Vad äter ni?
Vad äter ni som väger kring 50-65 kg och som inte motionerar särskilt mycket?
Äter
frukost 1 smörgås med pålägg grönsaker, hembakat bröd
lunch varierat med halva tallriken grönsaker
mellanmål frukt
middag varierat med halva tallriken med grönsaker
kvällsmål frukt
Nästan aldrig snacks godis eller fikabröd
om det händer blir det hembakat, nötter eller en smoothie på banan yoghurt och bär.
Bakar endast på mjöl av nötter tex mandelmjöl kokosmjöl eller hasselnötsmjöl.
Äter ej pasta ris potatis pga allergier.
Rör på mig mkt på jobbet så får min dagliga rörelse på det sättet.
Väger 61kg och håller vikten.
Väger ca 52 kg och idag har jag ätit:
Frukost: overnight oats med hallon och kaffe med mjölk.
Mellanmål: te och äpple.
Lunch: äggmacka (Två skivor osötat bröd med ett kokt ägg emellan + lite majonnäs.
Fika: Äpple, morot, kaffe med mjölk och fyra chokladbitar.
Middag: En halv pannbiff, potatis, morötter, ärter, stekt lök och lingon (ingen sås). Kaka och kaffe.
Kväll: Yoghurt med fiberhavregryn och russin.
Äter liknande varje dag men olika middag. Lite snacks och godis på helgen. Ingen alkohol. Fikabröd och annat när det bjuds. Gofika på café på helgerna ibland.
Följdfråga:
Blir ni mätta och nöjda?
Kämpar med klimakteriekilon, har lyckats stoppa viktuppgång nu genom att äta såhär ungefär. Väger mer än 65 men skriver ändå?vägde alltid 60 kg fram till klimakteriet.
Utelämnar vatten, te och kaffe. Dricker mycket vatten, 1-3 koppar kaffe och 1-2 koppar te varje dag.
Må-tors:
frukost overnight oats, varierar olika frukt eller bär
lunch rejält med bönor/linser/tofu, mycket grönsaker, lite potatis el annan kolhydrat (1,5 potatis ca)
Fre
frukost som må-tors
lunch lättare lunch med soppa el sallad
middag oftast sallad och hummus och en halv skiva underbart god levain från bageri, 1-2 glas vin
lör
frukost knäckebröd med ett stekt ägg
lunch oftast smörgås ute på café alt medtaget fika på utflykt
lite naturgodis
middag god lagad mat, varierar. Ibland vin.
söndag
frukost en rostad smörgås med smör och grönsaker . Sååå gott
lunch som lördag
middag som lördag men aldrig vin, bara vatten
När jag äter såhär är jag hungrig på kvällen må-tors men det är ok då jag vet att jag kan äta mer på helgen. Jag har försökt att sprida ut måltiderna jämnt men då är jag hungrig precis hela tiden och det är svårt att klara av för mig.
Rör på mig en timme om dagen samt olika rehabövningar då jag fått en del krämpor numera.
Följdfråga:
Blir ni mätta och nöjda?
Nu motionerar jag visserligen dagligen men jag är 175cm och väger 62. Jag äter endast naturliga livsmedel utan tillsatser. Paprika, spenat, vild fisk, viltkött, nötkött, goda hemgjorda såser, joghurt, frukt, bär, dadlar och honung.
Följdfråga:
Blir ni mätta och nöjda?
Kämpar med klimakteriekilon, har lyckats stoppa viktuppgång nu genom att äta såhär ungefär. Väger mer än 65 men skriver ändå?vägde alltid 60 kg fram till klimakteriet.
Utelämnar vatten, te och kaffe. Dricker mycket vatten, 1-3 koppar kaffe och 1-2 koppar te varje dag.
Må-tors:
frukost overnight oats, varierar olika frukt eller bär
lunch rejält med bönor/linser/tofu, mycket grönsaker, lite potatis el annan kolhydrat (1,5 potatis ca)
Fre
frukost som må-tors
lunch lättare lunch med soppa el sallad
middag oftast sallad och hummus och en halv skiva underbart god levain från bageri, 1-2 glas vin
lör
frukost knäckebröd med ett stekt ägg
lunch oftast smörgås ute på café alt medtaget fika på utflykt
lite naturgodis
middag god lagad mat, varierar. Ibland vin.
söndag
frukost en rostad smörgås med smör och grönsaker . Sååå gott
lunch som lördag
middag som lördag men aldrig vin, bara vatten
När jag äter såhär är jag hungrig på kvällen må-tors men det är ok då jag vet att jag kan äta mer på helgen. Jag har försökt att sprida ut måltiderna jämnt men då är jag hungrig precis hela tiden och det är svårt att klara av för mig.
Rör på mig en timme om dagen samt olika rehabövningar då jag fått en del krämpor numera.