Anonym (Ledsenvarjedag) skrev 2025-10-23 07:33:12 följande:
Under vårt förhållande lärde jag honom en hel del saker, han ville utvecklas och bli bättre, och han försökte. Exempelvis lärde jag honom att handla på extrapriser, att det är viktigt att vara aktiv och träna någon gång i veckan, att vi behöver hjälpas åt hemma osv. Jag hade väldigt svårt att ta in hans nya jag, jag såg på honom som att han inte hade förändrats. Och det är något jag skulle behövt jobba på. Jag hade alltid samma gamla bild av honom, men vet att han ville förändras till det bättre för bådas skull. Sen är jag osäker på om det verkligen skulle gå helt och hållet, om det var hans egen vilja eller om jag "skapade" en ny person. Det sa jag till honom flera gånger när vi bråkade att jag inte vill förändra honom, men han svarade alltid att han ville utvecklas för vår skull.
Alltså? du är inte hans mamma som ska lära honom basala saker som att ta hand om sig och handla på extrapris. Att behöva ?lära? en 30-åring att hjälpas åt osv.
Du ska vara tillsammans med en partner, inte ett förbättringsprojekt. Han vill säkert förbättras, det är något bra förstås, men det låter som att han vill att du ska säga vad/hur du vill ha det så ska han försöka vara/bli sådan. DET KOMMER INTE ATT HÅLLA.
det handlare inte om att bli en spegling av vad du vill ha. vem är han då? Då kan du ju ta dig an exakt vem som helst o sedan börja knåda det till den person du egentligen vill ha. Det är väldigt oattraktivt att inte ha en egen personlighet.
stå upp för vad du vill ha och sök någon som är sådan. Sedan behöver man både anpassa sig o kompromissa, men det är en helt annan sak.
Du gjorde slut för att du inte ville vara ihop med en sådan person. Glöm inte det.