Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Vad äter ni?

Väger ca 52 kg och idag har jag ätit:

Frukost: overnight oats med hallon och kaffe med mjölk. 

Mellanmål: te och äpple.

Lunch: äggmacka (Två skivor osötat bröd med ett kokt ägg emellan + lite majonnäs.

Fika: Äpple, morot, kaffe med mjölk och fyra chokladbitar.

Middag: En halv pannbiff, potatis, morötter, ärter, stekt lök och lingon (ingen sås). Kaka och kaffe.

Kväll: Yoghurt med fiberhavregryn och russin.

Äter liknande varje dag men olika middag. Lite snacks och godis på helgen. Ingen alkohol. Fikabröd och annat när det bjuds. Gofika på café på helgerna ibland.

• Anonym (Anonym)
    Olsdotter skrev 2025-10-17 16:27:21 följande:
    Ja, väger eller uppskattar vikten efter hur mycket av paketet jag tar för att kunna räkna protein.

Väger bara kvarg/ kött/ ägg.
    Varför? Jag tror att det är en stor varningsflagga för ätstört beteende.
  • Anonym (Anonym)
    Olsdotter skrev 2025-10-17 17:44:07 följande:
    Därför att jag inte vill förlora muskelmassa. I och efter klimakteriet är det väldigt viktigt att ombesörja nog med protein och att träna tungt, eftersom att kroppen får allt svårare att behålla muskler samtidigt som den lagrar mer energi i form av fett. Tillist leder detta till, om man inte motverkar det aktivt, att man blir mer orörlig.

Gissar att du har liten eller ingen erfarenhet av klimakteriet eftersom att du tror att vägning av protein varnar för ätstörning.
    Jag är runt 50 själv och kommer definitivt inte att börja väga min mat någon gång i livet, men däremot äta balanserat och röra på mig på ett sätt som är bra för kroppen. Det är klart att man inte måste börja väga sin mat för att hålla sig frisk efter klimakteriet.
Svar på tråden Vad äter ni?