Anonym (Amelia) skrev 2025-10-23 09:57:53 följande:
Jag tror egentligen inte att du saknar honom alls, du saknar NÅGON.. Du saknar tanken på att vara två . Du saknar det du trodde ni skulle bli Du saknar tanken på en framtid med tvåsamhet. Du saknar det du hoppades på .
Då detta är din första riktiga relation så tror jag att du är mer rädd för känslan av ett uppbrott att du hellre skulle välja ett dåligt förhållande än att må dåligt av att görs slut. Du känner sorg, förlust, skuld, skam och känslor du förmodligen inte behövt hantera tidigare. Du vill flytta ifrån dom med att vilja komma tillbaka till en usel relation.
Krasst sett kommer du att få uppleva ett flertal uppbrott i livet med män du trodde var den rätta. Kanske till och med en skilsmässa med ett barn i bagaget . Och det liksom ingår i att vara vuxen att hantera den sorgen. Du kommer må skit varje gång men snart har du tagit dig igenom det och lärt dig något på vägen och så kommer en ny man och du blir kär igen.
Lisa0987 skrev 2025-10-23 12:24:45 följande:
Alltså? du är inte hans mamma som ska lära honom basala saker som att ta hand om sig och handla på extrapris. Att behöva ?lära? en 30-åring att hjälpas åt osv.
Du ska vara tillsammans med en partner, inte ett förbättringsprojekt. Han vill säkert förbättras, det är något bra förstås, men det låter som att han vill att du ska säga vad/hur du vill ha det så ska han försöka vara/bli sådan. DET KOMMER INTE ATT HÅLLA.
det handlare inte om att bli en spegling av vad du vill ha. vem är han då? Då kan du ju ta dig an exakt vem som helst o sedan börja knåda det till den person du egentligen vill ha. Det är väldigt oattraktivt att inte ha en egen personlighet.
stå upp för vad du vill ha och sök någon som är sådan. Sedan behöver man både anpassa sig o kompromissa, men det är en helt annan sak.
Du gjorde slut för att du inte ville vara ihop med en sådan person. Glöm inte det.
Tror det var precis detta jag behövde få höra från ett objektivt perspektiv. Är svårt att inse att vad som är rätt när det är så mycket känslor inblandade. Men ni har verkligen rätt, visst ska han ha en egen personlighet som jag ska tycka om och jag ska inte forma en person. Och visst är det nog närheten och tvåsamheten jag vill tillbaka till även om jag saknar honom också, risken är nog stor att jag skulle bli olycklig snabbt igen om jag hade gått tillbaka. Ibland är jag bara rädd att jag har höga krav.
Känslan av att vilja gå tillbaka går verkligen upp och ner. Men när jag känner stark vilja att ta upp kontakten med honom så ska jag läsa av era råd igen. Tack ❤️