Anonym (B) skrev 2025-10-20 11:33:37 följande:
Hur är det att vara undersköterska?
Jag funderar på att plugga till undersköterska. Vill inte jobba inom hemtjänst men kan tänka mig att arbeta på till exempel demensboende. Kan också tänka mig att jobba på större sjukhus med till exempel förlossning eller annat. Men hur ser verkligheten ut? Jag vill inte jobba helger, finns det ens möjlighet att ha vanliga arbetstider som undersköterska på sjukhus? Måste man jobba helg eller kvällspass? Har småbarn hemma, det är därför. Funderar lite kring lön också. Jag är utbildad barnskötare just nu så jag är van vid en riktigt låg lön. Antar att det är typ samma som undersköterska?
Funderar på om det är mer värt att bli sjuksköterska. Men är rädd att utbildningen är för tuff.
Den ärliga sanningen: jag har jobbat inom vården i 9 år. Jag har jobbat 3-4 år på hemtjänsten totalt över flera år och därimellan har jag jobbat på boende. Sen november 2021, så jobbar jag på boende.
Jag har jobbat som timvikarie fram till 2022. Det är det man får börja som, då alla vill ha personal med erfarenhet. Då kan man bestämma när man vill jobba, men ja, sen är det varannan helg som gäller. Sen EU kom med nya regler (som Sverige var sega att följa) om att man måste ha 11-timmars vila så har det blivit bättre. Nu jobbar jag inte längre kväll-dag-kväll-dag pass, utan nu är det antingen dag-kväll, enbart dag eller enbart kvällar i perioder (perioder menar jag några dagar på raken oftast tre eller fyra). Med det så blir jag också ledig 1-2 dagar ledig mitt i veckan.
Jag började som sagt som timvikarie och har hankat mig fram. Det är fruktansvärt tufft, Inte lätt att få ihop ekonomin när man måste jobba men samtidigt är det perioder då man inte får jobb eftersom ordinarie är på plats då.