• Anonym (Förtvivlad)

Denna bonusfamiljen är enbart kaos! Hjälp!

Jag vet knappt var jag ska börja, men jag måste bara skriva av mig innan jag exploderar. Jag trodde att jag hade träffat mannen i mitt liv. Det gick så snabbt, men det kändes rätt ? eller jag trodde det gjorde det. Vi träffades, blev kära, flyttade ihop efter bara några månader, gifte oss kort därefter och nu sitter jag här höggravid? i ett hem som känns mer som ett slagfält än en familj.

Han hade två barn sen tidigare (8 och 13), jag hade en dotter på 10. Från början var allt så ?mysigt?. Vi skulle bli en ?modern bonusfamilj?, med kärlek, öppenhet och respekt. Haha. Jo tjena. Det tog ungefär tre veckor efter inflytt innan allt började rasa. Hans tonåring hatar mig (ja, jag säger det rakt ut). Hon vägrar prata med mig, smäller i dörrar och säger elaka saker till sin pappa om mig. Min dotter gråter varje kväll för att hon ?vill flytta tillbaka till vårt gamla liv?. Och hans exfru hör av sig hela tiden för att ?diskutera? deras barn ? men i praktiken handlar det om att ifrågasätta ALLT jag gör.

Han själv? jag vet inte längre vem han är. Från att vara omtänksam och lugn har han blivit stressad, snäsig och undvikande. Vi bråkar om allt. Städning, barnen, ekonomi, min graviditet, hans ex ? precis ALLT. Det är som att ingen här längre trivs, inte ens hunden. 😭

Jag försöker verkligen. Jag har gått in i den här relationen med hela mitt hjärta, men jag känner mig helt ensam. Jag har barn som inte mår bra, en man som verkar ångra allt, och ett barn till på väg mitt i denna röra. Jag går runt med konstant klump i magen och tänker bara: ?Vad har jag gjort??

Alla säger ?det tar tid att bli en bonusfamilj? ? men när är det nog? Hur mycket tid ska man ge något som bara gör alla olyckliga? Jag orkar inte mer drama, bråk, skrik och skuldkänslor.

Är det någon här som faktiskt har gått igenom något liknande? Går det ens att vända ett sånt här kaos, eller är det bara att inse att vi gick alldeles för snabbt fram och försöka rädda det som räddas kan innan barnet kommer?

Jag känner mig misslyckad, förtvivlad och fångad i något jag trodde skulle vara kärlek. 

• Svar på tråden Denna bonusfamiljen är enbart kaos! Hjälp!
  • Anonym (herre)
    Anonym (Mango123) skrev 2025-10-23 11:48:26 följande:

Åhhh... blir så ledsen av att läsa detta🥹
    Man ska inte sparka på någon som ligger. 
    Jag gifte mig efter tre veckor. Min man hade två barn sedan innan. Vi har varit gifta 13 år, nu. Jag hade inga barn sedan innan. Barnen fanns inte med i bilden pga. Problem med exet. Vi har två gemensamma barn idag.

Barnen började söka sig till sin pappa när dom blev äldre.. Men det var för mycket kalibalik... Det funkade  helt enkelt inte. Barnen drog sig tillbaka och pappan med.. dom är som främlingar för varandra då dom aldrig haft någon relation och barnen var mindre än 0-1år när dom skiljde sig. Så, det är lite annorlunda än din relation. 

För att det ska funka för er måste din make sätta upp TYDLIGA gränser, du är hans fru. Hans dotter kan inte sitta och snacka skit om dig till pappan och han acceptera detta beteende med smälla dörrar, osv.. Tydliga regler för exet att man hör av sig ENDAST  rörande barnen, om det är viktigt och annars asvluta samtalet. 

Jag tycket mest synd om din flicka som ofrivilligt.  dragits in i detta. Det är lätt för mig att skriva som inte    är i din situation men jag hadr prioritera mitt barns mående. Och för din skull för den delen för du verkar heller inte må bra utav detta. Hade lämnat eller åtminstone levt särbos. All lycka och kärlek till dig.

Alla barnen har ofrivilligt dragits in i detta. Varför är det bara synd om TS dotter? För att hon inte agerar ut som mannens dotter gör?
  • Goneril
    Lönnsirap skrev 2025-10-23 11:51:17 följande:
    Fast TS liv handlar knappast om att du ska förstå varför hon gjort som hon gjort, utan om hur hon personligen kommer vidare. 

Det hade faktiskt varit rätt klädsamt om familjeliv handlade om hur man kan och bör göra istället för att kritisera människors val när de faktiskt frågar om råd. 

Det är ju inte så att livet blir utan komplikationer, hur man än gör. Vill man ha en livsstil utan barn, familj och relationer kan man unna sig att vara oerhört rädd och "tänka på konsekvenserna". 

