• Anonym (Lolix)

Ruvardag 4, någon mer?

Får man vara med här? Har flera års historik av infertilitet och trots tester på oss båda hittar man ingen orsak. Varit gravid 6 gånger under 3 års tid (mha inseminering, embryo och naturligt) innan 7:e gången tog sig och blev vår dotter, som nu är 2,5 år. Blev gravid för ett år sen och fick missfall då också, tyckte det var jobbigt så vi pausade det. Alla missfall har skett innan vecka 6-7, så väldigt tidiga. 

Vi började med syskonförsök för ett halvår sen igen och jag blev gravid på naturlig väg förra månaden, men fick ett tidigt missfall (som vanligt). Nu har vi satt in en 5 dagars embryo och jag är på RD2. Vi har inte åldern på vår sida så jag vågar inte fortsätta testa naturligt och hoppas på det bästa, kan ta många månader/år innan vi lyckas igen. Sen suger det såklart att vi behöver betala per återföring nu. Hade vi varit yngre så hade jag fortsatt ge fler naturliga försök ett försök. Sen är vi otroligt privilegierade som har ett barn, men det tog många år av sorg och depression innan vi kom dit, så det har verkligen inte varit en lätt väg så som det varit för alla mina vänner (ja jag är lite bitter, kommer inte hymla med nåt annat). Jag kommer troligtvis smygtesta redan nästa vecka, vill helst inte behöva ta progesteron längre än nödvändigt utan hellre få min mens så jag kan påbörja ett nytt försök så tidigt som möjligt. 

• Anonym (Lolix)
    WaterAnimal skrev 2025-10-26 07:17:27 följande:

ÅNGEST!! RD12
    Vaknade 04.40 och inser att brösten inte ömmar alls som de gjort de senaste dagarna. Mjuka och inte spända. 
    Jag saknar också en konstig hungerkänslor som jag haft när jag vaknat på natten tidigare. 

Är detta ett tecken på att eventuella hormoner inte längre stiger? Jag känner mig helt gråtfärdig. Med dessa ömma bröst (som jag haft enda gången jag plussat) hade jag hoppet uppe! Nu ... 

Jag har läst massa trådar på Reddit och en del här på familjeliv. Det verkar kunna vara så att symptomen går upp och ner. Folk med exakt samma upplevelse som mig har plussat (men också inte). Folk skriver också (mycket!) att symptomen innan typ vecka 6 (?) beror på medicinerna och inget annat. 
    Det fick upp mitt hopp lite grann igen. Men ärligt talat vilken verklighets-käftsmäll. Jag vill så innerligt att detta ska fungera ❤️ Snälla snälla. Test dag på tisdag. 

Morgontidig post här.. legat vaken sedan 04.40 och glömde bort att man ställt tillbaka klockan, så trodde det var rimligt att gå upp nu 😋

Nej vad jobbigt 😥 vet exakt vad du går igenom, så var det tyvärr förra månaden för mig när jag plussade - jag gick från att känna lite illamående och konstiga hungerskänslor till att vakna upp några dagar senare och känna mig ?normal?, då testade jag igen och fick negativt på stickan 😓 läste också tusen reddit trådar för att försöka hitta solskenshistorier men för en som gått igenom så många missfall så visste jag ändå innerst inne att det var kört igen. Sån jäkla ångest!! 😔

Med det sagt så hoppas jag verkligen verkligen att det inte är fallet för dig ❤️ jag har gått igenom så mycket ångest de första 3 åren när vi försökte och jag slängdes konstant mellan hopp och förtvivlan. Det är så demonisk grej att gå igenom psykiskt och fysiskt som kvinna, kan bryta ner även dem starkaste av oss.

Tror också det stämmer att man innan 5-6 veckor oftast inte får så mycket symptom, det kan ju likagärna vara pms eller medicinerna (vet jag alldeles för väl efter 40+ månader av att kroppen lurar en med ?gravidsymptom?), så hoppet är verkligen inte ute. 

Visst hade du en 5-dagars? Jag har testdag 5/11 med en 5-dagars men lär testa tidigare. Hade du mått bättre av att veta redan nu eller ska du hålla dig till tisdag? 

• Anonym (Lolix)
    WaterAnimal skrev 2025-10-26 18:13:49 följande:

Hej! 
    Tack för stöd! Behövde verkligen ventilera för några som förstår. En del symptom har återkommit under dagen. Tänk att det är skönare att ha dessa symptom trots att vi ju kom överrens om att det är medicinerna och vi kan inte veta bu eller bä 🙃🙃

Jag kommer inte testa tidigare, min story finns lite längre upp i tråden, men lite snabbt så har jag gjort 5 IVF cykler men bara ruvat 2 gånger och nu har vi gått vidare till doneradeägg. Därför vill jag "njuta" ???? av att det åtminstone finns en chans att jag är gravid nu. Och jag hade haft svårt att fortsätta med medicinen om det visade negativt - och det ska man ju. 

En dag kvar. Jag klarar det.

Vi är bäst, hejja oss! 💪

Förstår helt, man är lite lyckligt ovetande. Lite som innan man skrapar trisslotten, man kan rent krasst vara miljonär innan man skrapat 😄

Sååå bra att dina symptom är tillbaka. Ja jag hade också haft svårt att fortsätta med medicinerna om det hade varit negativt, så det är bra att du orkar vänta nån dag till. Håller tummarna att du får ditt väldigt efterlängtade pluss på tisdag! Håll oss uppdaterade ☺️
  • Anonym (Lolix)
    Anonym (Maddie) skrev 2025-10-26 20:42:13 följande:
    Är du inte orolig att missa en graviditet om du testar för tidigt? För vissa dröjer det ju lite längre innan det syns på testet. Då blir det ju att du slutar med hormonerna när du egentligen borde fortsätta. 

Jag har lärt mig genom mina 40+ månader av testande (3 år innan första barnet och nu ytterligare 6 månader efter) att om det inte är ett pluss på ÄL+13 med ?testa-tidigt? (som mäter 10miu istället för 25miu på hcg) så är det garanterat negativt för mig. Jag har alltid plussat på dag ÄL+12.

ÄL+11 har alltid visat negativt trots testa-tidigt-test så ÄL+12 verkar vara min magiska gräns för när det kan uppmätas i urinen.

Sedan om ÄL+13 visar negativt så brukar jag sluta med progesteron för att slippa ta det i onödan 😊 skulle dock rekommendera alla att följa klinikernas rekommendationer så gör inte som mig. Jag personligen hade aldrig orkat ta det i en hel vecka extra när jag vet att det garanterat är negativt, för mig är det att dra ut på lidelsen (=mensen).

• Anonym (Lolix)
    WaterAnimal skrev 2025-10-28 17:29:43 följande:

Vaknade 02.00 jätte kissing nödig. Fan. Jag kan inte vänta fyra timmar.. och vill inte väcka sambon och testa mitt i natten. 

Tänkte att det borde visa plus även om det inte är "morgon urin" per definition... 

Vid sex gick jag upp och testade. Grät av ångest innan vi vågade titta på testet tillsammans.. Kände verkligen att det kunde gå hur som helst. 

Det var positivt!! ❤️ Grät ännumer av lycka.
    Så himla underbart. Hoppas bara den lille krabaten stannar!! Försöker att bara njuta av att det gått bra hittills. 

Stort grattis!! 🎉🙏 äntligen var det er tur!
Svar på tråden Ruvardag 4, någon mer?