Allvarlig psykisk ohälsa med barn
Jag fick hjälp av psykiatrin att prata med barnen när de var små. Men vet inte om jag hade sagt något om jag var helt symtomfri faktiskt. Tänker att det är risk att det bara leder till onödig oro eller skam?
Jag fick hjälp av psykiatrin att prata med barnen när de var små. Men vet inte om jag hade sagt något om jag var helt symtomfri faktiskt. Tänker att det är risk att det bara leder till onödig oro eller skam?
Tack för ditt svar fellow bipolär! Jag tänker precis som du i ena vågskålen. I andra tänker jag att det vore bra med lite vaksamhet på tidiga tecken vid en ärftlig sjukdom då jag själv haft hjälp att förstå min sjukdom av att en förälder var sjuk. Och någonstans stör också skamkänslorna mig, de finns ju där men borde inte finnas. Men jag ska fråga psykiatrin, faktiskt inte tänkt på det.
Nu vet jag inte vad som räknas som allvarlig psykisk ohälsa, men jag har grov depression. För ett tag sedan var det så dåligt att jag hamnade på psykakuten och var väldigt nära till att sluta finnas öht. Tar nu två antidepp av olika typer för att må mer eller mindre ok. Barnet är 7, hen vet att jag har depression och tar mediciner. Hen stälde en del frågor när jag mådde riktigt dåligt och senare, när jag började med mediciner. Jag svarade på alla och så fick hen veta på ett naturligt sätt så att säga.