• Anonym (P)

Moster som ställde in att komma

det kanske inte är en så stor grej men jag blev lite besviken på min syster. Min syster har alltid stått väldigt nära mitt barn, kom nästan dagligen o sa hej då vi bor nära varandra. Sen träffade hon en kille för 2 år sedan o jag förstår ju att det ändras. Problemet är att hon är en extremt stressad person, blir hon stressad att hon tex måste städa , tvätta, laga mat blir liksom hela dagen förstörd typ. Hon blir otrevlig o det går nästan inte att prata med henne. Det är heller inte bättre för att killen hon träffat är tvärtemot o tycker att man inte behöver städa, diska eller liknande vilket jag har märkt hon tycker är jätte jobbigt. I vilket fall så skulle mitt barn ha ett uppträdande på förskolan som hon var så glad över att moster skulle komma, något som min syster själv hade frågat om hon fick komma. 

detta är på eftermiddagen. som alla andra helger vill aldrig hennes kille gå upp i tid, tex om de bestämt att de ska greja hemma så kommer de inte igång förens lunch typ då han tycker man ska sova. Så när det är 1 timme kvar får jag ett mess att de hinner inte klart med vad de skulle göra så hon får skippa uppträdandet. Jag fick ju då tala om att moster kommer inte och min dotter blev lite ledsen.  Överreagerar jag att bli besviken? Det är väldigt ofta såhär 

• Svar på tråden Moster som ställde in att komma
  • Yllop

Klart att du har rätt att bli besviken, men eftersom detta verkar vara vanligt förekommande så kan du ju knappast bli förvånad.
    Du får helt enkelt acceptera hennes prioriteringar.

• MammaTillDansband

Jag förstår att du blir besviken på din syster, men nu vet du läget, och tyvärr kan du inte göra något annat än att acceptera att hon (och hennes snubbe) fungerar så här. 
    Eftersom du vet hur det riskerar att bli nästa gång din syster lovar något - säg inget till din dotter om hennes moster. Frågar dottern, säg att moster inte kan komma. Kommer moster ändå blir dottern glatt överraskad, kommer mostern inte blir hon inte besviken.

• Dexter dot com

Naturligtvis trist men du får acceptera att din dotter inte är prioriterad av din syster. Hade hon verkligen velat delta hade hon ju åkt utan pojkvännen.

• Anonym (korven)
    TS - du behöver inte acceptera hennes prioriteringar. Du behöver inte acceptera hennes taskiga fasoner. Du kan markera genom att sätta gränser. 

Hade jag varit du hade jag skrivit ett sms där jag säger att "jag är besviken på dig. Jag upplever att detta är återkommande".

Sedan hade jag dragit mig undan. Behöver inte vara för alltid, men relationer ska vara äkta.

Din syster kräver att världen ska snurra efter henne och hennes pojkvän. Till följd av det gör hon andra besviken.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (P) skrev 2025-10-20 10:31:15 följande:
    Moster som ställde in att komma

det kanske inte är en så stor grej men jag blev lite besviken på min syster. Min syster har alltid stått väldigt nära mitt barn, kom nästan dagligen o sa hej då vi bor nära varandra. Sen träffade hon en kille för 2 år sedan o jag förstår ju att det ändras. Problemet är att hon är en extremt stressad person, blir hon stressad att hon tex måste städa , tvätta, laga mat blir liksom hela dagen förstörd typ. Hon blir otrevlig o det går nästan inte att prata med henne. Det är heller inte bättre för att killen hon träffat är tvärtemot o tycker att man inte behöver städa, diska eller liknande vilket jag har märkt hon tycker är jätte jobbigt. I vilket fall så skulle mitt barn ha ett uppträdande på förskolan som hon var så glad över att moster skulle komma, något som min syster själv hade frågat om hon fick komma. 

detta är på eftermiddagen. som alla andra helger vill aldrig hennes kille gå upp i tid, tex om de bestämt att de ska greja hemma så kommer de inte igång förens lunch typ då han tycker man ska sova. Så när det är 1 timme kvar får jag ett mess att de hinner inte klart med vad de skulle göra så hon får skippa uppträdandet. Jag fick ju då tala om att moster kommer inte och min dotter blev lite ledsen.  Överreagerar jag att bli besviken? Det är väldigt ofta såhär 

Klart det är tråkigt, men samtidigt vet du ju hur hon är. Du behöver inte berätta för din dotter, så blir hon glatt överraskad om moster kommer, annars så händer inget.
  • Anonym (W)

Självklart har du rätt att vara besviken. 

