• Anonym (Lolo)

Vad äter ni?

Vad äter ni som väger kring 50-65 kg och som inte motionerar särskilt mycket?

Frukost, lunch, middag, mellanmål? Hur mycket och ofta snacks och fikabröd?
  • Svar på tråden Vad äter ni?
  • Anonym (Zoe)

Äter 
    frukost 1 smörgås med pålägg grönsaker, hembakat bröd
    lunch varierat med halva tallriken grönsaker 
    mellanmål frukt
    middag varierat med halva tallriken med grönsaker
    kvällsmål frukt 

Nästan aldrig snacks godis eller fikabröd
    om det händer blir det hembakat, nötter eller en smoothie på banan yoghurt och bär.
    Bakar endast på mjöl av nötter tex mandelmjöl kokosmjöl eller hasselnötsmjöl.

Äter ej pasta ris potatis pga allergier.

Rör på mig mkt på jobbet så får min dagliga rörelse på det sättet.

Väger 61kg och håller vikten.

• Anonym (Anonym)

Väger ca 52 kg och idag har jag ätit:

Frukost: overnight oats med hallon och kaffe med mjölk. 

Mellanmål: te och äpple.

Lunch: äggmacka (Två skivor osötat bröd med ett kokt ägg emellan + lite majonnäs.

Fika: Äpple, morot, kaffe med mjölk och fyra chokladbitar.

Middag: En halv pannbiff, potatis, morötter, ärter, stekt lök och lingon (ingen sås). Kaka och kaffe.

Kväll: Yoghurt med fiberhavregryn och russin.

Äter liknande varje dag men olika middag. Lite snacks och godis på helgen. Ingen alkohol. Fikabröd och annat när det bjuds. Gofika på café på helgerna ibland.

• Olsdotter
    Anonym (Lolo) skrev 2025-10-16 21:58:03 följande:
    Vad äter ni?

Vad äter ni som väger kring 50-65 kg och som inte motionerar särskilt mycket?

Frukost, lunch, middag, mellanmål? Hur mycket och ofta snacks och fikabröd?
    Kämpade länge med klimakteriekilon och har sedan någon månad nått min idealvikt (54 kg)

Frukost:
    Kaffe
    "Lunch" vid ca 11: kvarg och bär
    Middag: tänker "först protein". Kött av något slag, ibland ost, fyller upp med grönsaker. Creme fraiche till.
  • Anonym (Lolo)

Följdfråga:

Blir ni mätta och nöjda?

• Anonym (Kämpar)

Kämpar med klimakteriekilon, har lyckats stoppa viktuppgång nu genom att äta såhär ungefär. Väger mer än 65 men skriver ändå?vägde alltid 60 kg fram till klimakteriet. 

Utelämnar vatten, te och kaffe. Dricker mycket vatten, 1-3 koppar kaffe och 1-2 koppar te varje dag.

Må-tors: 
    frukost overnight oats, varierar olika frukt eller bär
    lunch rejält med bönor/linser/tofu, mycket grönsaker, lite potatis el annan kolhydrat (1,5 potatis ca)

Fre
    frukost som må-tors
    lunch lättare lunch med soppa el sallad
    middag oftast sallad och hummus och en halv skiva underbart god levain från bageri, 1-2 glas vin

lör
    frukost knäckebröd med ett stekt ägg
    lunch oftast smörgås ute på café alt medtaget fika på utflykt
    lite naturgodis 
    middag god lagad mat, varierar. Ibland vin.

söndag
    frukost en rostad smörgås med smör och grönsaker . Sååå gott 
    lunch som lördag
    middag som lördag men aldrig vin, bara vatten

När jag äter såhär är jag hungrig på kvällen må-tors men det är ok då jag vet att jag kan äta mer på helgen. Jag har försökt att sprida ut måltiderna jämnt men då är jag hungrig precis hela tiden och det är svårt att klara av för mig. 

Rör på mig en timme om dagen samt olika rehabövningar då jag fått en del krämpor numera. 

