-
Har en 16 årig dotter som inte trivs hemma. Hon fick en lillebror för sju år sedan som har adhd. Han har alltid haft mycket energi och varit hyperaktiv. Men hon tycker att han är så jobbig att hon inte kan vara hemma. Hon har under senaste åren ofta sovit borta. Flera helger i månsden men sover allt oftare borta och speciellt nu efter hon fått en pojkvän. Senaste månaderna har hon i princip sovit där varje natt. Hon kommer hem nästan varje dag. Hämtar kläder, duschar eller liknande men åker direkt iväg igen. Hon äter sällan hemma, äter oftast hos pojkvännen och vi känner att vi snart behöver börja betala pengar till hans föräldrar för att hon typ bor där. När vi pratar om detta säger hon att hon inte klarar av att vara hemma. Att lillebror är så jobbig. Och jag förstår henne. Han är på henne hela tiden när hon är hemma. Vill vara med henne och hennes kompisar/pojkvän, bankar på dörren, skriker utanför hennes dörr, kommer in på hennes rum. När vi gemensamt försöker se en film en fredagskväll hoppar han på dem i soffan, skriker, söker uppmärksamhet. Jag förstår att hon tycker det är jobbigt. Vi försöker avleda, hitta på något tillsammans med honom, skicka iväg han till någon kompis eller liknande, men det är ett heltidsarbete och det funkar inte alltid. Han blir som manisk att vara på henne och hennes kompis/pojkvän.Han märker väl också att hon blir irriterad. Han ritar teckningar med hjärtan och förlåt och skickar in under hennes dörr. Han vill väl egentligen bara vara med henne ibland också, men hon har inget intresse av det. Hon pratar sällan med honom, visar inget intresse för honom utan kallar honom bara för ungjävel, jobbig, att han är en demon och liknande. Han får ALDRIG positiv uppmärksamhet av henne. Vilket nog också spär på att han verkligen vill få uppmärksamheten.Men hur ska man hantera detta? Hur ska man få henne att trivas bättre hemma? Hur ska man få lillebror att tagga ner? Och hur ska man få henne att acceptera att han finns? -
Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror
-
Ja, eller vi försöker. Men allt vi erbjuder nekas. Har bjudit ut på middag men får svar att hon hellre äter något som finns hemma (men äter sen hos pojkvännen ändå), försökt bjuda på lunch då hon bett om swish då det är dålig skolmat men får till svar att hon ska äta med kompisar, föreslagit bio när någon film som hon sagt att hon tycker om är på G men får till svar att hon redan planerat att se den med en kompis, vi har försökt ordna myskväll hemma med film efter lillebror lagt sig men då är hon trött, bjudit in till sällskapsspel men det vill hon inte. Tänkte att övningskörningen skulle bli en gemensam grej vi kan göra, men intresset svalnade ganska snabbt och hon åker hellre a-traktor med pojkvännen. När jag åker iväg med lillebror så hon blir hemma själv med pappan är det sura miner om att han också borde åka (fast han oftast följer och hon blir hemma själv då hon aldrig vill följa). Vi försöker på olika sätt skapa kontakt. Prata om allt möjligt, men hon är oftast tyst. Vi bjuder in till olika aktiviteter, ber henne komma med förslag eller kommer själv med förslag men intresset är svalt. Vad mer kan vi göra?Anonym (Egen tid?) skrev 2025-10-21 23:12:04 följande:Gör du och din man saker ensam med din dotter?
Typ gå ut och gå, äta, shoppa m.m.
Det handlar inte bara om att inte trivs hemma, det handlar även om att bli sedd, göra saker i lugn och ro. Att få vara ett barn. Att få vara arg på situationen och känna sig älskad.
Har ni avlastning för sonen?
Vi har därför också försökt vara förlåtande med att hon inte är hemma, för att hon tycker lillebror är jobbig men försöker samtidigt uttrycka att vi saknar henne när hon inte är här.
Nej, vi har ingen avlastning mer än mor- och farföräldrar där han sover över ibland, de hämtar från skolan flera dagar i veckan osv. Vad tänker du att det skulle vara för avlastning? -
Tro är att icke veta. LSS får man endast om man tillhör personkrets. Adhd ingår inte i personkrets. Det gör däremot autism, en diagnos han inte har.Anonym (Gea) skrev 2025-10-22 07:17:31 följande:Och idén om kortis som redan framkommit låter himla bra. Kolla upp det med kommunen! Jag tror att man får det genom LSS.
Oj oj. Vi har flera barn med diagnoser, har väldigt stor kunskap om diagnoser. Även dottern har en add diagnos. Har gått alla föräldrautbildningar som finns avseende adhd, har kontakt med både BUP och habilitering för problematiken. Men han har så pass svår adhd att han har agerar omedelbart. Känner INGEN vars barn inte hoppat i soffan eller bankat på dörrar och då har de inte någon diagnos. Skulle det vara så konstigt menar du?Cox Orange skrev 2025-10-21 23:33:55 följande:Sök hjälp för ditt bristande föräldraskap. Sök hjälp hos kommunen för verktyg hur du ska uppfostra och läs böcker, utbilda dig på t ex Instagram.
Du måste ta tag i detta. En sjuåring som bankar på dörren? Eller hoppar i soffan? Det är ju inte diagnosen utan total brist på ledarskap av er som föräldrar. Tycker du att det är värt att förlora din dotter? För det är det som händer nu.
Regler och konsekvenser. Lycka till att styra honom om tio år om du inte kan nu.
Äldre barnet var EXAKT likadan som liten. Också svår adhd. Idag är hen tonåring, bra betyg, skötsam, relativt lugn, hjälpsam. Tänker att det gått bra för honom.
Har du barn med adhd? Jag skulle knappast tro det för då skulle du veta att konsekvenser för ett beteende man inte rår för endast skapar dåligt mående och dålig självkänsla. Barn gör så gott de kan. Han kan inte hantera sina impulser och saknar konsekvenstänk. Vi har struktur, scheman, tidhjälpmedel osv vi använder i vardagen. Vi leker med honom, han är med och lagar mat, vi är ute och cyklar, gungar, spelar sällskapsspel etc. Men vi kan inte underhålla honom 100% av all tid. Ofta sitter han och bygger lego ensam långa stunder. Men nya situationer eller avbrott i vardagen triggar igång honom. T ex när en kompis eller pojkvän är på besök. Det är hans sätt att försöka få kontakt. Vi försöker vägleda hur man ska göra istället. Avbryta. Distrahera, men det går som sagt inte hela tiden.Anonym (Egen tid?) skrev 2025-10-22 00:02:50 följande:Det är bra att ni kommer med förslag även om hon säger nej.
Man kan få avlastning genom att ett barn med diagnos sover borta en helg få och då för att avlasta hela familjen.
Nästa gång han sover borta bjud in killens familj på middag och lär känna dem bättre.
De brukar vara här när han sover borta, men de håller sig mest på rummet. Vi har gjort aktiviteter själv tillsammans med dem också vid några tillfällen. Men det är uppenbarligt inte tillräckligt. Dottern som själv är väldigt rigid i sitt tankesätt är liksom "allt eller inget". Hon har svårt att se att det inte bara är hon som kan vara i fokus. Hon är det av våra barn som tagit mest tid, fast hon är äldst. Vi har gjort sååå mycket tillsammans med henne. Vill hon se på TV har alla flyttat sig så hon får teven, vill hon äta en speciell middag har vi lagat den. Vi har skjutsat, hämtat, swishat, köpt kläder/smink hon vill ha, gått på bio, rest, shoppat, fikat på stan, övningskört, engagerat oss i hennes sporter (hon är det enda av våra barn som gått sport), slutat tidigare från jobbet för att hämta från skolan då hon inte orkat ta bussen, tittat på alla Games of Thrones, Sveriges historia etc tillsammans med henne som en sak att göra gemensamt med henne. Fixat tjejkvällar. Vi har funnits där. Lyssnat när det varit svårt, stöttat, men också haft regler.
