Timon skrev 2025-10-19 12:53:57 följande:
Jag kom till Sverige från Ukraina. Jag fick gratis boende i ett helt år och ett bidrag på 70 kronor per dag. Varför kan inte en svensk invånare som blir hemlös få samma hjälp? Det skulle väl ta kortare tid för dem att komma på fötter igen. Till exempel, utan att kunna språket kunde jag inte hitta ett jobb direkt efter att jag anlänt till Sverige. Det tog mig sex månader att hitta ett. Även om arbetet var säsongsbetonat kunde jag på två månader tjäna tillräckligt med pengar för att täcka min egen hyra och mat i ungefär fem månader. Jag är inte kvalificerad yrkesperson inom något område, så jag hamnade i okvalificerat arbete. Så jag tror att det är ganska svårt att bli hemlös i Sverige. Antingen måste man vara tillräckligt sjuk för att ta hand om sig själv, eller så måste man helt enkelt vara villig att leva på gatan.
Alla som kommer in i Sverige får det bättre än en Fattig Svensk. Bostad direkt, bidrag för mat, kläder, mediciner. vården så gott som gratis, tandvården samma så gott som gratis.
En Svensk som jobbat hela sitt liv blir pensionär då rasar ekonomin. Från att ha haft lön blir pensionen mindre än hälften av summan med lön.
Fortfarande ska du betala med pensionen Hyra, mat, mediciner, kläder, skor, försäkringar...(
har du ingen försäkring så får du inget boende) elen, internet. och andra räkningar.
Har man som kvinna inte jobbat hela sitt liv utan varit mamma ledig då är pensionen verkligen dålig.
T.ex ..får du ut 9000Kr-14.000 kr har en hyra på 8000 kr, elen på 200-400 kr, internet 300 kr.
försäkringar hemförsäkring per år på 3000 kr, 60+ försäkring på ungefär samma per år. Maten har blivit svindyr hur man än försöker köpa det billigaste.
Vården om du behöver besöka kostar 300 kr per besök. Tandläkare kostar från 700-4000 kr om inte mer beroende vad som måste göras.
Många äldre blir hemlösa då ekonomin inte räcker till och Svenskar har inte rätt till socialen för där säger dom att familjen, släkten ska hjälpa.
Ingen är villig att leva på gatan utan mat utan mediciner utan kläder och skor, men att vara fattig Svensk fattar inge hur det är eftersom det verkar att alla lever i lyx och flärd.....Ingen ser fattigsvenskar.