TS och mannen har tydligen inte snappat upp hur komplicerat det blir, och nu har de en period av kaos. Man behöver inte hålla på och gotta sig i vad man uppfattar som olycka, utan man kan försöka vara hjälpsam. 

I min värld är det inte rimligt att ungar styr, hur rimliga de än är. Det är de vuxna som behöver göra vissa beslut och kompromisser och man är faktiskt rätt klok i att be om input i kaoset.
    "Gottar sig" tror jag inte folk gör, åtminstone inte folk med nån sorts empati. Snarare blir vi förvånade över den blåögdhet som demonstreras genom supersnabb hopflyttning och dito barnalstrande.                                                                                                                                         "Lönnsirap" tänker galet; signaturen talar om livsstil och verkar tro att vi barnfria saknar relationer. Tvärtom är det så att den som är barnfri och har social kompetens  ofta har hunnit etablera många goda och slitstarka relationer. Vi har blivit allmänbildade och vi har hunnit resa till många intressanta platser. Vi har hunnit läsa och förkovra oss utan barn som tar oss i anspråk. Med detta sagt vill jag undanbe mig medlidande för att jag inte har några barn; jag har aldrig någonsin velat ha några.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (herre) skrev 2025-10-23 12:49:34 följande:
    Alla barnen har ofrivilligt dragits in i detta. Varför är det bara synd om TS dotter? För att hon inte agerar ut som mannens dotter gör?
    Nja, nu är det TS som söker hjälp. Mannens dotter är ju mannens ansvar. Så typiskt att kvinnan ska t hand om andras barn också. 
  • Anonym (herre)
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-23 13:04:10 följande:
    Nja, nu är det TS som söker hjälp. Mannens dotter är ju mannens ansvar. Så typiskt att kvinnan ska t hand om andras barn också. 
    Nja, nu var det väl ändå DU som tyckte att det var mer synd om TS dotter än mannens barn. Och DU har väl inget ansvar för några av barnen i den här frågan?

Jag tycker att det är väldigt rimligt att vuxna föräldrar tänker på alla barnen när man drar ihop en familj på det här viset. Båda vuxna bör ha alla barnen i åtanke, det är ansvarsfullt föräldraskap. Men det verkar ju varken TS eller mannen tänka på.
  • Anonym (M.)
    Anonym (suck) skrev 2025-10-23 08:58:17 följande:
    Det är löjligt att skylla på biologisk drift när vi inte pratar om djur utan om människor som har förmåga att välja hur de agerar på sina drifter. Skulle vi låta oss styras av drifterna skulle vi fortfarande leva som neanderthalare som går och klubbar ner varandra.
    Ja, här håller jag med. De flesta av oss lyckas ju ändå gå genom de fruktsamma åren utan att hamna i den där röran. Och det är ju inte för att vi inte kan se att en eller annan karl är attraktiv, men sedan kan man ju tänka sig för också. För övrigt finns det säkra preventivmedel idag, så  det GÅR att både äta kakan och ha den kvar - det var svårare för hundra år sedan. 

Jag tycker så synd om alla ungar som dras in i sådana hör röror, de har ju själva inget annat val än att bo där. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-10-23 02:07:15 följande:

Vet du vad? jag sitter här med tårarna rinnande nerför kinderna medan jag skriver det här. Jag vet att verkligheten inte lindar in sig i bomull, jag vet att jag inte kan skylla på någon annan för att allt gick för fort. Jag VET att jag gjorde fel, och jag har redan slagit mig själv i huvudet med det varje dag sen vi flyttade ihop.

Men det du skriver? det känns som en käftsmäll rakt i hjärtat. Som att allt mitt lidande, all min ångest och min sorg inte ens räknas, utan bara ses som ?du bad om det, så tåls att sägas?. Jag sitter här med barn som gråter, med en man som är på väg att dra sig undan, med ett hem som är kaos, och en liten som snart ska komma till världen ? och jag får höra att jag inte kan känna mig förkrossad över det jag redan vet?

Jag bad om råd, ja, men jag bad inte om att bli krossad som människa. Jag bad om hjälp att hitta någon väg framåt i detta kaos, inte att få höra att jag är fel, dum eller oförmögen att hantera livet. Jag är redan rädd och trött och försöker hålla ihop något som känns som att det rasar sönder bit för bit.

Så ja, jag kan ta kritik, jag försöker verkligen. Men ibland? ibland önskar jag bara att någon kunde säga ?jag förstår att det är svårt? innan de predikar om hur fel allt är. Jag behöver inte bara obekväma sanningar just nu. Jag behöver någon som ser att jag är människa, med hjärta och känslor, mitt i detta fullständiga kaos.