Men, hon har svårt att se att övriga syskon också behöver tid. Något som tar henne hårt om man inte kan göra det hon vill, när hon vill. Ju äldre lillebror blir desto mer tid "kräver" han också. Läxor ska göras, han behöver stöttning i kompisrelationer, behöver mycket struktur och förberedelser osv. Precis som hon gjort i den åldern. Hon har fler syskon också som också behöver få sin tid. Men hon har ganska svårt att se det. Och det påverkar istället att hon inte trivs här. Men INGEN kan ge 100% av all sin uppmärksamhet hela tiden åt en person i familjen.Anonym (Gea) skrev 2025-10-22 07:11:55 följande:Jag hade en lugn och bra familj men var inte heller intresserad av att hänga med mina föräldrar i den åldern. Reste ofta bort på helgen, hängde med kompisar och kom sen hem och sov. Jag skulle säga att mycket hör den åldern till.
Jag blir lite ledsen när det skrivs att lillebror skulle vara dåligt uppfostrad. Han har en funktionsnedsättning och vid adhd finns en tumregel att man kan förvänta sig mognad motsvarande ett tre år yngre barn ungefär (information vi fått från BUP). Att en fyraåring har svårt att sitta still och se på film eller stör sitt syskon är betydligt lättare att ha förståelse för.
Man får ju också då behandla sin sjuåring som en fyraåring i de situationerna. Har syrran kompisar hemma får man själv vara aktiv och leka med lillebror, ta ut honom tex. Det här är en del av adhd som jag tycker att det pratas för lite om - den senare mognaden. Man kan inte vänta sig att en sjuåring med adhd klarar samma sak som andra sjuåringar. Tre år yngre är en tumregel. Jag antar att det betyder att en del snarare ligger fyra år bakom vad gäller teximpulsivitet. Då har ts en pojke med en treårings förmåga till impulsstyrning, känsloreglering och konsekvensanalys, men han har samma behov - oftast större - av intellektuell och fysisk stimulans som sina jämnåriga. Det är en jätteutmaning för föräldrarna (och skolan!).
Så TS, ta det inte personligt att dottern prioriterar vänerna, men fortsätt erbjuda umgänge och mysiga saker med er så att hon vet att ni finns där hon behöver er.
Och fortsätt känpa på med sonen. Ni har säkert full koll redan på det här med fasta rutiner, förutsägbarhet och förberedelse. Man får jobba på med det. Är det på fasta dagar och tider han är med släktingar? Om inte är kanske det en bra idé för båda barnens skull. Då vet er dotter att varje torsdag är det lugnt hemma, tex. Hon kommer säkert inte vara hemma varje torsdag för det. Men hon vet att möjligheten finns.
Npf är ju ofta ärftligt. Det kan kanske vara så att storasyster har drag av det som gör att hon är ovanligt känslig för störningar från lillebror. Det är en tuff situation för hela familjen.
TACK!
Ja, vi har förberedelser, struktur, bildstöd, tidhjälpmedel. Vi lever ganska mycket varje dag på repeat. Samma sak, samma tider. Och då när något avviker t ex att det kommer kompisar eller liknande så blir han väldigt uppspelt. Det är inte bara storasyster som är "drabbad" utan även de andra syskonen också, men de mår inte dåligt av det på samma sätt som storasyster.
Alla våra barn har adhd/add. Storasyster har add.
Det är mest på helgerna han sover borta då han är väldigt rutinstyrd och det är svårt för han med olika rutiner inför skolan på morgonen. Så han är hemma på vardagar så det blir samma rutiner. Det är alltid jag som lämnar honom. Men jag upplever att storasyster generellt har ganska svårt att se att andra också har behov som jag skrev ovan. T ex så brukar hon ibland åka till skolan med mig då jag åker till jobbet. Men det är stora suckar när jag säger att jag behöver lämna lillebror först. "Hur lång tid tar det då?", "Kan han inte gå själv?" osv. Och där och då är nog känslan för henne att jag "prioriterar" lillebror och det är ju ofrånkomligt. Han kan inte gå själv till skolan, han är för liten för det än.
Han funkar annars bra i vardagen. Följer sina rutiner. Men speciellt på kvällen när han börjar bli trött så blir han extra hyperaktiv. Det spelar ingen roll om man försöker gränssätta, avleda, distrahera osv. Han blir så hyper att han blir manisk i sitt sätt. Han tycker själv han är rolig och förstår inte att det är jobbigt för andra. Vi försöker prata med honom om detta, men han har så låg impulskontroll att han inte kan hejda sig även om han i ett tidigare skede har förstått. -
Hon har haft samtalsstöd genom åren men avslutas alltid då hon uttrycker att allt är bra och generellt inte pratar så mycket. Hon har haft samtalsstöd utifrån ehen psykisk ohälsa, depression och ångest bl a innan hon fick sin diagnos. Men även efter hon fått diagnosen. Vi har tänkt att en kontaktperson kanske skulle varit bra, men hon vill inte ha det.Fjäril kär skrev 2025-10-22 10:41:46 följande:Har dottern samtalsstöd? Annars är tipset att pusha iväg henne till egen kontakt där hon får pysa ur sin frustration och säga exakt vad hon vill och uttrycka sina behov och att nån faktiskt hör och ser henne.
Jag skulle säga att hennes egen diagnos också lyser igenom och hon har kanske inte märkt det själv men hennes reaktion på lillebror är ju direkt kopplad till egen diagnos I första hand . Hon behöver någon som kan ge henne den insikten . Att vara tonåring med allt vad det innebär uppepå hennes diagnos måste kännas som rena härdsmältan för henne och hon är nog inte så medveten om det.
/npf-mamma med egen diagnos...
Självklart tar vi fysiskt bort honom från dörren HELA tiden. Vi försöker ju inte bara avleda honom med andra saker. Vi har sagt ifrån på skarpen, höjt rösten, vi har även pratat med honom vid lugnare tillfällen om hans beteende. Ibland får vi helt enkelt lyfta med honom till vårt sovrum och låsa in oss där och starta en film för att han inte ska springa upp till hennes rum gång på gång på gång på gång. Så får en vuxen vara med honom i sovrummet tills han varvat ner. Alternativt att vi tar med honom ut och hittar på något, åker till affären, går till lekpark eller liknande. Vi försöker så gott vi kan skapa en lugn hemmiljö men det är ju omöjligt att ha det så 24/7 när man lever i ett hem med flera barn med diagnoser.Spucks skrev 2025-10-22 11:37:40 följande:Förutom att hon är 16 år och därmed i en ålder där det är helt normalt att inte vilja vara med sina föräldrar särskilt oftast, tycker jag det är absolut förståelig att hon inte vill vara med sin bror. Jag har ett barn med ADHD och oftast skulle jag själv vilja fly.
Däremot är det absolut inte okej att hon kallar honom för elaka saker, detta måste ni sätta stop på.
Det som också lyser igenom i dina inlägg är att ni som föräldrar verkar vara rätt daltande med barnen. Ni föröker avleda sonen när han bankar på hennes dörr och skriker? Ursäkta, men vid ett inakzeptabelt beteende ingriper man mer bestämd än med ett försök till avledning. Okej, ni kan inte sätta munkavel på honom (eller jo, ni skulle KUNNA det, men ni FÅR nog inte enligt lagen), men ni kan absolut använda er kroppsstyrka till att avlägsna honom från dörren. Speciellt ett barn med ADHD behöver man ju vara extra tydlig med.