Nu vet du att du inte kan räkna med henne mer som du kunde förut, så berätta inte mer för ditt barn att moster är på väg innan du är helt säker.

• Anonym (Jess)

Jag tror du blev mer besviken än ditt barn, och jag förstår det. Du får lov att vara det, men det kan vara bra att påtala det mellan raderna för din syster. Kanske bättre att inte lova att hon kommer varken för dig eller din syster. 

Din dotter är smart, hon fattar. Istället för att lova så kan du eller din syster säga att hon gärna vill komma, men det är inte säkert att hon hinner. 

Då har hon inte lovat att komma men kommer hon så blir alla glada. 

• Anonym (x)
    Yllop skrev 2025-10-20 11:01:23 följande:

Klart att du har rätt att bli besviken, men eftersom detta verkar vara vanligt förekommande så kan du ju knappast bli förvånad.
    Du får helt enkelt acceptera hennes prioriteringar.

Håller med.
  • Anonym (S)

Fast vem vill på riktigt se en unges "uppträdande" på förskolan?? Din syster är kär, låt henne vara det! Barns aktiviteter är det absolut tråkigaste som finns, speciellt andras ungar! Låt det smälta in en stund.

• Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2025-10-21 00:38:39 följande:

Fast vem vill på riktigt se en unges "uppträdande" på förskolan?? Din syster är kär, låt henne vara det! Barns aktiviteter är det absolut tråkigaste som finns, speciellt andras ungar! Låt det smälta in en stund.

Så kan man förstås tycka, men då måste man ju inte heller säga innan att man kommer. 
  • Agda90

Prata med din syster. Må vara att hon är kär men det finns ett liv utanför det nya förhållandet. Påminn henne om det. Risken finns att om hon lever kvar så som hon gör nu är att hon förlorar andra relationer pga det. 

• Anonym (Es)

Oj så mycket hårda ord här. Du beskriver att din syster ofta blir stressad av vardagliga uppgifter som att laga mat och städa. Du beskriver också en moster som har tagit stor plats i ditt barns liv. Hon är kär, vill kanske ha en egen familj en dag och prioriterar det. Dessutom låter det ju som att hon eventuellt kan ha någon typ av npf-diagnos. Om hon inte brydde sig om ditt barn hade hon inte funnits där från första början. Dock (!) är det ju klumpigt att säga något framför ett barn som man sen inte kan verkställa. Absolut klumpigt och du har all rätt att bli besviken. Jag tycker bara inte att man ska utgå från att hon menar att vara egoistisk när hon kanske faktiskt inte riktigt får ihop sitt liv. Visar hon några skuldkänslor när det blir såhär?

• Anonym (P)
    Anonym (Es) skrev 2025-10-22 08:38:38 följande:

Oj så mycket hårda ord här. Du beskriver att din syster ofta blir stressad av vardagliga uppgifter som att laga mat och städa. Du beskriver också en moster som har tagit stor plats i ditt barns liv. Hon är kär, vill kanske ha en egen familj en dag och prioriterar det. Dessutom låter det ju som att hon eventuellt kan ha någon typ av npf-diagnos. Om hon inte brydde sig om ditt barn hade hon inte funnits där från första början. Dock (!) är det ju klumpigt att säga något framför ett barn som man sen inte kan verkställa. Absolut klumpigt och du har all rätt att bli besviken. Jag tycker bara inte att man ska utgå från att hon menar att vara egoistisk när hon kanske faktiskt inte riktigt får ihop sitt liv. Visar hon några skuldkänslor när det blir såhär?

Det du skrev var väldigt bra. jag Tycker inte min syster är egoistiskt egentligen, jag vet att min syster älskar mott barn över allt annat o hon hade såna skuldkänslor o nästan mådde dåligt när hon inte kom. Visst kände jag mig besviken då mitt barn blev besviket o vi skulle hanterat det genom att inte tala om. 

det är precis som du skriver, hon får ALDRIG ihop sitt liv och när hon på något sätt blir stressat låser sig exakt alllt. 

jag funderar med på om det finns någon typ av diagnos. Jag själv kan känna ibre stress när jag har mycket på jobbet, mycket hemma men för henne är detta så gott som hela tiden. Tex så kan jg drogs om hon vill komma o fika en helg, då låter det oftast: asså jag ska laga mat, vi ska kolla fotboll, vi måste tvätta jag förstår inte hur jag ska hinna, o då är det som en skuld över att säga nej till att träffas o hon blir liksom nästan otrevlig. Jag frågade häromdagen om vi skulle träna som vi brukar göra: jag tror det blir stressigt. vi ska äta pizza ikväll och kolla bonde söker fru . Asså va är det för liv?

