• Olsdotter

Vad äter ni?

Anonym (Lolo) skrev 2025-10-16 21:58:03 följande:
    Vad äter ni?

Vad äter ni som väger kring 50-65 kg och som inte motionerar särskilt mycket?

Frukost, lunch, middag, mellanmål? Hur mycket och ofta snacks och fikabröd?
    Kämpade länge med klimakteriekilon och har sedan någon månad nått min idealvikt (54 kg)

Frukost:
    Kaffe
    "Lunch" vid ca 11: kvarg och bär
    Middag: tänker "först protein". Kött av något slag, ibland ost, fyller upp med grönsaker. Creme fraiche till.
  • Olsdotter
    Anonym (Lolo) skrev 2025-10-17 07:18:39 följande:

Följdfråga:

Blir ni mätta och nöjda?

Under lång tid var jag väldigt hungrig, men inte nu längre. Man vänjer sig.

Jag äter också annat när tillfället är sådant (bjuden, resturang osv).

Glömde:
    Dricker bara vatten.
  • Olsdotter
    Anonym (Kämpar) skrev 2025-10-17 07:33:09 följande:

Kämpar med klimakteriekilon, har lyckats stoppa viktuppgång nu genom att äta såhär ungefär. Väger mer än 65 men skriver ändå?vägde alltid 60 kg fram till klimakteriet. 

Utelämnar vatten, te och kaffe. Dricker mycket vatten, 1-3 koppar kaffe och 1-2 koppar te varje dag.

Må-tors: 
    frukost overnight oats, varierar olika frukt eller bär
    lunch rejält med bönor/linser/tofu, mycket grönsaker, lite potatis el annan kolhydrat (1,5 potatis ca)

Fre
    frukost som må-tors
    lunch lättare lunch med soppa el sallad
    middag oftast sallad och hummus och en halv skiva underbart god levain från bageri, 1-2 glas vin

lör
    frukost knäckebröd med ett stekt ägg
    lunch oftast smörgås ute på café alt medtaget fika på utflykt
    lite naturgodis 
    middag god lagad mat, varierar. Ibland vin.

söndag
    frukost en rostad smörgås med smör och grönsaker . Sååå gott 
    lunch som lördag
    middag som lördag men aldrig vin, bara vatten

När jag äter såhär är jag hungrig på kvällen må-tors men det är ok då jag vet att jag kan äta mer på helgen. Jag har försökt att sprida ut måltiderna jämnt men då är jag hungrig precis hela tiden och det är svårt att klara av för mig. 

Rör på mig en timme om dagen samt olika rehabövningar då jag fått en del krämpor numera. 

Jag vill bara säga att ge inte upp!

Jag var nära att ge upp då jag var konstant hungrig i kanske 1 år. Nu verkar dock kroppen ha vant sig, och jag har inga problem att äta som jag gör.
  • Olsdotter
    Anonym (Ägget) skrev 2025-10-17 12:06:26 följande:
    Men det är ju relevant om man är 180 å väger 65, eller om man är 150 och väger 65.

Jag väger omkring 60 och är 166 lång, så är väl normalviktig. Kan inte motionera pga sjukdom men äter det jag äter ovan, äter när jag är hungrig tills jag är mätt. Är jag tex hungrig extra på kvällen så tar jag nåt då. Lyssnar på kroppen. Men äter aldrig godis,, fikabröd osv
    Sant

Jag är 165 cm och väger 54 kg, 52 år och i klimakteriet.
  • Olsdotter
    Anonym (Pr) skrev 2025-10-17 13:08:37 följande:

Bara en tanke, får du i dig tillräckligt med protein om dagarna när du äter så? Är man i klimakteriet så är det än mer viktigt att få sig det man behöver för att inte tappa en massa muskler. 

På detta verkar det inte som du ens kommer upp i 50 gram protein. 

Gäller även andra här i tråden. Att äta lite är en sak så länge man får i sig tillräckligt av det man behöver.