Sedan skriver du även hur ni gjorde allt din dotter ville när hon var yngre. Ja, då är det inte märkligt att hon hatar sin lillebror, när hon plötsligt inte regerar familjen längre.
Det jag tycker ni behöver göra, är att sätta er ner med henne, prata om vad ni alla vill och hitta kompromisser. Och så får man ställa krav på varandra. Detta inkluderar att man inte kallar familjemedlemmar "demon". Hon kan få berätta för er hur hon vill spendera sin tid med er föräldrar och så kan ni göra upp planer längre i förväg. Och som 16 åring - även om hon ur utvecklingssynpunkt kanske är bara 13 - är hon gammal nog att förstå hon hennes agerande påverkar hennes lillebror, så detta behöver ni också prata om och sätta tydliga gränser. De behöver inte spenderar mycket tid tillsammans, däremot ska de kunna befinna sig i samma hem utan drama. Hitta något som båda gillar och försök att få de att bygga upp en relation med varandra. Det kan vara enkla saker som att åka till simhallen och gör en tävling om vem som är snabbast i rutschkanan.
När han är så uppspelt funkar ingenting om man inte får honom att varva ner först.
Men han har ett beteende där han blir manisk på att göra saker han inte får. Man vet att direkt man säger nej, sluta eller försöker avleda honom så kommer han bli mer manisk att göra detta. T ex om han slänger ut popcorn. Säger man åt honom att sätta popcornen i munnen istället så slänger han ännu mer, plockar man bort popcornen blir han manisk i att försöka få tillbaka dem genom att ta stolar, lådor etc att försöka klättra på. När man tänker att han varvat ner så har han egentligen smidigt en plan för hur han ska få tag på dem. När man säger att han får sitta lugnt i soffan om vi ska se film blir han mer hyper. Springer fram och tillbaka, fram och tillbaka och hoppar upp i soffan eller i famnen på dottern och hennes pojkvän. Alternativ fungerar ej t ex att se en film han själv kan välja i sovrummet så vill han inte. Han vägrar även om en vuxen sitter med. Han blir manisk på att vara på dem t ex. Andra gånger går det utmärkt.
Vi har verkligen inte varit curlande föräldrar på något sätt, men innan småsyskonen hade vi såklart större möjligheter att anpassa oss efter henne. När lillebror kom var hon ganska stor och han har tagit mycket tid. Hon har alltid haft ett stort behov av uppmärksamhet både av oss och kompisar och är ständigt igång. Men direkt hon lidit av tristess så förväntar hon sig att vi ska kunna göra saker med henne, vilket inte alltid är möjligt i lika stor utsträckning som innan lillebror kom.
Vi har pratat med henne många gånger om dessa okvädesord hon använder. Sagt att det absolut inte är acceptabelt att kalla honom för diverse saker. Får ögonrullning till svar. Påtalar det varje gång hon säger något elakt. Ställer vi krav väljer hon helt enkelt att inte vara hemma.Ja, så är det nog också. Han är hyper utåt sett, hon är inte det. Hon har behov av att få ha det lugnt omkring sig och det försöker vi tillgodose så gott vi kan. Man vi kan inte ha honom tyst och stilla all den tid hon är hemma. Hon blir lätt stressad osv. Jag förstår att det är jobbigt. Det är precis lika jobbigt för oss, men vi kan inte välja att åka hemifrån. Jag försöker tänka att det ändå är en relativt kort tid. Det äldre barnet var likadan som liten. Sög verkligen ALL energi. Men det blev bättre och bättre när hen började skolan och nu har det blivit en väldigt fin, omtänksam, lugn och väldigt snäll person av hen. Hjälper till, leker med lillebror, hjälper lillebror, låter lillebror vara på hens rum och titta på film, prova tv-spel eller bara vara där. Men man märker att deras relation är annorlunda också.Fjäril kär skrev 2025-10-22 11:51:03 följande:För att bådas diagnoser krockar och dom triggar rätt uppenbart varandra. (Jag läser mammans beskrivning av dotterns reaktion på övrig familj och hur hon var som liten)
Jag har själv barn med diagnos och så även jag och det var rätt tydligt många gånger att det skavde rejält mellan oss just därför..
I storasysters fall gör hon ingenting med sin lillebror. Varken pratar eller umgås utan irriterar sig bara på honom. Det finns inget intresse från hennes sida att skapa en relation. Vi övriga i familjen tycker såklart att det är jobbigt med hans hyperaktivitet och ständiga hittepå, men vi som ändå har en annan relation till honom också ser hans otroligt fina sidor också. Han är så rolig att umgås med då han har så mycket att berätta och säga. Han är påhittig. Han vill gärna vara snäll, fixa myskvällar, rita fina teckningar, ge fotmassage osv men dessa sidor ser ju aldrig hon då hon inte ägnar en sekund åt honom utan endast är irriterad och arg på honom. -
Han är inte på henne jämt, endast när hon har kompisar/pojkvännen. När hon är ensam hemma det är den vanliga "vardagslunken" är han inte på henne. Som jag skrivit så är det när något bryter rutinen, t ex att det är kompisar på besök som han blir hyper och på. Men hon irriterar sig även när hon ensam utan kompis/pojkvän. När hon kommit hem från skolan och jag t ex vabbat så är första reaktionen "Varför är han hemma?" och så åker hon iväg.Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-22 13:38:12 följande:TS, det finns flera olika problem här. Det ena är att storasyster inte kan slappna av hemma och att hon inte får vara ifred för lillebror. Det är ett jätteproblem och driver henne säkert hemifrån.
Det hade varit en sak om lillebror bara var sådan ibland, eller i varierande grad. Även storasyskon får lära sig stå ut med småsyskon. (Till en viss gräns.) Men du skriver att han är på henne "jämt", vill vara med henne osv. Ingen hade stått ut med det i längden.
Ett annat problem är storasysters egen diagnos, att hon inte verkar intresserad av sin lillebror alls, samt verkar ha svårt att acceptera att världen inte kretsar kring henne. Det beteendet ligger hos henne, inte hos lillebror. Hon får inte kalla honom fula saker och hon måste också växa upp och inse att hon inte kan få allt som hon vill. Ni verkar inte ha glömt bort henne utan försöker ge henne mycket uppmärksamhet och verkar ha låtit henne styra en hel del. Kanske anpassar ni för mycket? Men till viss del hör hennes beteende också till åldern.
En självupptagen storasyster, en mycket krävande lillebror och fler syskon med diagnoser. Det låter som ett tufft familjeliv och det låter faktiskt som ni skulle behöva mer avlastning, särskilt med 7-åringen.
Hon tycker han är irriterande för att han pratar eller leker. Hon hör honom till sitt rum när han leker på nedervåningen, även om han inte skriker eller låter illa. När man frågar vad hon tycker är jobbigt är svaret bara "att han existerar". Sen är hon en person som ständigt är igång. Umgås med vänner. Med pojkvännen, är sällan ensam utan alltid tillsammans med någon. Så ofta när hon är hemma har hon med sig någon och det är då han blir på. Han vill framstå som cool, tuff och göra sig till för kompisen eller pojkvännen.Vi har försökt uppmuntra henne att göra saker tillsammans med lillebror. Men hon "tar hellre livet av sig" säger hon för "han är så jävla irriterande och en demon". Kompisar och pojkvännen har reagerat på hur hon beter sig mot honom och pratar om honom och frågat "Leker du aldrig med din lillebror?" Hennes svar "Nä, han är den mest irriterande människan i världen".Anonym (Myran) skrev 2025-10-22 13:41:45 följande:Utan att vara insatt i diagnoser och annat så tänker jag att lillebror känner verkligen av vad storasyster tänker. Och tycker. Allt han vill är att hon ser honom och hänger med honom. Ju mer hon undviker honom desto mer vill han vara med henne. Desto mer intensiv blir han för att få hennes uppmärksamhet. Desto jobbigare tycker hon. Att det är.