• Anonym (Linda)
    Anonym (S) skrev 2025-10-21 00:38:39 följande:

Man går ju inte på sånt för att få fantastisk underhållning. Man går dit för att man vill visa att man bryr sig om barnet och är intresserad av vad barnet gör. För att visa kärlek, kort och gott. 
  • Anonym (Linda)

För övrigt fick jag också adhd-vibbar av din beskrivning av din syster. Och så ska du kanske öppna upp för samtal om hennes relation. Om han hindrar henne, om än indirekt, från att umgås med sin familj så är det inte riktigt bra. Då är något knas i relationen. Det måste inte vara så att han är elak, men de har kanske svårigheter båda två som tillsammans skapar en kaosig situation som din syrra inte mår bra av. 

• Anonym (P)
    Anonym (Linda) skrev 2025-10-22 19:52:02 följande:

För övrigt fick jag också adhd-vibbar av din beskrivning av din syster. Och så ska du kanske öppna upp för samtal om hennes relation. Om han hindrar henne, om än indirekt, från att umgås med sin familj så är det inte riktigt bra. Då är något knas i relationen. Det måste inte vara så att han är elak, men de har kanske svårigheter båda två som tillsammans skapar en kaosig situation som din syrra inte mår bra av. 

Ja men så vet jag att det är. Jag vet att han absolut inte är elak eller gör medvetet, men jag har hört från min mamma hur det är i deras relation som min syster har berättat. min syster är en person som gillar ordning och reda. han däremot har nästan som krav att man inte ska städa eller göra något på sina lediga dagar, då ska man bara vila. Detta gör att så fort min syster har tillfälle, tex när han jobbar och hon har 2 timmar själv, stress städar hon hela huset. Han tycker inte att man ska ta disken efter maten utan den får gärna stå till nästa dag. Om min syster börjar ta disken ändå blir han nästan sur.  Så det här att han indirekt gör att hon inte träffar oss lika mycket är inte medvetet, men jag tro de är väldigt beroende av att alltid vara med varandra och inte kan göra något själv.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (P) skrev 2025-10-22 20:35:41 följande:
    Ja men så vet jag att det är. Jag vet att han absolut inte är elak eller gör medvetet, men jag har hört från min mamma hur det är i deras relation som min syster har berättat. min syster är en person som gillar ordning och reda. han däremot har nästan som krav att man inte ska städa eller göra något på sina lediga dagar, då ska man bara vila. Detta gör att så fort min syster har tillfälle, tex när han jobbar och hon har 2 timmar själv, stress städar hon hela huset. Han tycker inte att man ska ta disken efter maten utan den får gärna stå till nästa dag. Om min syster börjar ta disken ändå blir han nästan sur.  Så det här att han indirekt gör att hon inte träffar oss lika mycket är inte medvetet, men jag tro de är väldigt beroende av att alltid vara med varandra och inte kan göra något själv.

Ajdå. Nej det låter ju inte särskilt bra. Att hon stresstädar när han är borta betyder ju att hans reaktion när hon städar är så dålig att hon hellre stressar sönder sig än får den. Det är verkligen inte snällt eller ok. 

Å andra sidan förstår jag honom också. Jag hade fått panik av någon som inte klarar att lämna lite disk till nästa dag. Det är ju rätt hysteriskt, det också. Men hör kanske ihop med ett ovanligt stort behov av ordning och rutiner? 

• Anonym (P)
    Anonym (Linda) skrev 2025-10-23 07:10:59 följande:

Ajdå. Nej det låter ju inte särskilt bra. Att hon stresstädar när han är borta betyder ju att hans reaktion när hon städar är så dålig att hon hellre stressar sönder sig än får den. Det är verkligen inte snällt eller ok. 

Å andra sidan förstår jag honom också. Jag hade fått panik av någon som inte klarar att lämna lite disk till nästa dag. Det är ju rätt hysteriskt, det också. Men hör kanske ihop med ett ovanligt stort behov av ordning och rutiner? 

Jag själv är likadan. Tar hellre o sätter in disken i diskmaskinen och få köket rent än att låta det stå o samlas på hög. jag tycker mer problemet är att han lägger sig i vad hon vill göra. Det är inte så att hon tvingar honom att ta disken eller andra hushållssysslor . Men han blir sur när hon vill göra det 
Svar på tråden Moster som ställde in att komma