Imovane och alkohol (långt)
Har en nära släkting som tar Elvanse på grund av att hon har ADHD och Imovane på grund av sömnproblem (delvis orsakat av Elvanse tror jag men hon hade nog det innan också fast inte lika svåra problem).
Ibland blandar hon tyvärr Imovane med alkohol och vi vet såklart att man inte ska det och är oroliga och har sagt det till henne men det hjälper inte. Iallafall så blir hon ibland som en helt annan människa när hon är påverkad, hon vill bara bråka och kan säga riktigt riktigt hemska saker typ kalla mig för hora och hota med massa saker, till och med att skada mig. Och ibland med att skada sig själv, I telefon alltså, jag bor inte med henne. Hon är inte alls sån när hon är nykter utan jättesnäll så det är verkligen som att hon blir en annan person,
Det jag undrar är väl om bara Imovane kan göra det (om man inte går och lägger sig) eller om det bara är när man blandar med alkohol? Finns det någon som vet? Hon tar inga illegala droger, det vet vi. Kan vara så att hon har tagit andra lugnande eller sömntabletter någon gång också. Och för ett tag sedan fick hon Coccilana (hostmedicin) utskrivet när hon var förkyld , då blev det nästan ännu värre. Vet inte om hon har kvar det.
Och vad gör man när en vuxen människa gör så här? Det finns såklart inget enkelt svar på det men om någon har något råd tar jag gärna emot det. Kan man prata med läkaren som skriver ut medicinen? Vet att hon tar för mycket Elvanse också för hon har bett en annan familjemedlem om fler ibland när de är slut ..
Eftetsom det är någon som jag bryr mig om så mycket så vill jag ju inte bryta kontakten helt och bara strunta i personen .. och vi alla i familjen är oroliga. Men undrar väl framförallt kanske om det är så att hon skulle behöva sluta med medicinen helt eller om det räcker att sluta blanda med alkohol? Hur man nu ska få henne till det.