Jag tänker att ni faktiskt ska backa lillebror i detta, utan att för den delen köra över storasyster. Ni får sätta ner foten mot systern lite grand. Jo, hon får åka till sin pojkvän men först ska hon spela yatzy (väl valfri aktivitet som passar båda och inte tar så lång tid) med lillebror. Kanske kan pojkvännen också vara med?
Sätt en timer på tiden som är lämplig för det som de ska göra och tydliggör det för både lillebror och storasyster att efter den tiden så får de göra andra saker. Så kan framförallt storasyster känna att hon kan åka till pojkvännen eller vad det är.
De kommer aldrig bli tajta med varandra men även som vuxen är det ändå bra att ha en okej relation med sitt syskon.
För er relation med dottern är det också bra att sätta ner foten. Man får inte alltid göra som man vill, man ingår i en familj. Ni gör inte heller som ni vill alla gånger. Har själv en 16-åring och för det mesta är det ok att äta hos kompisar (eller ute om hen har pengar till detta), men vi har ibland har vi planerad familjetid (spelkväll, middag eller vad som finns på agendan) för att hinna ses allihop. Då planerar vi in det efter matcher och träningar så ingen kan skylla på det. Bjud in pojkvännen också! Hon har valt honom som en del av er familj ändå.
Barnen har inte valt familjen, det är vi vuxna som valt att skapa den. Det är vi vuxna som ser till att skapa relationerna mellan barnen genom att vi umgås då och då.
För övrigt tänker jag också att ni behöver prata med pojkvännens familj. Kanske även där säga till dem att de faktiskt får skicka hem dottern ibland. De kanske inte tycker det är roligt att ha henne där så ofta men inte vågar säga det högt? Vet föräldrar som beklagat sig men inte vågar säga något för att riskera att barnen ska bli arga. Barnen tycker inte att föräldrarna ska prata med deras respektive föräldrar osv.
Samtidigt är den är fin balansgång. Det är ju i slutändan vårt barn. Hon har inte valt ett syskon på det sättet och vi vill inte heller typ tvinga henne.
Har kompisar vars tonåringar är barnvakt ibland, men det skulle vi aldrig kunna begära av henne genom att hon uttrycker ett sådant ogillande mot honom. De andra barnen har inget problem att vara med honom. Vara barnvakt. Bjuder in till umgänge och lek. Kittlas och skojar med honom. Spelar spel osv.
Vi har svårt att veta vart gränsen går. Hon är vårt äldsta barn och när man pratar med andra verkar det normalt att de är borta mycket. Vi säger ibland att hon får äta hemma eller följa med på någon aktivitet som vi ska göra, men hon vägrar. Vi känner att det mer skapar konflikter och tär på relationen så vi har försökt vara förstående med att hon tycker lillebror är jobbig och därför väljer att vara borta. Att försöka möta henne där. Vi känner att vi uttömt alla våra resurser för att få henne att trivas hemma. Vi kan som sagt inte låsa in lillebror i en bur. Utan han behöver ju också kunna få leka, ta hem kompisar osv. Men även ibland också ta det lugnt. Vilket han gör också. Han är inte uppåt väggarna hela tiden utan kan som sagt leka lugnt, sitta still och pyssla osv. Men han pratar mycket, frågar saker, vill att vi vuxna ska vara med osv och hon irriterar sig bara på stt han låter och finns.
Dottern säger att pojkvännens mamma sagt att hon får äta där. Att det är hon som bjuder in till måltider osv. Men man kanske borde prata med henne också. Det blir ju dyrt för en ensamstående mamma att hela tiden ha en tonåring extra som äter. -
Jag har sedan i tråden förtydligat att det gäller när hon har vänner/pojkvän här. Är svårt att få med exakt all information i ett inlägg.Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-22 14:31:26 följande:I trådstarten står det att han är på henne hela tiden, samt ofta bankar på hennes dörr och skriker. Det framgick inte att det bara gäller när hon har pojkvän eller kompisar på besök, men det kan ju vara nog så jobbigt.
Detta ursäktar dock inte att hon verkar störa sig på att han alls existerar.
Det verkar finnas minst ett barn till i familjen. Hur är hennes relation med det andra syskonet? Hur var hennes relation med 7-åringen när de var mindre? Har den alltid varit ansträngd?
Att vara borta mycket är normalt i hennes ålder. Att tonåringar ofta tycker att småsyskon är jobbiga, är också normalt. Men det är inte ok att hon beter sig som hon gör. T om hennes jämnåriga reagerar ju.
Nästa gång hon irriterat frågar varför lillebror är hemma när hon kommer hem, hoppas jag att du bestämt svarar: "För att han bor här."
Jag tycker att det låter lite som att ni tassar på tå kring storasyster för att hon inte ska försvinna ytterligare. När det som snarare skulle behövas är ett allvarligt samtal, samt att sätta gränser även för henne. Du skriver att ni försöker, men har ni verkligen satt er ner och pratat allvar med henne? Ställt lite krav på henne?
Det handlar inte om att tvinga henne att vara barnvakt eller tvinga henne att umgås med lillebror, men på vissa sätt måste hon skärpa sig.
Hon har i princip ingen relation med sina övriga syskon. Men de söker inte heller direkt kontakt med henne. De kan prata med varandra i köket typ. Men umgås inte om de inte måste vid t ex familjeaktiviteter. Hon pratar och umgås mest med den äldre med exakt samma problematik som lillebror. Men inget med det andra syskonet som utöver add även har autism.
Hon har kunnat leka lite tittut och sånt med lillebror när han var liten, kittlat honom osv. Sen hade vi under många år en grind till trappen, så när hon gick upp fick hon vara ostört där och han sov ju mer på dagarna osv. Nu är han så pass stor att han inte längre sover på dagarna. Men hon har väl ogillat honom sen den dagen han kunde börja röra sig mer fritt.
Ja, vi tassar nog på tå. Speciellt för att hon uttryckt att hon inte trivs här. Vi vill ju att hon ska trivas här och då blir det väl att vi försöker möta henne på alla sätt och vis. Jag kan själv egentligen tycka det är rimligt att hon umgås med sin lillebror. Leker med han ibland, går ut och gungar med honom eller pysslar något med han. Att hon skulle kunna vara barnvakt ibland etc. Men vill inte ställa sådanna krav då det känns som att vi skulle driva iväg henne ännu mer.
Vi försöker verkligen få honom att låta mindre, leka tystare osv när hon är hemma. Men samtidigt ska ju inte alla i familjen behöva anpassa sig utifrån henne endast. Hon behöver ju också kunna ha förståelse och acceptans för lillebror. Att det går lite åt båda hållen.Du har inga barn med diagnoser märker jag direkt då du använder ordet "sköta sig". Därför kommenterar jag inte ens det du skriver.Anonym (Fiona) skrev 2025-10-22 15:05:35 följande:En diagnos är aldrig en ursäkt att bete sig illa. Ni får helt enkelt styra upp att lillebror sköter sig och jobbar för att han inte ska hoppa på henne eller skrika. Hon har rätt att kunna vistas i sitt eget hem och vara bekväm och trygg där. Ni måste förstå att båda barnen är ert ansvar och ni misslyckas just nu med att finnas där för båda två.
Ta ert föräldraansvar nu, herregud.
-
Vi upprepar varje gång att storasyster vill vara ensam på sitt rum, vi tar fysiskt bort honom varje gång. Vi bygger lego, pysslar, ser film, går ut osv. Men det går inte att avsätta en person att hela, hela tiden vara med lillebror. Jag tänker att det behöver gå lite åt båda hållen. Att vi gör det vi kan samtidigt som storasyster behöver ha lite acceptans att det inte kommer vara 100%-igt.Anonym (Ebba) skrev 2025-10-22 15:52:51 följande:Vi har lite samma problematik som ni TS. Äldre syskon som inte får vara ifred och "flyr fältet" pga yngre syskon med NPF som är väldigt väldigt på.