Det är inte synd om dig, det är synd om barnen. De har inte valt det här. Det barn du bär kommer aldrig någonsin få växa upp i en normal familj. Det är dömt till att kastas runt varannan vecka hela sin uppväxt och aldrig ha ett riktigt hem. Det barnet är det synd om, inte dig. De andra barnen går runt och mår dåligt för att de tvingats in i en ?mysig, modern bonusfamilj?. De barnen är det synd om, inte dig. Du valde detta.
  • Anonym (Q)

Ta dottern och flytta ut. När barnet är fött så adoptera bort det, låt det få komma till en trygg och kärleksfull kärnfamilj. Glöm alla impulsiva misstag och fokusera på din dotter och karriär. 

• Anonym (Jag också)

Som vanligt när det är problem i bonusfamiljer kommer någon ur FL-maffian och påpekar hur dum man är som trodde det skulle fungera, att man borde ha fattat att det inte skulle funka, att man får skylla sig själv och lösningen är att separera. Jag fick samma i min tråd som jag skrev.

Den här situationen påminner mycket om min egen, förutom att vi inte hade lika bråttom. Det är inte det som är problemet här. Vi var tillsammans två år innan vi flyttade ihop, bodde ihop i två år innan vi valde att skaffa ett barn tillsammans och det har varit exakt samma kaos hos oss. Jag tycker att hans barn beter sig dåligt vid många tillfällen och är extremt curlade, mitt barn har tyckt det har varit jättejobbigt med bråken som varit. Mellan min sambo och hans barn när jag (tillsammans med honom såklart) arbetat in någon sorts kravställning på vad man kan förväntas bidra med i ett hem när man är 13 respektive 16 år och han presenterar det för dem. Tjafset mellan min sambo och mig när de skiter fullkomligt i det som är bestämt och han undviker att ta tag i det för han är rädd att de inte ska vilja bo hos oss då det bara är ett tjat på dem att det måste bättra sig hela tiden. Barnens mamma är en ivrig påhejare i barnens missnöje och skyller allt på mig. Hon tror blint på allt barnen säger och har till och med ringt sin sambo för att skälla ut honom över att vi inte har någon mat hemma till barnen. I somras när jag var nygravid och mådde skitdåligt sökte jag faktiskt lägenhet och övervägde att flytta ut, men jag vill ändå inte ge upp när vi har en liten på väg.

Vår första lösning var att mitt barn fick byta veckor om det kändes bättre. Det hjälpte, men alla bråk fortsatte ju eftersom det är hans barn och hans förhållningssätt till att de ska få bestämma allt som ställde till det. Därför har vi nu vänt oss till kommunen som där vi bor erbjuder familjesupport för bonusfamiljer.

Jag har fått i läxa att släppa på vissa saker. Att inte behöva kommentera på ALLT som stör mig eftersom det sätter min sambo i en trängd situation mellan sina barn och mig. Istället har vi haft familjemöte där alla fått säga vad som är viktigt kring hur man vill ha det hemma och hur vi ska komma dit. Vi har skrivit protokoll, alla har fått skriva under och vi har ett uppföljningsmöte inplanerat.

Min sambo har fått i läxa att inte låta barnen styra eftersom vi nu bor i ett gemensamt hem som ska fungera för alla. Han har också fått uppmaningen att kommunicera mer med mig och att försöka snälltolka saker jag säger. Plus att sätta ner foten mot sitt ex. Hos oss är det min sambo och jag som bestämmer och hon har inte med det att göra så länge barnen inte tar skada.

Tillsammans har vi fått läxan, förutom familjemöten, att försöka belysa det positiva barnen gör och inte lägga någon uppmärksamhet på det negativa en period. Så länge det inte rör sig om allvarliga grejer. Bara påminna om de gemensamma reglerna om det är något som inte följs.

Det har gått en månad sedan vi var dit nu och jag tycker faktiskt att jag märker en viss skillnad.

Så, prata med varandra, sök hjälp och försök komma ur det här ekorrhjulet med att fastna i allt som är dåligt.

Lycka till!

• Anonym (M.)
    Anonym (suck) skrev 2025-10-23 12:33:23 följande:
    Ingen har sagt att ungar ska styra. Du verkar däremot förespråka att man ska låta underlivet styra utan att tänka på vad det kommer att innebära på grund av något slags "naturlighetsargument".

Att du inte tycker att man kan tänka på konsekvenser om man vill ha relationer säger rätt mycket. Just när man blandar in andra människor är det viktigt att tänka på konsekvenser om man inte vill framstå som en primitiv fullblodsegoist.
    Ja, i alla fall om man redan har barn som man har ansvar för. 
Svar på tråden Denna bonusfamiljen är enbart kaos! Hjälp!