• Anonym (Jag)

Imovane och alkohol (långt)

Har en nära släkting som tar Elvanse på grund av att hon har ADHD och Imovane på grund av sömnproblem (delvis orsakat av Elvanse tror jag men hon hade nog det innan också fast inte lika svåra problem).

Ibland blandar hon tyvärr Imovane med alkohol och vi vet såklart att man inte ska det och är oroliga och har sagt det till henne men det hjälper inte. Iallafall så blir hon ibland som en helt annan människa när hon är påverkad, hon vill bara bråka och kan säga riktigt riktigt hemska saker typ kalla mig för hora och hota med massa saker, till och med att skada mig. Och ibland med att skada sig själv, I telefon alltså, jag bor inte med henne. Hon är inte alls sån när hon är nykter utan jättesnäll så det är verkligen som att hon blir en annan person, 

Det jag undrar är väl om bara Imovane kan göra det (om man inte går och lägger sig) eller om det bara är när man blandar med alkohol? Finns det någon som vet? Hon tar inga illegala droger, det vet vi. Kan vara så att hon har tagit andra lugnande eller sömntabletter någon gång också. Och för ett tag sedan fick hon Coccilana (hostmedicin) utskrivet när hon var förkyld , då blev det nästan ännu värre. Vet inte om hon har kvar det. 

Och vad gör man när en vuxen människa gör så här? Det finns såklart inget enkelt svar på det men om någon har något råd tar jag gärna emot det. Kan man prata med läkaren som skriver ut medicinen? Vet att hon tar för mycket Elvanse också för hon har bett en annan familjemedlem om fler ibland när de är slut ..

Eftetsom det är någon som jag bryr mig om så mycket så vill jag ju inte bryta kontakten helt och bara strunta i personen .. och vi alla i familjen är oroliga. Men undrar väl framförallt kanske om det är så att hon skulle behöva sluta med medicinen helt eller om det räcker att sluta blanda med alkohol? Hur man nu ska få henne till det. 

• Svar på tråden Imovane och alkohol (långt)
  • Anonym (Bipolär)

Man måste ta imovane i samband med sänggående. Kan hända att man gör saker i ett tillstånd där man inte är sig själv om man inte somnar på den. Hon borde inte ta medicinen alls om hon är uppe/vaken efter intag.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-20 10:48:07 följande:

Man måste ta imovane i samband med sänggående. Kan hända att man gör saker i ett tillstånd där man inte är sig själv om man inte somnar på den. Hon borde inte ta medicinen alls om hon är uppe/vaken efter intag.

Tack så mycket för svar! Jag ska försöka prata med henne om det när hon inte är påverkad och prata med resten av familjen och fundera vad man kan göra. Du har rätt, om hon tar den på det sättet hon gör nu borde hon inte ta den alls egentligen. 
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Jag) skrev 2025-10-20 11:01:35 följande:
    Tack så mycket för svar! Jag ska försöka prata med henne om det när hon inte är påverkad och prata med resten av familjen och fundera vad man kan göra. Du har rätt, om hon tar den på det sättet hon gör nu borde hon inte ta den alls egentligen. 
    Hon kanske har blivit tillvand på dosen så hon inte somnar av den längre. Det är en narkotikaklassad medicin
  • Anonym (Hmm..,,,)

Både jag och sambon tar elvanse och imovane när vi har. (Han har recept, jag tar ibland bara). 
    Att hon blir annorlunda beror nog på att hon antingen har druckit för mycket eller att hon inte druckit något alls men tagit imovane och hållt sig vaken. Att hon blandar just alkohol och imovane gör ingen skillnad. Det har jag gjort miljoner ggr typ. Det du kan säga till henne är att hon måste lägga sig ner för att sova efter intag av imovane för man vet inte vad man gör och blir helt personlighetssförändrad om man håller sig vaken.

Om hon ibland överdoserar elvanse så behöver hon verkligen imovane så att sluta med den är inget alternativ. 