I vår familj har det hamnat på oss föräldrar att avleda och hitta på saker, det är det enda sättet. Att be den yngre att bygga lego själv lite så att jag kan börja med maten tex går inte för det enda han vill är att gå bort till storebror och hänga i hans rum. Oftast med den bästa av avsikter, han älskar sin bror (10+ år åldersskillnad) men har svårt att respektera gränser. Storebror kan ha kompisar eller tjejer där, det som sker i rummet passar sig inte för yngre barn, han har läxor, han vill sova osv. Han bjuder in och förstår att lillebror inte är som andra, han är jättefin med honom. Men vi är också noga med att han har rätt att säga ifrån och bli respekterad. Är dörren stängd så är den.
Lillebror är tyvärr för liten för att man ska kunna använda det tvärtom och säga att du skulle bli jättearg om någon klampade in i ditt rum. För han älskar det, han vill aldrig vara själv
Sen tänker jag att det blir lite spänning i det förbjudna också. Att aldrig få komma in, aldrig få vara med, aldrig få uppmärksamhet gör ju att han gör allt för att få just det. Han är inte alls lika brydd i syskonens kompisar. Visst är han på där med, men ger sig ganska snabbt då de gärna har med honom. Men då dörren alltid är stängd till något form av umgänge eller bara att få se vad som händer så blir nyfikenheten ännu större just hos storasyster. -
Absolut. Det håller jag med om. Vart har jag sagt att det han gör är ok eller skyller på hans diagnos? Man kan inte se till att ett barn med diagnoser "sköter sig". Han har trots allt en funktionsnedsättning som vi gör allt vi kan för att stötta och förbereda. Det är ju inte som att vi tycker att det är okej det han gör utan vi gör det vi kan för att förhindra, avleda, säga åt. Vi har stöd från BUP med detta och de tänker att det är hans impulsivitet som gör det svårt och han står därför i kö för att få prova medicinering. Han uppfyller ALLA kriterier för adhd och hans symptom är så pass svåra att de kunde bekräfta allt under utredningen och se det där i rummet. Det är MYCKET ovanligt sa dem då barn normalt sett håller ihop i nya situationer men hans problematik är så svår att han inte ens klarar det.Anonym (Fiona) skrev 2025-10-22 17:50:37 följande:Nej, alltså jag fattar att det är svårt att svara när nån säger nåt du inte vill höra. Klart man ska anpassa hur man lär ut och uppfostrar om ett barn har en diagnos som innebär att hen kan behöva extra stöd, men oavsett diagnos får ju inget barn bete sig illa mot andra. Man kan inte blunda för dåligt beteende eller ursäkta det genom att skylla på diagnosen. Det är inte okej och din son vinner inte på att ni beter er så heller. -
Vi pratar med henne HELA tiden om detta. Vi säger åt henne direkt det sker. Precis som vi säger åt lillebror direkt han gör något som stör eller något han inte får.Spucks skrev 2025-10-22 18:09:04 följande:Hon tycker han är irriterande för att han pratar eller leker. Hon hör honom till sitt rum när han leker på nedervåningen, även om han inte skriker eller låter illa. När man frågar vad hon tycker är jobbigt är svaret bara "att han existerar".
[...]
Vi har försökt uppmuntra henne att göra saker tillsammans med lillebror. Men hon "tar hellre livet av sig" säger hon för "han är så jävla irriterande och en demon". Kompisar och pojkvännen har reagerat på hur hon beter sig mot honom och pratar om honom och frågat "Leker du aldrig med din lillebror?" Hennes svar "Nä, han är den mest irriterande människan i världen".
[...] hon irriterar sig bara på stt han låter och finns.Alltså vilket jäkla beteende! Om det har varit mitt barn, hade jag inte lockat för att hon ska spendera tid hemma/med oss, utan jag hade rytit ifrån ordentligt och gjort det klart för henne att detta är helt oacceptabelt och att beteendet slutar NU. Annars får hon leta eget boende.
Detta är värsta mobbningen och svår psykisk våld hon håller på med, och aldrig i livet skulle acceptera det.
Sen är det såklart skönare att vara hos pojkvännen som är ensambarn med en ensamstående mamma. Inga syskon alls. Fullt fokus på henne. Mamman lagar den maten de vill ha. Jag tänker att hon mår väldigt bra av det. Vi kan inte anpassa ALLT efter henne. Vi kan inte laga hennes favoritmat varje dag, vi har fler barn att ta hänsyn till också.Anonym (Fiona) skrev 2025-10-22 19:24:44 följande:Eh, jo, klart det är extremt. Det handlar ju inte bara om en tonåring som vill slå sig fri, hänga med kompisar och börja bli vuxen. Hon säger ju själv att hon inte klarar av att vara hemma. Det är extremt och TS borde vara orolig och jobba hårdare för att hennes barn faktiskt känner att hon kan vara hemma ibland.Hans beteende är inte okej och ingen, allra minst han själv, tjänar på att inte ge honom ordentligt stöd i vardagen. Det är inte rimligt att han beter sig som han gör, och med tanke på att det troligtvis varit sådär i flera år, förstår man att flickan tröttnat. Väldigt sorgligt alltihop.Anonym (d) skrev 2025-10-22 18:04:47 följande:Det är inte det minsta extremt. En 16åring med pojkvän vill inte vara hemma för att yngre syskon är jobbiga är inget extremt problem. Beteendet på barnet kanske kan gå under extremt men det är helt förståeligt i så ung ålder och med diagnos. Det kan ta tid att få till en fungerande vardag och pojken behöver få växa upp. Ingenstans går det att utläsa att föräldrarna faktiskt struntar i att försöka.
Hon förväntar sig att alla ska lyda hennes minsta vink. När hon vill se TV då ska alla lämna rummet t ex med motiveringen att hon ser TV så sällan hemma och syskonen har massa tid att se när hon åkt iväg. När hon vill duscha då får ingen annan gå på toaletten före. När vi pottränade lillebror fick vi börja ha en potta utanför toaletten då hon ständigt var inlåst på toaletten och duschade, fönade håret, lockade håret, sminkade sig osv och vägrade lämna för att lillebror skulle kunna kissa.
Vi stöttar lillebror HELA tiden. Vi har scheman, bildstöd, tidhjälpmedel, gör aktiviteter med honom varje dag. Men man kan inte avsätta en förälder som hela tiden ska vara med honom, ibland behöver han också få göra det han känner för och hitta på saker själv. Hon irriterar sig på att han ens existerar. I hennes drömvärld så skulle han inte finnas.Spucks skrev 2025-10-22 18:02:32 följande:Som du skrev det i ditt tidigare inlägg, har ni dock gjort exakt som hon ville.
Att vi gjort det vi kan för henne samt haft mer tid för henne innan småsyskonen betyder inte att vi gjort exakt som hon velat. Alla som har fler än ett barn har haft ett ensambarn någon gång innan syskon kommit (om man inte fått tvillingar). Då har det inte funnits syskon att anpassa sig efter utan man har gjort det barnet velat göra. Gå till lekpark t ex. Direkt det kommer in syskon i bilden behöver man kunna kompromissa. Gunga först, sen lekpark. Nu försöker du bara hitta fel och brister att peka på. -
Jag har förstått att detta är ett ämne som rör upp. Det känns såklart inte kul att ett av våra barn inte trivs hemma. Så ska det såklart inte vara. Vi försöker dock så gott vi kan.
Någon skrev att detta säkert pågått flera år, nej det har det inte. Lillebror är inte så pass stor att detta kan ha pågått i så många år. Jag skulle säga att vi misstänkt att han har adhd sen han var 4 år ungefär. Då han var väldigt rigid, outtömlig energi, somnade aldrig på kvällen och var speedad hela tiden. Men då var han inte lika uppmärksamhetssökande gentemot storasyster. Jag skulle säga att problemet förvärrats sedan sista året på förskolan/när han började förskoleklass. Förmodligen för att det tagit för mycket energi för honom med allt nytt. Han är trött = mer överaktiv när han kommer hem. Jag har senaste året pendlat mellan att arbeta 50-75% för att minska tid på fritids och ge honom mer tid för återhämtning. Mor- & farföräldrar hämtar han några gånger i veckan från fritids och så kommer han hem vid kl 18-19-tiden. Det har inte påverkat dottern att vara hemma mer.
Vi försöker ge henne egentid, men blir ofta nekade. Hon vill helst ha pengarna det skulle kosta och göra något tillsammans med en kompis istället. Vi har bjudit in till filmkväll, vi kollar på sport tillsammans och har köpt säsongskort så vi kan gå tillsammans men hon vill inte gå med någon av oss. Jag åker bort minst en helg i månaden med lillebror till mina föräldrar och hon är oftast inte hemma den helgen heller. Vi åker alla iväg till vår stuga ganska ofta, ibland varje helg och hon har inte vilja följa med senaste året. Då har hon varit hemma själv hela helgerna. När jag åker ensam är det sura miner varför inte pappan följer med och de andra syskonen som ibland stannat hemma också. Hon går in på deras rum och typ kräver att de måste åka. Riktigt påtalar hur mycket hon ogillar dem.
Vi stöttar lillebror på alla sätt vi kan. Med rutiner, struktur, scheman, bildstöd, tidhjälpmedel. Vi gör aktiviteter tillsammans, tar alltid med honom på affären när vi handlar så det ska bli lite lugn hemma en stund. Han hjälper till med maten, när vi städar, med tvätten. Försöker sysselsätta honom så mycket det går. Vi sitter ibland i timmar och bygger lego med honom. Men han är ju också en människa och ett barn som måste få bygga kojor, busa högt, skratta högt.
Och när det är nya situationer t ex att kompisar är på besök eller vi har vänner här då blir han extra spexig och vill få uppmärksamhet. Vuxna skojar tillbaka, frågar, är intresserade och då lugnar han sig ganska snabbt. Men storasysters beteende gör bara att hans beteende eskalerar. Ju mer sur och irriterad hon är, desto mer på blir han. Något vi pratat med henne om.
Jag tror hon tycker han är ett större problem än vännerna. Både vänner och pojkvännen vill gärna leka med honom, men får inte för henne. "Kom nu" säger hon och sliter dem till sitt rum. Eller frågar "Hur orkar du hålla på med den där irriterande ungen?". Vi har pratat med henne många gånger om detta. Hur hon tror det känns för lillebror att hela tiden få höra hur jobbig, irriterande osv han är. Han själv har uttryckt att han tror att storasyster hatar honom.
Men många av er kanske har rätt. Han behöver fogas mer, ta mer hänsyn till henne, bli tystare, respektera henne mer osv. Jag tycker faktiskt vi gör allt vi kan för att han ska låta henne vara men jag kan samtidigt tycka att hon borde ha mer förståelse för hans svårigheter också. Det ska inte bara gå åt ena hållet. -
Ja, det gör vi. Vi själv tycker ju också att det blir intensivt i perioder så vi bekräftar att vi förstår att det är jobbigt för henne. Vi har frågat vad vi kan göra för att det ska kännas bättre, men får inget mer än dryga svar ttp "Adoptera bort honom". Och då är det svårt att möta hennes behov.Anonym (Gea) skrev 2025-10-22 20:10:24 följande:Bekräftar ni barnens, kanske främst dotterns, känslor så att hon känner att ni förstår henne? Min erfarenhet är att det krävs övertydlig och upprepad bekräftelse. Och att samtalen där man bekräftar de känslorna inte kombineras med samtal om att ni vill att hon ändrar beteende. Jag tänker att hon kan behöva samtal där hennes känslor tillåts ta all plats och ni lyssnar, frågar och kanske tröstar.Utan att värdera eller tjata om hur hon behöver förändra sig.
Jag frågar eftersom jag själv är dålig på detta.
Spucks skrev 2025-10-22 20:25:41 följande:Att bara prata med henne räcker tydligen inte, när hon inte ändrar beteendet.
Och nej, jag letar inte fel. Jag utgår från det du skriver, och det du skriver är att hon har fått styra och ställa och bestämma som hon vill under en längre tid. Du har ju även nu här skrivit hur hon kontrollerar er (det jag markerade fet). Och så skriver du hur hon trakasserar sin lillebror åt det grövsta. Till en sån grad att tom hennes kompisar reagerar. Detta är helt sjukt och komma sätta ordentliga spår på pojken.
Och i ditt senaste inlägg skriver du hur hon även är elak mot sina andra syskon.
Men tydligen skrev du bara tråden för att få medhåll hur duktiga ni är och att ni gör allt rätt. För du tar inte till dig något som kan klassas som negativ kritik.
Det du fetade betyder inte att hon fått som hon velat, utan uttrycker det. T ex att hon tycker att hon kan få ha TV då hon är hemma så sällan. Det innebär inte att det blivit så i praktiken. Däremot med pottan utanför toaletten, där var vi tvungen ta till den lösningen då lillebror inte kunde vänta på att man skulle diskutera med henne kring vad som är lämpligt eller inte. Att duscha ok, då förstår man att hon inte vill släppa in någon. Men att sminka sig, då får man lämna för att lillebror ska kunna kissa. Men precis i början kunde han ju inte hålla sig utan när han var kissnödig så var han tvungen kissa direkt. Det finns tillfällen när jag stått och borstat tänderna och hon helt sonika gått in i badrummet och nästan smällt upp badrumsskåpsdörren i ansiktet på mig och sagt att "Jag ska sminka mig". Det innebär inte att jag gått ut ur badrummet och tillåtit det.
Men ja, till viss del försöker vi foga oss efter henne. Hon får välja mat oftare än syskonen, välja aktiviteter, film osv oftare. Undermedvetet gör vi nog generellt mer för henne. Hämtar henne från kompis t ex medan syskonen kan få ta bussen när de ska hem. Men de frågar inte heller om skjuts i samma utsträckning, men vi säger nog nej oftare till dem än henne generellt. Förmodligen för att det finns en undermedveten rädsla om att hon ska dra sig bort från familjen än mer.
Och det blir ett svårt dilemma också. Vi kan såklart sitta ner med henne och ta ett ordentligt snack kring uppförande, hur man pratar med sina syskon osv trots att vi punktmarkerar också. Men det finns en rädsla om att hon ska misstrivas ännu mer om vi blir strängare.
Hon är genrellt elak mot alla inom familjen. När vi tog ett ordentligt snack om en väldigt allvarlig grej hon gjort blev hon väldigt upprörd. Sa att detta är droppen för vad hon klarar av hemma hos oss, att hon valt bort oss som föräldrar för längesen och att hon väntar tills hon blir 18 år så hon kan flytta. Sen åkte hon hemifrån till pojkvännen i tre dagar och pratade inte med oss när hon kom hem.
Hon är generellt otrevlig. Säger sällan hej fast man hälsar på henne när hon kommer, dumpar sin disk på köksbordet för oss att plocka bort. När man säger att hon får sätta i diskmaskinen så hinner hon inte för hon ska iväg och springer ut genom dörren. När vi pratar om sånt här med henne sitter hon mest tyst.
