Inlägg från: Anonym (Utomstående) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utomstående)

Dotter trivs inte hemma pga lillebror

Som jag har förstått så har båda två en diagnos. Utan diagnos så kan man ändå bli irriterad på syskon eller på vem som helst som tränger sig på när man inte vill umgås. Om han är 7 år gammal så tänker jag så borde man förstå att om man vill ha kontakt så tvingar man sig inte på att det har motsatt effekt? 

Det låter väldigt infekterat och som att ni är väldigt mån om att barnen ska få som dom vill.... att ni tjatar men det har ingen effekt på 16 åringen. Så kanske lika bra att inte säga så mkt om det inte har någon effekt. 
    Jag tror inte på att agera i fruktan när man gör saker. Inte särbehandla henne för att ni är rädd att hon inte vill bo hos er. Jag tänker också att hon är i en ålder där man vill vara mera självständig och inte har samma behov av att umgås med familjen. 

Jag tror att en utomstående skulle behöva hjälpa till att se över hur ni kan göra för att alla ska trivas o må bra. En utomstående som kan komma på ett sätt hur lillebror o storasyster kan spendera tid tillsammans bara dom två o göra något som dom båda gillar, så att syskon banden stärks mellan dem. 

Lycka till...

• Anonym (Utomstående)

Utomstående kanske oxå kan komma på besök och sen ge tips på hur man kan hantera lillebror. Hur han kan lära sig att agera och stå emot impulsen med alternativa handlingar tex. Annars tex kanske om storasyster leker 15 min med lillebror så blir han nöjd o låter henne vara sen....?!

• Anonym (Utomstående)

Nej men ta inte någon hjälp av en utomstående om ni nu är så himla perfekta...ni har ju gjort allt....den kan ju inte se med andra ögon som inte är hemmablinda ...

Ursäkta att jag inte visste att man är som fyra år när man är sju och har adhd, det trodde jag faktiskt inte.....

Jag tycker det var ganska bortkastat o försöka skriva något här....

• Anonym (Utomstående)

Ja vill bara förklara att jag inte hade tänkt tvång utan att man förklarar att om du leker med lillebror en stund så är det större chans att han inte försöker komma in på ditt rum sen. 15 min var ett förslag men det kanske låter som ett krav...allt ska låta så gulligt då eller....

Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror