• Nandez

Allt för Sverige 2025

I kväll startar programmet. Här kan man prata om gänget från USA och deras äventyr i Sverige😀

Väl mött😀

• Svar på tråden Allt för Sverige 2025
  • Jhannis
    Nandez skrev 2025-11-03 20:56:14 följande:

Trent åker hem

Trist att han fick åka.
  • Jhannis
    Nandez skrev 2025-11-03 20:57:42 följande:

Snällt gjort av henne, förstår att hon längtar efter sin lilla dotter

Oj valde hon att åka istället för Trent ....Det missade jag satt mot datorn 
  • Jhannis
    Nandez skrev 2025-11-03 20:58:37 följande:

Det var stort gjort av henne

Jag kan förstå att hon saknade sin dotter för barnet var litet.
  • Xenia

Men själva undervisningen är ju gratis!

Med ditt sätt att resonera är inte grundskola och gymnasium gratis heller. Föräldrarna måste ju betala resor, kläder och mat (förutom skollunchen) för sina barn.

Och lånet är mer fördelaktigt än banklån.

Föräldrar i USA måste börja spara till barnens collegestudier i princip redan när de fötts.

Jhannis skrev 2025-11-03 20:52:58 följande:
    Det är in te gratis i Sverige heller. Studenterna måste ta CSN-lån för att betala hyra, mat, mobil, kläder.....Sen sitter dom i skiten med lånen
  • Nandez
    Jhannis skrev 2025-11-03 21:00:20 följande:
    På 70-talet när jag gick på gymnasiet på annan ort  så var jag tvungen att ta 5000 i lån / för 2 år för att betala hyran, resorna till boendet och hem under helgerna, maten och det lånet tog länge för mig att betala tillbaka.

Gillade in te att Anders sa att skolorna är gratis i Sverige för det är det inte.
    Utbildningen är gratis, många ungdomar som går på gymnasiet bor hemma
  • Nandez
    Jhannis skrev 2025-11-03 21:01:40 följande:
    Oj valde hon att åka istället för Trent ....Det missade jag satt mot datorn 
    Ja, hon bytte plats med honom
  • Nandez
    Jhannis skrev 2025-11-03 21:02:28 följande:
    Jag kan förstå att hon saknade sin dotter för barnet var litet.
    Tänkte på det redan då hon berättade om sin lilla dotter att det måste vara jobbigt att var så långt borta från sitt barn
  • Anonym (Vind)

Jag tycker ändå inte att det är förvånande att hon gav bort platsen. Hon har varit mest anonym i mitt tycke och gnällde en hel del att det var så kallt. Men men, kanske blev längtan efter dottern avgörande?

Nandez skrev 2025-11-04 17:01:55 följande:
    Tänkte på det redan då hon berättade om sin lilla dotter att det måste vara jobbigt att var så långt borta från sitt barn
  • Nandez
    Anonym (Vind) skrev 2025-11-04 17:17:01 följande:

Jag tycker ändå inte att det är förvånande att hon gav bort platsen. Hon har varit mest anonym i mitt tycke och gnällde en hel del att det var så kallt. Men men, kanske blev längtan efter dottern avgörande?

Har för mig att hon var negativ tidigare i programmet också, hon kanske ångrade att hon reste hit men saknaden efter dottern tror jag var stor
  • Jhannis
    Nandez skrev 2025-11-04 16:57:01 följande:
    Utbildningen är gratis, många ungdomar som går på gymnasiet bor hemma
    Absolut många bor hemma, men många måste byta kommun för att gå Gymnasium eller studera vidare på Universitet.
  • Jhannis
    Nandez skrev 2025-11-04 17:01:55 följande:
    Samma här jag tänkte också och i och med att hon var ensamförälder  så måste det vara jobbigt även för barnet att mamma försvinner en längre tid.
  • Nandez
    Jhannis skrev 2025-11-04 19:27:58 följande:
    Absolut många bor hemma, men många måste byta kommun för att gå Gymnasium eller studera vidare på Universitet.
    Men utbildningen är gratis det kostar inte att söka till utbildningen
  • Nandez
    Jhannis skrev 2025-11-04 19:30:14 följande:
    Samma här jag tänkte också och i och med att hon var ensamförälder  så måste det vara jobbigt även för barnet att mamma försvinner en längre tid.
    Hade inte fixat det
  • Jhannis
    Nandez skrev 2025-11-04 19:41:01 följande:
    Men utbildningen är gratis det kostar inte att söka till utbildningen
    Vill komma i håg att vi endast fick ett kollegieblock och en penna per år blev det fullt skulle man köpa själv.

Många böcker måste dom som går på universitetet köpa själva om det inte finns på bibliotek eller att dom kan låna.
  • Xenia
    Jhannis skrev 2025-11-04 19:44:18 följande:
    Vill komma i håg att vi endast fick ett kollegieblock och en penna per år blev det fullt skulle man köpa själv.

Många böcker måste dom som går på universitetet köpa själva om det inte finns på bibliotek eller att dom kan låna.
    Ja, böcker till unversitetet är ju just en del som studielånet går till.

Råkar man annars bo i en universitetsstad så kan man klara sig med bara studiebidraget. Dvs ens föräldrar försörjer en.

Många amerikanser skulle nog tycka det svenska systemet är bra, alla kan få studielån, det hänger inte på föräldrarnas ekonomi om man kan studera vidare efter high school.
  • Jhannis
    Xenia skrev 2025-11-05 00:13:39 följande:

Råkar man annars bo i en universitetsstad så kan man klara sig med bara studiebidraget. Dvs ens föräldrar försörjer en.

Många amerikanser skulle nog tycka det svenska systemet är bra, alla kan få studielån, det hänger inte på föräldrarnas ekonomi om man kan studera vidare efter high school.
    Håller med dig om att svenska systemet ger chans till att alla kan ta lån/studielån på enorma summor till och med. Läst om att CSN lån som tagits aldrig betalts tillbaka.. så fel av svenska systemet att ge lån utan att se till att pengarna betalas tillbaka.

Men med vad jag ville ha sagt är att man ska formulera det bättre om att i Sverige är alla skolor kostnadsfria. Inga rum eller elevhem eller mat, böcker, resor är gratis.
  • Nandez
    Jhannis skrev 2025-11-04 19:44:18 följande:

På gymnasiet var våra böcker gratis

När jag pluggade på högskolan kostade litteraturen självklart. Var vuxen då så det var inget problem men visst är det dyrt
  • Nandez
    Xenia skrev 2025-11-05 00:13:39 följande:

Det är jag övertygad om att dom skulle tycka.
Svar på tråden Allt för Sverige 2025