Vi försöker trots detta uppmuntra henne. Säga att vi älskar henne, att vi saknar henne när hon är borta, visa stolthet över henne osv för att hon ska känna sig älskad. Vi har ju trots allt fler barn i tonåren som blivit väluppfostrade, trevliga, hjälpsamma, tacksamma och snälla individer trots sina svårigheter och att de alla har samma lillebror och vuxit upp under samma tak. Därför har jag svårt att se att detta endast skulle handla om brister hos oss som föräldrar. Men något gör vi uppenbarligen fel eftersom hon verkligen avskyr oss. -
Det är inte som att vi accepterar beteendet och tillåter det eller tycker det är ok. Vi säger åt, tar bort han därifrån, håller han i famnen så han inte kan gå, pratar om det efteråt osv. Vad mer tycker du att vi kan göra? Ett barn är ju inte en robot som gör som man säger direkt man säger det. Han har fortfarande en SVÅR adhd där hans inpulsivitet är så stark att han inte tänker innan han gör. Han vet att det är fel och skäms ofta i efterhand när det blivit fel, men han kan inte hejda sig själv för att han är så impulsiv. Direkt tanken kommer han, agerar han.Anonym (Fiona) skrev 2025-10-23 08:32:04 följande:Alltså, oavsett vad du vill kalla det, är det ju sant. ALLA måste kunna sköta sig. INGEN, oavsett diagnos, får skrika, hoppa på någon, banka på dörrar etc. Ingen får bete sig på ett sätt som gör en annan familjemedlem så pass obekväm i sitt eget hem att hen känner att hen inte ens kan vara där längre.
Det är ju såklart inte något han gör för att vara elak eller för att han vill.
Tänk om du själv skulle ha liknande problem. På möten på jobbet skriker du rakt ut när du inte håller med. Chefen tar in dig på samtal efter samtal, men du kan inte motstå. Direkt du skrikit skäms du, för du vet att det är fel egentligen men det bara sker. Snabbare än du hinner tänka. Tänker du då att du skulle sluta och chefer säger att "Nu får du faktiskt sköta dig!"?
Har du själv erfarenheter från barn med diagnoser? Tänker du att det bara är att säga åt så är problemet löst? Det är trots allt en funktionsnedsättning han har som gör det svårt att anpassa sitt beteende, hejda impulser och reglera sin aktivitetsnivå. Det blir inte bättre av att säga åt, utan något man måste träna på. Hela livet. Vi tränar varenda dag, men problematiken försvinner inte över en natt och han behöver förmodligen medicin som stöd för att överhuvudtaget fixa det.
Han är en väldigt snäll och omtänksam kille. Mån om andra. Vill ta hand om, göra mysigt, kramas, hjälpa till. Han gör presenter när någon fyller år, bjuder på fika när vi får gäster, masserar, borstar håret osv. Tänk vad jobbigt att ha en sådan personlighet, men samtidigt ha impulser som inte går att stoppa. En liten, liten människa som vill det bästa men det blir fel.
Storasyster har också svårigheter med sin diagnos. Vi får anpassa för henne också. Hon är väldigt rutinstyrd. Får utbrott om man är någon minut senare än vad som är tänkt, blir upprörd och arg om man inte svarar på sms på direkten. Då ringer hon och ringer och ringer fast det inte är viktigt och man är på jobbet. Eldar igång sig själv. Vi anpassar för henne också. Hon har rummet längst bort i hemmet där hon kan låsa om sig. Vi följer slaviskt tider för att hon inte ska bli stressad.
Vi har köpt hörlurar som stänger ute ljudet för henne. För vi kan inte få lillebror att hela tiden vara tyst. Vi tränar dagligen på hur man ska vara och bete sig, men som sagt så kommer inte det över en dag. Det är ett långt arbete som tar tid och kräver förståelse och tålamod. -
Vi har stöd från både BUP och habiliteringen. Dottern har haft eget stöd från både psykolog och kurator, men de tycker inte det behövs.Anonym (.) skrev 2025-10-23 10:47:49 följande:Jag tror att ni har hamnat i en ond spiral där allt är tjat och allt är negativt just nu. Vi hamnade i samma, nu är vi bonusfamilj så lite andra förutsättningar men ändå samma mönster. Min sambo har två barn där adhd-diagnoser tillkommit sedan vi flyttade ihop och det har varit väldigt jobbigt för framför allt mig och mitt barn, men det har påverkat oss alla. Det blev mycket tjat på saker som var fel och saker som inte känns ok, beteenden som inte är ok osv. Till slut fick vi gå till en socionom hos kommunen för att kunna hålla ihop familjen. Våra barn är större än er minsta men beteendena har varit lite likadana.
Rådet vi fick var att en period fokusera bara på det som är bra. Inte uppmärksamma det som är negativt förutom om det var väldigt grova grejer. Jag var väldigt skeptisk till det från början men det gav frukt relativt fort ändå och det blev mycket lugnare och mer positiv stämning hemma.
Vi berömmer barnen mycket. Och uppmuntrar lillebror när han gör saker som är bra. Men som sagt, hans impulser är så starka att han inte kan motstå. Han vet vad som är rätt och fel och skäms efter han gjort något fel. Han behöver förmodligen medicinering. När hans äldre syskon var liten, med samma diagnos, fick jag låsa in min på toaletten för att hen blev manisk i att göra illa mig, kasta saker på mig etc. Vi fick ha tejp på alla skåpsdörrar, lås på alla dörrar hemma för att hen hela tiden gjorde sönder saker, klättrade, skruvade sönder olika saker, förstörde saker från kylskåpet osv. Hen hoppade också i soffan, byggde kojor med allt som fanns hemma osv. Medicinen var O och A för henom. Idag är hen en väldigt lugn, empatisk, omtänksam och snäll individ.
Vi har haft kontakt med kommunens föräldrastöd, vi har gått utbildningar för adhd och autism, vi har regelbundet kontakt med BUP och habilitering. Vi läser böcker lyssnar på poddar och gör verkligen allt vi kan för att få till en fungerande vardag. Det funkar ofta bra, men det är just detta med storasyster och lillebror som är problemet. BUP tänker att det är svårt i dagsläget att göra något åt hans hyperaktivitet, och han står I kö för medicinering som de tänker kommer lösa många problem. Han är på priolista och korttidslista att vi kan komma med kort varsel om det blir avbokningar t ex. -
Ja, men det gör vi. Precis som jag skrivit flera gånger i tråden.Anonym (.) skrev 2025-10-23 14:35:18 följande:Jag tänker framför allt kanske i bemötandet mot dottern. Istället för att påtala att hon aldrig är hemma, berätta för henne vad roligt det är att hon är hemma när hon är det, eller att säga vad kul att se dig om hon kommer ut ur rummet en stund osv. Likadant de få tillfällen hon kanske är snäll med sin lillebror, berätta vad ni uppskattar att hon var med honom en stund, hjälpte honom med det där, att hon höll sig lugn när han provocerade osv osv. -
Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-23 17:01:59 följande:Som jag har förstått så har båda två en diagnos. Utan diagnos så kan man ändå bli irriterad på syskon eller på vem som helst som tränger sig på när man inte vill umgås. Om han är 7 år gammal så tänker jag så borde man förstå att om man vill ha kontakt så tvingar man sig inte på att det har motsatt effekt?
Det låter väldigt infekterat och som att ni är väldigt mån om att barnen ska få som dom vill.... att ni tjatar men det har ingen effekt på 16 åringen. Så kanske lika bra att inte säga så mkt om det inte har någon effekt.
Jag tror inte på att agera i fruktan när man gör saker. Inte särbehandla henne för att ni är rädd att hon inte vill bo hos er. Jag tänker också att hon är i en ålder där man vill vara mera självständig och inte har samma behov av att umgås med familjen.
