• Anonym (B)

Hur är det att vara undersköterska?

Jag funderar på att plugga till undersköterska. Vill inte jobba inom hemtjänst men kan tänka mig att arbeta på till exempel demensboende. Kan också tänka mig att jobba på större sjukhus med till exempel förlossning eller annat. Men hur ser verkligheten ut? Jag vill inte jobba helger, finns det ens möjlighet att ha vanliga arbetstider som undersköterska på sjukhus? Måste man jobba helg eller kvällspass? Har småbarn hemma, det är därför. Funderar lite kring lön också. Jag är utbildad barnskötare just nu så jag är van vid en riktigt låg lön. Antar att det är typ samma som undersköterska? 

Funderar på om det är mer värt att bli sjuksköterska. Men är rädd att utbildningen är för tuff. 

• Svar på tråden Hur är det att vara undersköterska?
  • EpicF
    Anonym (Kommer) skrev 2025-10-21 22:03:24 följande:
    Vad är det som gör det så viktigt för dig att du nästan måste kommentera alla trådar här på familjeliv 
    Jag kommenterar de trådar jag finner intressanta och de trådar som omhandlar ämnen jag kan. I likhet med andra. Det är långt ifrån "nästan alla" trådar.Är ca 20% av trådarna på familjeliv.

Men om du tycker att 20% är samma som 100% så får du absolut tycka det. Men det bevisar enbart att du misslyckades totalt med högstadiematematiken.

Och hur svarar det på ts fråga?
  • Anonym (Kommer)
    EpicF skrev 2025-10-21 22:22:51 följande:
    Jag kommenterar de trådar jag finner intressanta och de trådar som omhandlar ämnen jag kan. I likhet med andra. Det är långt ifrån "nästan alla" trådar.Är ca 20% av trådarna på familjeliv.

Men om du tycker att 20% är samma som 100% så får du absolut tycka det. Men det bevisar enbart att du misslyckades totalt med högstadiematematiken.

Okej men ser dig väldigt ofta på familjeliv. 
    sedan bara för jag skriver alla behöver det inte betyda bokstavligt talat alla utan det är ett uttryck. precis som att säga att något tar hela dagen när man menar att det tar lång tid

Sedan hade du och en annan användare en diskussion där detta är relevant 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (B)

Satan vad hett det blev här i tråden! Tur att jag fått några svar på mina frågor i alla fall. Det jag tar med mig är att det är näst intill omöjligt att arbeta dagtid vardagar, samt att det finns fler möjligheter till olika typer av arbetsplatser som sjuksköterska, istället för undersköterska. Men jag lägger nog drömmen på hyllan ändå tyvärr. Det finns flera olika faktorer i mitt liv som gör att jag inte kan och inte vill arbeta kvällar, nätter och helger. Det är omöjligt för mig.

• Anonym (Hur?)
    EpicF skrev 2025-10-21 22:22:51 följande:

Hur lyckad du komma i så många konflikter här på FL?
    Dina nedlåtande spydigheter är formulerade som när tonåringar sitter och tjafsar på nätet, och ändå vill du så gärna framhäva dina akademiska meriter. 
  • EpicF
    Suzzan99 skrev 2025-10-21 23:09:49 följande:
    Att du har läs- och skrivsvårigheter är fakta. Sedan kan du förneka det bäst du vill, men det förtar fortfarande inte att du faktiskt har det.
    Jag har aldrig förnekat jag har dyslexi. Varför skulle jag? 

Jag skrev förövrigt att läsförståelsen inte var DIN grej. Dvs du har varken läst eller förstått vad jag skrivit eller vad jag skrivit till dig. Vilket också märks tydligt. 
  • EpicF
    Anonym (Kommer) skrev 2025-10-21 22:43:00 följande:
    Okej men ser dig väldigt ofta på familjeliv. 
    sedan bara för jag skriver alla behöver det inte betyda bokstavligt talat alla utan det är ett uttryck. precis som att säga att något tar hela dagen när man menar att det tar lång tid

Sedan hade du och en annan användare en diskussion där detta är relevant 
    Ett uttryck där "alla" innebär ca 20%. 

Jag och en annan användare har en diskussion där detta är relevant? 

Jaha. Var är DEN diskussionen och vad är "DETTA"? 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-10-21 23:18:53 följande:

Satan vad hett det blev här i tråden! Tur att jag fått några svar på mina frågor i alla fall. Det jag tar med mig är att det är näst intill omöjligt att arbeta dagtid vardagar, samt att det finns fler möjligheter till olika typer av arbetsplatser som sjuksköterska, istället för undersköterska. Men jag lägger nog drömmen på hyllan ändå tyvärr. Det finns flera olika faktorer i mitt liv som gör att jag inte kan och inte vill arbeta kvällar, nätter och helger. Det är omöjligt för mig.

Nej, för endel är det helt omöjligt. Och då ska man inte välja vårdyren där detta ofta förekommer. 

Bra att du har kommit till insikt med det. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Suzzan99 skrev 2025-10-24 19:27:24 följande:
    Jag har läst och förstått precis allting. Du däremot svarar på inlägg utan att ha förstått innehållet. Det märks tydligt i sina svar i den här tråden.
    Du har läst och förstått allting säger, och ändå så diskuterar du med mig....

Hade du verkligen läst och förstått allt så hade denna diskussionen du startat inte ägt rum.
Svar på tråden Hur är det att vara undersköterska?