Vi överdoserar ibland när vi har något jobbigt och viktigt att göra, typ flyttstäda på relativt kort tid. Då är det bra med imovane så man somnar gott.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hmm..,,,) skrev 2025-10-20 12:08:09 följande:

Både jag och sambon tar elvanse och imovane när vi har. (Han har recept, jag tar ibland bara). 
    Att hon blir annorlunda beror nog på att hon antingen har druckit för mycket eller att hon inte druckit något alls men tagit imovane och hållt sig vaken. Att hon blandar just alkohol och imovane gör ingen skillnad. Det har jag gjort miljoner ggr typ. Det du kan säga till henne är att hon måste lägga sig ner för att sova efter intag av imovane för man vet inte vad man gör och blir helt personlighetssförändrad om man håller sig vaken.

Om hon ibland överdoserar elvanse så behöver hon verkligen imovane så att sluta med den är inget alternativ. 

Vi överdoserar ibland när vi har något jobbigt och viktigt att göra, typ flyttstäda på relativt kort tid. Då är det bra med imovane så man somnar gott.

Tack för svar! Nej att bara sluta tvärt med Imovane är nog ingen bra idé. Problemet är väl kanske som en annan som också svarade skrev , att hon inte går och lägger sig när hon tar dom. Jag har också tagit Imovane några enstaka gånger (många år sen nu) men har nog aldrig stannat uppe när jag har tagit det. 

Jag ska försöka prata med henne om det. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-20 11:14:07 följande:
    Hon kanske har blivit tillvand på dosen så hon inte somnar av den längre. Det är en narkotikaklassad medicin
    Ja så kanske det är. Vet inte varför hon inte går och lägger sig direkt när hon tar dom. 
  • Anonym (Hmm..,,,)
    Anonym (Jag) skrev 2025-10-20 18:20:49 följande:
    Ja så kanske det är. Vet inte varför hon inte går och lägger sig direkt när hon tar dom. 
    Man blir lite "lullig/flummig" om man inte lägger sig ner för att sova. Hon kanske gillar den känslan? Det är i alla fall vad jag skulle gissa på, men tyvärr har hon inte förstått att hon blir totalt "väck" och inte vet eller kommer ihåg vad hon gör och säger då.

Min partner brukade börja laga mat förut om han inte gick och la sig. Det var när inte jag var hemma och med tanke på att jag hade gasspis var det rent av livsfarligt.  Så förklara för henne att hon måste lägga sig när hon tagit imovane. 
  • kattis71

Dricka alkohol tillsammans med Elvanse ska man absolut inte, lägger du därtill Imovane kan det bli farligt. Din vän har drogproblem, tro mig. Varit där själv. 

• Anonym (BigPharma)
    Anonym (Hmm..,,,) skrev 2025-10-20 12:08:09 följande:

Men stopp nu här! Bara för att du inte reagerar på ett visst sätt när du blandar  läkemedel som påverkar hjärnan med alkohol och kommer med varning så betyder inte det att andra inte kan få en dramatisk biverkning av det.

Jag har t.ex. haft tabletter som i vanliga fall hjälper mot bihåleinflammation men numera väldigt ogärna skrivs ut i Sverige och är helt förbjudna i USA. Det är för att de kan vara psykogena för ca 2% av användarna. Man går då i psykos och en vän till mig blev galen, ville anfalla sin man med kniv och skilja sig, efter ett par såna.

Så snälla uttala dig inte när du uppenbarligen inte vet nåt.
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Jag) skrev 2025-10-20 18:20:49 följande:
    Har hon blivit beronde så får hon abstinens om hon inte tar dom. De har också bra ångestlindrande effekt som kan vara lockande.

Men det kan ju också vara så att hon inte inser att hon är vaken och beter sig konstigt. När jag varit uppe och ätit efter intag så minns jag det först när min man påpekar det. Jag är noga med kosten så jag ät inte alls mig själv och agerar i halvsömn.
  • Anonym (L)

Det kan mycket väl vara Imovanen som talar. När jag tog det och missade att gå och lägga mig i tid så blev jag helt hämningslös och fick minnesluckor. 

Spela in henne kanske så att hon får höra hur hon låter med tanke på att hon är en snäll person annars. Då kanske hon tänker sig för nästa gång. 

Svar på tråden Imovane och alkohol (långt)