Jag tror att en utomstående skulle behöva hjälpa till att se över hur ni kan göra för att alla ska trivas o må bra. En utomstående som kan komma på ett sätt hur lillebror o storasyster kan spendera tid tillsammans bara dom två o göra något som dom båda gillar, så att syskon banden stärks mellan dem.
Lycka till...
Tänk att barn med adhd har en mognad som är ungefär 3 år yngre än sin ålder. Tänker du att en 4 åring har samma kunskap om att inte tränga sig på om man vill ha kontakt?Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-23 17:04:50 följande:Utomstående kanske oxå kan komma på besök och sen ge tips på hur man kan hantera lillebror. Hur han kan lära sig att agera och stå emot impulsen med alternativa handlingar tex. Annars tex kanske om storasyster leker 15 min med lillebror så blir han nöjd o låter henne vara sen....?!
Ärligt så tänker jag att hon hellre är borta än att tvingas leka med sin lillebror 15 minuter per dag. Jag tror tvång är fel väg att gå. Vi har pratat med henne om detta, att om hon visar mer intresse, leker med honom ibland osv så kanske han inte är lika på henne. Men hon vill inte. Vi har pratat om fördelarna med det och nackdelarna med hur hon agerar nu. Vi har bekräftat att vi förstår att hon tycker han är jobbig, att vi förstår att det tar mycket energi när han låter. Vi har frågat vad som skulle underlätta för henne, men det enda svaret vi får är att vi borde adoptera bort honom. Hon har fått byta rum för flera år sedan, när lillebror var en liten bebis och grät på kvällarna, till rum på övervåningen som vi totalrenoverade utifrån hennes behov. Större säng, egen tv, tv-spel, sminkhörna. Vi har köpt hörlurar som stänger ute ljud, öronproppar som stänger ute ljud. Hon har lås på dörren och kan låsa om sig. Vi har under flera år haft trapp upp till övervåningen så hon kunnat gå undan dit utan att lillebror kunnat följa, tills han blev så stor att han lärde sig öppna den själv. Vi tar stängt bort honom från hennes rum om han går upp dit, vi pratar med honom, går ut med honom, ser film i vårt sovrum med honom så hon ska kunna vara ifred i vårt vardagsrum osv. Men jag tänker att hon också behöver hitta acceptans i att vi aldrig kommer kunna vara 100%-iga. Det kommer finnas tillfällen då han smiter upp, det kommer finnas tillfällen då han är hyper, skrattar hoppar i soffan osv. Det kommer vara tillfällen då han är på henne. Men jag tycker att hon också borde se att vi gör allt vi kan för att hon ska få det lungt och tyst. Skulle hon ha acceptans. Att vi gör det vi kan, han har svårigheter och det blir som det blir, tror jag att hon skulle må bättre också. Sen är det självklart så att genom att hon kan välja att inte vara hemma så är det betydligt lugnare att vara hos pojkvännen eller kompisar som inte har några småsyskon alls.
Hon har inte valt att få småsyskon. Man väljer varken syskon eller föräldrar och har väl egentligen alla möjligheter att inte välja att ha kontakt när man är vuxen t ex. Jag tror inte hon kommer göra så mycket för att bibehålla en relation till sina syskon i vuxen ålder faktiskt. Hon är genrellt ganska obrydd att delta vid syskonens eller andra släktingar födelsedagar t ex. Det är med stora suckar och sura miner hon gör det.
Ett barn som är mentalt 4 år kommer inte lära sig hantera sina impulser. Vi tränar på sådant varje dag vad man kan göra istället för att slåss/kasta grejer, hur man uttrycker känslor, vad känslor betyder, hur man tar kontakt, vilken kontakt som är lämplig. T ex att man inte ringer på hos kompisar hela tiden om de sagt nej till att leka, turtagning i lek, hur man behandlar sina kompisar, att säga förlåt osv osv. Vi pratar om känslor, hur de känns i kroppen, vi bekräftar hans känslor. Vi pratar om det när han inte är i affekt. Vi tränar på det varje dag, men det är ett arbete som tar många år och görs inte över en natt. Jag vet inte vad du tänker att en utomstående ska bidra med? Få år av träning att ta en natt? -
Tack!Anonym (Gea) skrev 2025-10-24 21:02:13 följande:Shit vad ni kämpar, TS!
Jag tycker att ni verkar göra väldigt mycket rätt. Men precis som att ett barn med IF inte blir skitsmart av rätt stimulans och träning får inte ett barn med svår adhd en massa impulskontroll mm bara för att man sätter gränser och är tydlig. Om förutsättningarna inte finns där så gör de inte det. Men som förälder gör man ju så klart allt man orkar för att ens barn ska bli så självständig och välfungerande som det är möjligt inom dess medfödda förutsättningar.
Det är konstigt att så många utan problem accepterar att dyslektiker lär sig läsa sent, att barn med IF har svårare att lära sig och att barn med Tourettes har tics. Men att barn med adhd har problem med tex impulskontroll och känsloreglering verkar vara så mycket svårare att begripa.
Ja, det finns fortfarande en allmän uppfattning om att adhd beror på att barnen är ouppfostrade tyvärr och att det räcker med att be dem skärpa sig så blir allt toppen. "Alla får adhd idag" är också ett vanligt argument. Men nej, alla får inte det. I lillebrors klass är det endast han och de är 30 barn i hans klass.
Vi jobbar mycket med struktur och rutiner, vilket är A och O. Vi har inte så mycket tid för varken oss själva eller relationen då vi fokuserar på att få en fungerande vardag för barnen. Men ibland klickar man inte. Som storasyster och lillebror, och jag bad egentligen om tips på hur man ska få det att fungera bättre. Men av tråden att döma så känns det som att vi gjort det vi kan. Pratat, uppmuntrat till positivt samspel dem emellan, gränssätter, osv.
Egentligen borde jag lyft denna problematik i en grupp endast för föräldrar till barn med NPF. För på detta forum finns det alltid trångsynta människor som svarar utifrån fördomar mer än kunskap.
Tack för din pepp. -
Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-26 00:48:19 följande:Nej men ta inte någon hjälp av en utomstående om ni nu är så himla perfekta...ni har ju gjort allt....den kan ju inte se med andra ögon som inte är hemmablinda ...
Ursäkta att jag inte visste att man är som fyra år när man är sju och har adhd, det trodde jag faktiskt inte.....
Jag tycker det var ganska bortkastat o försöka skriva något här....
Jag har absolut inte sagt att vi är perfekta. Det är inte någon.Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-26 00:51:29 följande:Ja vill bara förklara att jag inte hade tänkt tvång utan att man förklarar att om du leker med lillebror en stund så är det större chans att han inte försöker komma in på ditt rum sen. 15 min var ett förslag men det kanske låter som ett krav...allt ska låta så gulligt då eller....
Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har i regel cirka 3 års yngre mognad än barn utan den problematiken. Vet du inte det som är ganska grundläggande npf-kunskap så tänker jag att du nog saknar tillräcklig kunskap för att komma med råd gällande npf. -
Övriga syskon har inga större problem med lillebror. De säger åt honom om han kommer in på rummet och de inte vill ha honom där men ibland tillåter de honom att leka på deras rum, se på deras TV, spela tv-spel eller liknande medan de gör något annat. Men de leker mer med honom generellt också. Går till lekpark, hoppar studsmatta, badar i uppblåsbara poolen på sommaren, tittar på film, bygger lego osv.Anonym (Svårt sits) skrev 2025-10-26 02:51:51 följande:Så jobbigt, det låter verkligen som att ni har gjort allt för era barn. Vad tycker övriga äldre syskon om storasyster? det låter ju faktiskt mer som att det är hon som har mest problematik med så låg respekt till faktiskt alla i Familjen. Har ni provat att sluta swisha henne pengar ? att hon får förtjäna dessa genom gott beteende?