Vad äter ni?
Vad äter ni som väger kring 50-65 kg och som inte motionerar särskilt mycket?
Frukost:
Kaffe
"Lunch" vid ca 11: kvarg och bär
Middag: tänker "först protein". Kött av något slag, ibland ost, fyller upp med grönsaker. Creme fraiche till.
Vad äter ni som väger kring 50-65 kg och som inte motionerar särskilt mycket?
Följdfråga:
Blir ni mätta och nöjda?
Kämpar med klimakteriekilon, har lyckats stoppa viktuppgång nu genom att äta såhär ungefär. Väger mer än 65 men skriver ändå?vägde alltid 60 kg fram till klimakteriet.
Utelämnar vatten, te och kaffe. Dricker mycket vatten, 1-3 koppar kaffe och 1-2 koppar te varje dag.
Må-tors:
frukost overnight oats, varierar olika frukt eller bär
lunch rejält med bönor/linser/tofu, mycket grönsaker, lite potatis el annan kolhydrat (1,5 potatis ca)
Fre
frukost som må-tors
lunch lättare lunch med soppa el sallad
middag oftast sallad och hummus och en halv skiva underbart god levain från bageri, 1-2 glas vin
lör
frukost knäckebröd med ett stekt ägg
lunch oftast smörgås ute på café alt medtaget fika på utflykt
lite naturgodis
middag god lagad mat, varierar. Ibland vin.
söndag
frukost en rostad smörgås med smör och grönsaker . Sååå gott
lunch som lördag
middag som lördag men aldrig vin, bara vatten
När jag äter såhär är jag hungrig på kvällen må-tors men det är ok då jag vet att jag kan äta mer på helgen. Jag har försökt att sprida ut måltiderna jämnt men då är jag hungrig precis hela tiden och det är svårt att klara av för mig.
Rör på mig en timme om dagen samt olika rehabövningar då jag fått en del krämpor numera.
Bara en tanke, får du i dig tillräckligt med protein om dagarna när du äter så? Är man i klimakteriet så är det än mer viktigt att få sig det man behöver för att inte tappa en massa muskler.
På detta verkar det inte som du ens kommer upp i 50 gram protein.
Gäller även andra här i tråden. Att äta lite är en sak så länge man får i sig tillräckligt av det man behöver.
Väger du din mat? Varför?
Själv har jag ingen aning om vad maten väger. Eller exakt hur stor del protein den innehåller. Ska jag vara ärlig låter det inte riktigt friskt att hålla på att väga och räkna ut proteinandel osv. Mår man verkligen bra av att hålla på så? Jag bara käkar på, jag.
Oj, förlåt Olsdotter! Såg ditt svar till annan användare nu. Jag känner många friska kvinnor i eller förbi klimakteriet och ingen räknar proteiner (vad jag vet). Du gör så klart som du vill, men det behövs ju normalt sett inte. Men annars håller jag med dig, man behöver tänka om lite vad gäller mat och träning i vår ålder. Man kan inte köra på som förut.
Tänk på att många kvinnor inte kan styrketräna tungt pga bäckenbottendysfunktion oxkså. Det blir förvärrat av vanlig styrketräning på gym. Vet faktiskt flera som fått akut framfall av styrketräning. Så vi måste träna smart och på rätt sätt för våra förutsättningar.
Helt OT jag vet, men många verkar missa detta.