något är väl tonåringarna med när det ska hämtas? 

Det ska vara något extremt viktigt som måste hämtas av exet och inte tonåringen kan komma med och exet behöver gå in själv, annars kan någon hemma bara lämna det i dörren. 
    Vet inte vad som skulle vara så viktigt att exet går in själv med nyckel när ingen är hemma, skulle vara livsviktig medicin kanske men då att exet fått godkännande att hämta det! 

Men att exet hämtar tonåringar både om vuxen är hemma eller ej är ok men exet behöver ju inte gå in i bostaden utan vänta utanför eller möjligtvis i hallen om barnen behöver hjälp och ingen bostaden kan hjälpa till.

• Anonym (-)

Sen tänker jag att jag som ex skulle tycka det kändes väldigt märkligt att bara knalla in i mitt ex och hans nya kvinnas hem om varken de eller barnet var hemma. Varför skulle jag vilja göra det? Om det inte var frågan om liv och död.

• Anonym (Q)

Vid sjukdom eller andra omständigheter som gör det svårt för tonåringen att själv hämta sakerna så hade jag tyckt att det är ok att hämta sakerna tillsammans med barnet, eller efter att ha knackat på när en vuxen är hemma eller efter att ha ringt och kollat att det är ok med en vuxen om ingen är hemma.

I vanliga fall så känns det bara onödigt att exet ska komma in i hemmet vid hämtningar. 

Svar på tråden Ex gå in och hämta barnens saker