• Anonym (Bonusfamiljen)

Ex gå in och hämta barnens saker

Fråga till er som lever i bonusfamiljer.

Scenario:
    bonusfamilj, man med två barn i tonåren + bonusmamma. Varannan vecka barn.

När exet ska hämta barn och deras saker för byte av vecka tycker ni att det är: 

1. Ok att hämta så länge någon vuxen är hemma i huset?
    2. Ok att hämta så länge barnen är hemma?
    3. Ok att ta barnens nyckel och gå in själv i huset och hämta barnens saker?

• Svar på tråden Ex gå in och hämta barnens saker
  • Anonym (Kaffekopp)

För mig och resten av familjen är alternativ 1, 2 och 3 helt OK.

• Anonym (Bonusfamiljen)

Detta sker hos oss:

-Byte sker måndagar.  
    -Barnen går hem till pappan efter skolan. Mamman hämtar både barn och deras saker. Inga problem alls  

Men detta kan också ske:
    -Äldste tonåring åker till sin pojkvän efter skolan   
    -Yngre tonåring åker till stan med kompis efter skolan  
    -Båda har packat ihop sina saker som är redo att hämtas av mamman  
    -Barnen åker buss hem till mamman
    -Mamman slutar jobbet och vill hämta barnens saker  Barnen vill inte följa med utan vill att mamman ska lösa hämtningen  
    -Pappan (och jag) kanske är på träning, promenad osv och är tillfälligt borta  
    -Mamman tar barnens nyckel, går in i huset och hämtar barnens saker  

Jag som bonus känner mig inte helt bekväm i detta - att hans ex går in i vårt hus när vi inte är hemma. Det är ingen ?kris?, ingen nödsituation osv. Bara dålig planering. 

• Anonym (-)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 14:44:38 följande:

Detta sker hos oss:

-Byte sker måndagar.  
    -Barnen går hem till pappan efter skolan. Mamman hämtar både barn och deras saker. Inga problem alls  

Men detta kan också ske:
    -Mamman slutar jobbet och vill hämta barnens saker  Barnen vill inte följa med utan vill att mamman ska lösa hämtningen  

Jag som bonus känner mig inte helt bekväm i detta - att hans ex går in i vårt hus när vi inte är hemma. Det är ingen ?kris?, ingen nödsituation osv. Bara dålig planering. 

Då får väl barnen vara utan saker tills de känner att de orkar hämta dem. Alternativ ställ ut grejerna utanför dörren om ni vet att hon ska hämta utan barn. Mamman har inget i ert hus att göra och barnen borde ju också vara intresserade av att deras grejer kommer med.
  • Anonym (Leona)

Kan ni ställa grejerna direkt innanför ytterdörren? Då behöver hon inte gå in utan bara öppna o ta väskorna. Det låter ju onekligen som en smidig lösning för att tonåringarna ska slippa dra omkring på sina grejer på stan. De har inte direkt bett om att behöva flytta en gång i veckan, så jag tycker inte att det är orimligt att mamman hjälper dem med väskorna ibland. 

• Anonym (J)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 14:44:38 följande:

Detta sker hos oss:

-Byte sker måndagar.  

Men detta kan också ske:

Vad säger pappan?
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (-) skrev 2025-10-15 13:42:32 följande:

Sen tänker jag att jag som ex skulle tycka det kändes väldigt märkligt att bara knalla in i mitt ex och hans nya kvinnas hem om varken de eller barnet var hemma. Varför skulle jag vilja göra det? Om det inte var frågan om liv och död.

Det kan man ju tycka. Men exet har bott i huset förut och känner sig därför lite hemma?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 07:14:21 följande:
    Vem har sagt att de inte är färdigpackade?
    Eftersom du skriver att exet går in med barnens nyckel så betyder det väl att barnen redan är hos honom, och då hämtar han något som inte var packat när han hämtade barnen. För barnen har väl sina nycklar hemma hos dig när de är hemma hos dig.
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (Leona) skrev 2025-10-15 15:18:44 följande:

Kan ni ställa grejerna direkt innanför ytterdörren? Då behöver hon inte gå in utan bara öppna o ta väskorna. Det låter ju onekligen som en smidig lösning för att tonåringarna ska slippa dra omkring på sina grejer på stan. De har inte direkt bett om att behöva flytta en gång i veckan, så jag tycker inte att det är orimligt att mamman hjälper dem med väskorna ibland. 

Jag har inga åsikter alls att mamman hämtar sakerna, det är en hel del grejer 😁 så barnen kan inte ta det själva på buss. 

Men kanske mamman kan dubbelkolla när pappan är hemma och hon kan hämta sakerna? Alt. ta med nåt av barnen senare på kvällen för att hämta om vi inte är hemma - förutsatt att hon har dialog med pappan om det. 

Men jag var mest intresserad av att höra andras åsikter och erfarenheter.

• Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (J) skrev 2025-10-15 15:22:41 följande:
    Vad säger pappan?
    Inte mycket. Konflikträdd. Exet gör som hon vill och han törs inte säga nåt. Typ. Men han brukar försöka se till att vara hemma när hon kommer (han kollar med barnen när mamman tänkt komma) då han vet att jag inte är helt bekväm med att hon bara knallar in  
  • Anonym (J)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 15:46:41 följande:
    Inte mycket. Konflikträdd. Exet gör som hon vill och han törs inte säga nåt. Typ. Men han brukar försöka se till att vara hemma när hon kommer (han kollar med barnen när mamman tänkt komma) då han vet att jag inte är helt bekväm med att hon bara knallar in  
    Så länge inte pappan säger ifrån lär det inte bli någon förändring.  Bara för dig att gilla läget. Sen kan du och andra ha rätt i sak, oacebtalbelt beteende, men inget lär ändras av det.
  • Anonym (Leona)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 15:42:25 följande:

Jag har inga åsikter alls att mamman hämtar sakerna, det är en hel del grejer 😁 så barnen kan inte ta det själva på buss. 

Men kanske mamman kan dubbelkolla när pappan är hemma och hon kan hämta sakerna? Alt. ta med nåt av barnen senare på kvällen för att hämta om vi inte är hemma - förutsatt att hon har dialog med pappan om det. 

Men jag var mest intresserad av att höra andras åsikter och erfarenheter.

Så du är ok med att hon går in om hon gör det tillsammans med något av barnet, men inte om hon kommer ensam? 
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (Leona) skrev 2025-10-15 16:44:09 följande:
    Så du är ok med att hon går in om hon gör det tillsammans med något av barnet, men inte om hon kommer ensam? 

Barnen bor ju också här, det känns som fel signaler att sända till barnen att mamman inte är välkommen tillsammans med barnen för att hämta sakerna om vi nån gång är borta. Men dialog mellan mamma/pappa om det först såklart.

Att ta nyckel och gå in själv utan att säga nåt är en helt annan sak. 

• Anonym (Leona)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 19:55:03 följande:

Barnen bor ju också här, det känns som fel signaler att sända till barnen att mamman inte är välkommen tillsammans med barnen för att hämta sakerna om vi nån gång är borta. Men dialog mellan mamma/pappa om det först såklart.

Att ta nyckel och gå in själv utan att säga nåt är en helt annan sak. 

Jag fattar. Så hade jag nog också känt. 
  • Anonym (-)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 15:37:41 följande:
    Det kan man ju tycka. Men exet har bott i huset förut och känner sig därför lite hemma?
    Jag fattar. Verkar vara ett vanligt problem när det blivit så. Kanske också därför pappan inte reagerar lika mycket, han är ju också van vid att hon är där.

Tycker du ska ta ett till snack med honom om att det gör dig obekväm och så får han prata med henne om det så kanske ni kan hitta en lösning som funkar för alla.
  • Anonym (Morgonen istallet?)

Kan hon hamta deras saker mandag morgon (pa vag till jobbet) istallet for pa kvallen (pa vag hem fran jobbet)? Allt ar val anda packat och klart innan barnen gar till skolan pa morgonen, sa bara att svanga forbi och ha det i bagaget under dagen (istallet for att det vantar i er hall). Eller bor ni langt ifran varandra, sa att det blir jobbigt tidsmassigt att hinna?
    Annars far hon val anpassa sig efter era tider och komma lite senare (nar ni ar hemma)? Inget ar val sa akut att allt rasar samman om vaskorna inte kommer exakt kl. 18 eller 19. De har val pyjamas, tandborste osv. aven hos mamman, sa 2-3 timmar extra gor val varken fran eller till for barnen. Kritiska saker bor man ha pa bada stallena (som t ex. mediciner om man nu behover sadana). 
    Sen forstar man ju att det ar mycket smidigare for mamman att hamta grejjerna pa vag hem fran jobb. Att bara oppna dorren, snappa at sig vaskorna och lasa efter sig. Det blir liksom en stor sak av "ingenting" om man skulle forbjuda henne att gora det, de ganger det blir sa. Ni kan ju ha som regel att vaskorna star fardigpackade i hallen, och det som inte ar packat kommer inte med (alltsa att hon inte ska behova ga in och leta efter sminkborsten eller favorittrojan som nagon glomt att packa ner). Lite riskabelt att satta vaskorna utanfor dorren (som andra har foreslagit) tycker jag. 

• Anonym (Jj)

Jag hade inte vart ok med det.
    Då får barnen helt enkelt inte göra saker bytesdsgen förrän grejerna är hämtade! 🤷🏻?♀️

• Grässtrå77

Enklaste lösningen är väl att din man ser till att vara hemma, handlar ju bara om en kväll varannan vecka och han verkar inte vara upptagen av nåt viktigt just dessa kvällar. Känns onödigt att göra npgon stor sak med mamman kring detta.

• Tukt

Vad är det för "saker" som ska hämtas då? Verkar generell bökigt att släpa en massa prylar fram och tillbaks. Vore väl rimligare att ha det viktigaste dubbelt. Får man i så fall dra ned på annat om det kostar en massa.

• Anonym
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 15:37:41 följande:
    Jaha, ok. Du har flyttat in i hennes gamla hus. Inte konstigt då att hon känner sig lite för mycket "hemma".

Att ens flytta in i din killes d gemensamma hus med hans ex?
    Varför det?
    Varför inte skaffa något eget ihop?
  • Anonym (Elin)

Vi har att hämtning sker efter skolan åt båda hållen på torsdagar. Det är jätteskönt väskorna packar man dagen innan och de tas med till skolan. Vi har ingen kontakt vid hämtning eller lämning barnen är 12 och 16 år Inga problem eller diskussioner. 

Svar på tråden Ex gå in och hämta barnens saker