• Anonym (Zoe)
    Anonym (Lolo) skrev 2025-10-17 07:18:39 följande:

Följdfråga:

Blir ni mätta och nöjda?

Jag som väger 61 kg, 170cm lång och rör på mig vissa dagar väldigt mycket kan känna att jag kan behöva äta mer vissa dagar och tar då en smörgås med något proteinrikt pålägg och en sallad med feta ost och blandade grönsaker.
    Jag är inte rädd för att äta och äter om jag är hungrig men väljer med omsorg VAD och hur ofta jag äter av vissa saker.
    Man ska vara snäll mot sig själv men inte äta för mycket och ofta av tex godsaker.
    Att fokusera go fika till helgerna är ett bra steg🤗
  • Anonym (Zoe)
    Anonym (Zoe) skrev 2025-10-17 07:45:27 följande:
    Jag som väger 61 kg, 170cm lång och rör på mig vissa dagar väldigt mycket kan känna att jag kan behöva äta mer vissa dagar och tar då en smörgås med något proteinrikt pålägg och en sallad med feta ost och blandade grönsaker.
    Jag är inte rädd för att äta och äter om jag är hungrig men väljer med omsorg VAD och hur ofta jag äter av vissa saker.
    Man ska vara snäll mot sig själv men inte äta för mycket och ofta av tex godsaker.
    Att fokusera go fika till helgerna är ett bra steg🤗
    * menar att jag kan ta ett extra och tyngre mellanmål när jag behöver, oftast ett par timmar efter middagen om jag har ätit för lite.
  • Blåelden

Nu motionerar jag visserligen dagligen men jag är 175cm och väger 62. Jag äter endast naturliga livsmedel utan tillsatser. Paprika, spenat, vild fisk, viltkött, nötkött, goda hemgjorda såser, joghurt, frukt, bär, dadlar och honung.

• Olsdotter
    Anonym (Lolo) skrev 2025-10-17 07:18:39 följande:

Följdfråga:

Blir ni mätta och nöjda?

Under lång tid var jag väldigt hungrig, men inte nu längre. Man vänjer sig.

Jag äter också annat när tillfället är sådant (bjuden, resturang osv).

Glömde:
    Dricker bara vatten.
  • Olsdotter
    Anonym (Kämpar) skrev 2025-10-17 07:33:09 följande:

Kämpar med klimakteriekilon, har lyckats stoppa viktuppgång nu genom att äta såhär ungefär. Väger mer än 65 men skriver ändå?vägde alltid 60 kg fram till klimakteriet. 

Utelämnar vatten, te och kaffe. Dricker mycket vatten, 1-3 koppar kaffe och 1-2 koppar te varje dag.

Må-tors: 
    frukost overnight oats, varierar olika frukt eller bär
    lunch rejält med bönor/linser/tofu, mycket grönsaker, lite potatis el annan kolhydrat (1,5 potatis ca)

Fre
    frukost som må-tors
    lunch lättare lunch med soppa el sallad
    middag oftast sallad och hummus och en halv skiva underbart god levain från bageri, 1-2 glas vin

lör
    frukost knäckebröd med ett stekt ägg
    lunch oftast smörgås ute på café alt medtaget fika på utflykt
    lite naturgodis 
    middag god lagad mat, varierar. Ibland vin.

söndag
    frukost en rostad smörgås med smör och grönsaker . Sååå gott 
    lunch som lördag
    middag som lördag men aldrig vin, bara vatten

När jag äter såhär är jag hungrig på kvällen må-tors men det är ok då jag vet att jag kan äta mer på helgen. Jag har försökt att sprida ut måltiderna jämnt men då är jag hungrig precis hela tiden och det är svårt att klara av för mig. 

Rör på mig en timme om dagen samt olika rehabövningar då jag fått en del krämpor numera. 

Jag vill bara säga att ge inte upp!

Jag var nära att ge upp då jag var konstant hungrig i kanske 1 år. Nu verkar dock kroppen ha vant sig, och jag har inga problem att äta som jag gör.
Svar på tråden Vad äter ni?