Jag äter minst 50 g protein om dagen, men oftast snarare 60 g. Det räcker för att hålla muskelmassan för mig, styrketränar en del men inte överdrivet (däremot TUNGT när jag väl tränar).
  • Olsdotter
    Olsdotter skrev 2025-10-17 13:28:33 följande:
    Jag äter minst 50 g protein om dagen, men oftast snarare 60 g. Det räcker för att hålla muskelmassan för mig, styrketränar en del men inte överdrivet (däremot TUNGT när jag väl tränar).
    Tillägger att jag är då omsorgsfull med protein, tänker som tidigare beskrivet "protein först". Äter mängden protein delat på två,  alltså någorlunda jämnt fördelat på mina två måltider.
  • Olsdotter
    Anonym (Bettan) skrev 2025-10-17 16:00:35 följande:

Väger du din mat? Varför? 

Själv har jag ingen aning om vad maten väger. Eller exakt hur stor del protein den innehåller. Ska jag vara ärlig låter det inte riktigt friskt att hålla på att väga och räkna ut proteinandel osv. Mår man verkligen bra av att hålla på så? Jag bara käkar på, jag. 

Ja, väger eller uppskattar vikten efter hur mycket av paketet jag tar för att kunna räkna protein.

Väger bara kvarg/ kött/ ägg.
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-17 17:30:37 följande:
    Varför? Jag tror att det är en stor varningsflagga för ätstört beteende.
    Därför att jag inte vill förlora muskelmassa. I och efter klimakteriet är det väldigt viktigt att ombesörja nog med protein och att träna tungt, eftersom att kroppen får allt svårare att behålla muskler samtidigt som den lagrar mer energi i form av fett. Tillist leder detta till, om man inte motverkar det aktivt, att man blir mer orörlig.

Gissar att du har liten eller ingen erfarenhet av klimakteriet eftersom att du tror att vägning av protein varnar för ätstörning.
  • Olsdotter
    Anonym (Pr) skrev 2025-10-17 15:13:48 följande:
    Ok, det är ju bra. Tror tyvärr det är vanligt att många får i sig för lite protein. 
    Håller med, och särskilt i klimakteriet då folk behöver gå ned i kaloriintag men upp i proteinintag.
  • Olsdotter
    Anonym (Bettan) skrev 2025-10-17 18:53:41 följande:
    Ok. Varför räknar du protein? 
    Därför att jag för att hålla vikten av erfarenhet vet att jag behöver så lite som 1300 kcal/ dag, och samtidigt vet att jag behöver äta som absolut minimum 50 g protein/ dag för att behålla muskelmassan. Därför ser jag till att först lägga upp det protein jag behöver (blir oftast 60 g/ dag i rent protein, alltså inte enbart 60 g kött/ ost/ägg utan jag räknar ut hur mycket protein ett livsmedel innehåller och ser till att det blir 60 g). Därefter lägger jag på grönsaker, sallad, eventuellt rotfrukter och creme fraiche.
  • Olsdotter
    Anonym (Bettan) skrev 2025-10-17 18:58:10 följande:

Oj, förlåt Olsdotter! Såg ditt svar till annan användare nu. Jag känner många friska kvinnor i eller förbi klimakteriet och ingen räknar proteiner (vad jag vet). Du gör så klart som du vill, men det behövs ju normalt sett inte. Men annars håller jag med dig, man behöver tänka om lite vad gäller mat och träning i vår ålder. Man kan inte köra på som förut. 

Jo, även jag känner flera kvinnor och ingen räknar vad jag vet protein. Bara få styrketränar tungt.. Det straffar sig senare.
  • Olsdotter
    Anonym (Kämpar) skrev 2025-10-17 20:57:28 följande:

Tänk på att många kvinnor inte kan styrketräna tungt pga bäckenbottendysfunktion oxkså. Det blir förvärrat av vanlig styrketräning på gym. Vet faktiskt flera som fått akut framfall av styrketräning. Så vi måste träna smart och på rätt sätt för våra förutsättningar. 

Helt OT jag vet, men många verkar missa detta. 

Bra poäng 😊
Svar på tråden Vad äter ni?