• Grässtrå77

Dotter trivs inte hemma pga lillebror

Har ni provat familjebehandling från kommunen? Det skulle kunna vara ett stöd för er, förutsatt att terapeuten har mycket god kunskap om npf. För annars är det ju ingen ide, eftersom man måste förstå att det inte går att resonera med er 16-åring på samma sätt som det gör med neurotypiska barn. Dessa barn är ju generellt ett par år yngre i mognad, men i vissa delar slår ju funktionsnedsättningen igenom helt. Tror att det är det som är så svårt för andra att förstå. En person som alltid måste ta sig fram i rullstol kan ju aldrig gå själv utan hjälpmedel oavsett situation. Men personer med npf har ju ofta så ojämna profiler att det även för närstående ibland är svårt att acceptera att vissa saker omöjligt funkar när andra saker inte är nåt problem.

Det andra rådet jag har är att pratat med pojkvännens mamma. Det är ju inget som hjälper er på hemmaplan och kan ju innebära att det blir extra tufft för er om hon upplever situationen som ohållbar. Men förhoppningsvis funkar det mycket bättre för er dotter där i den betydligt lugnare miljön. Men ni skulle behöva etablera en kontakt med henne så att hon vet att hon kan vända sig till er vid behov. Tror även att det skulle minska er stress kring situationen.

Sen tror jag att de flesta här på FL och även ute i samhället mestadels har träffat barn med adhd diagnoser där problematiken inte är alltför svår. Då går det ju att med anpassningar och ändrat förhållningssätt (och ev. medicinering) få barnen att fungera mer utifrån samhällsnormen. Då kanske man tror att det funkar så för alla barn med npf, men så är det ju inte. Vissa barn har ju en så mycket större problematik att det inte är möjligt att som förälder motverka alla negativa delar av funktionshindret.

• Grässtrå77
    Anonym (Jorå) skrev 2025-10-27 00:45:56 följande:

Hade jag varit dottern hade jag tyckt och gjort exakt likadant. Hon är nästan vuxen och kommer förhoppningsvis kunna flytta hemifrån om några år och då löser sig detta naturligt. Det finns ingen anledning att försöka lirka henne tillbaka hem igen då hon både mentalt och fysiskt är på väg ut. Hon mår bättre när hon inte är hemma för att hon inte känner sig bekväm hemma. Tyvärr har hon fått en extremt jobbig lillebror som tvingar bort henne från sitt hem, så det finns ju inte så mycket varken ni eller hon kan göra åt den saken. 

Det ni ska undvika att göra är att ge henne dåligt samvete för att hon gör som hon gör. Ni lär ju knappast ha en bättre lösning på problemet än den hon själv har skapat. 

Ett ptoblem är ju att tjejen visserligen är 16 år och en hel del ungdomar är mogna att klara mycket själv i dem åldern. Men den här tjejen har även hon en npf-diagnos och skulle behöva sina föräldrars stöd. Men det inser hon inte själv och det går ju inte att tvinga fram. Men om hon skulle vara hemma lite mer skulle föräldrarna kunna lirka in stödet enklare.
Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror