• Anonym (Förtvivlad)

Denna bonusfamiljen är enbart kaos! Hjälp!

Jag vet knappt var jag ska börja, men jag måste bara skriva av mig innan jag exploderar. Jag trodde att jag hade träffat mannen i mitt liv. Det gick så snabbt, men det kändes rätt ? eller jag trodde det gjorde det. Vi träffades, blev kära, flyttade ihop efter bara några månader, gifte oss kort därefter och nu sitter jag här höggravid? i ett hem som känns mer som ett slagfält än en familj.

Han hade två barn sen tidigare (8 och 13), jag hade en dotter på 10. Från början var allt så ?mysigt?. Vi skulle bli en ?modern bonusfamilj?, med kärlek, öppenhet och respekt. Haha. Jo tjena. Det tog ungefär tre veckor efter inflytt innan allt började rasa. Hans tonåring hatar mig (ja, jag säger det rakt ut). Hon vägrar prata med mig, smäller i dörrar och säger elaka saker till sin pappa om mig. Min dotter gråter varje kväll för att hon ?vill flytta tillbaka till vårt gamla liv?. Och hans exfru hör av sig hela tiden för att ?diskutera? deras barn ? men i praktiken handlar det om att ifrågasätta ALLT jag gör.

Han själv? jag vet inte längre vem han är. Från att vara omtänksam och lugn har han blivit stressad, snäsig och undvikande. Vi bråkar om allt. Städning, barnen, ekonomi, min graviditet, hans ex ? precis ALLT. Det är som att ingen här längre trivs, inte ens hunden. 😭

Jag försöker verkligen. Jag har gått in i den här relationen med hela mitt hjärta, men jag känner mig helt ensam. Jag har barn som inte mår bra, en man som verkar ångra allt, och ett barn till på väg mitt i denna röra. Jag går runt med konstant klump i magen och tänker bara: ?Vad har jag gjort??

Alla säger ?det tar tid att bli en bonusfamilj? ? men när är det nog? Hur mycket tid ska man ge något som bara gör alla olyckliga? Jag orkar inte mer drama, bråk, skrik och skuldkänslor.

Är det någon här som faktiskt har gått igenom något liknande? Går det ens att vända ett sånt här kaos, eller är det bara att inse att vi gick alldeles för snabbt fram och försöka rädda det som räddas kan innan barnet kommer?

Jag känner mig misslyckad, förtvivlad och fångad i något jag trodde skulle vara kärlek. 

• Svar på tråden Denna bonusfamiljen är enbart kaos! Hjälp!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-10-23 02:07:15 följande:

Vet du vad? jag sitter här med tårarna rinnande nerför kinderna medan jag skriver det här. Jag vet att verkligheten inte lindar in sig i bomull, jag vet att jag inte kan skylla på någon annan för att allt gick för fort. Jag VET att jag gjorde fel, och jag har redan slagit mig själv i huvudet med det varje dag sen vi flyttade ihop.

Men det du skriver? det känns som en käftsmäll rakt i hjärtat. Som att allt mitt lidande, all min ångest och min sorg inte ens räknas, utan bara ses som ?du bad om det, så tåls att sägas?. Jag sitter här med barn som gråter, med en man som är på väg att dra sig undan, med ett hem som är kaos, och en liten som snart ska komma till världen ? och jag får höra att jag inte kan känna mig förkrossad över det jag redan vet?

Jag bad om råd, ja, men jag bad inte om att bli krossad som människa. Jag bad om hjälp att hitta någon väg framåt i detta kaos, inte att få höra att jag är fel, dum eller oförmögen att hantera livet. Jag är redan rädd och trött och försöker hålla ihop något som känns som att det rasar sönder bit för bit.

Så ja, jag kan ta kritik, jag försöker verkligen. Men ibland? ibland önskar jag bara att någon kunde säga ?jag förstår att det är svårt? innan de predikar om hur fel allt är. Jag behöver inte bara obekväma sanningar just nu. Jag behöver någon som ser att jag är människa, med hjärta och känslor, mitt i detta fullständiga kaos.

Har du ingen familj eller vänner att söka tröst hos?
  • Anonym (oj oj)

Självklart ska ni tänka på barnen nu och separera och då tänker jag både på din dotter och hans barn som inte heller verkar må bra.

Det finns ingen annan lösning just nu, ni kanske kan bo ihop igen om några år när allt lagt sig men just nu kommer inte verkligheten att förändras så pass att barnen slutar hata och gråta.

Vilka minnen vill du att din dotter ska ha? Ett där hennes mamma förstod att hon gjort ett misstag och försökte rätta till det så snabbt det gick eller ett där mamma vägrade acceptera faktum och tvingade henne att leva i eländet flera år extra?

• Lönnsirap

Äh! Det är väl fullständigt rimligt att TS för samma gamla klassiker såsom många andra, att flytta ihop, och snabbt få barn mitt uppe i en ny förälskelse.

Det tycker jag personligen inte man ska förfäras över och "försöka fostra bort". För det är ju en väldigt stark biologisk drivkraft som gör att barn blir till.

Nu är det alla i en stor röra där TS tar på sig rollen att få detta att fungera, och "hålla", och där det plötsligt faktiskt blir väldigt mycket mer "relationer" än vad man såg i förälskelsens ljus. 

Jag tycker det är taskigt att påverka att hon "borde gjort annorlunda". Snarare behöver hon ju hjälp att faktiskt hitta hur hon här och nu kan göra för att inte bli krossad av en omöjlig uppgift, utan faktiskt leva ett liv.

Det kan faktiskt vara så att det åter är dags att vara snabb i vändningarna och faktiskt separera. Eller så är det rimligt att faktiskt skälla ut mannen som låter ett ex vara inne och tycka massa saker, eller att tillsammans med det egna barnet vara iväg lite borta ifrån hemmet. Exakt vad är ju svårt att veta, när det känns som en röra.

Röror löser man bäst genom att ha lite fokus på en del, och faktiskt rensa ur. Exakt vad som ska bort kan man faktiskt inte säga, men ett är säkert, en man som man inte trivs med behöver inte vara heligare än de barn man har. Likaså behöver man ju i en relation berätta vad man förväntar sig. Först kanske det "funkar" att mannen berättar vad den 13 åriga dottern tycker om partnern, men det verkar ju som att han inte kan medla, så då kanske det är bättre att hålla tyst om inte låta barnets frustration komma den vägen. En tonåring kommer ju att även presentera den själv. Här kan man definitivt sätta ner foten.

Det är ju säkert ingen som trivs just nu. Men ni som vuxna behöver se över vad ni behöver och förmår att göra. 

• klyban
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-10-23 01:51:23 följande:

Men vet du vad, det är så himla lätt att sitta bakom en skärm och skriva ?skyll dig själv?. Tror du inte jag redan gör det varje dag? Tror du inte jag ligger vaken på nätterna och vrider mig av ångest över hur allt blev? Jag vet att det gick för fort. Jag VET. Men ibland i livet blir man bara så trött på att vara ensam, på att alltid kämpa själv, och när någon äntligen visar kärlek så vill man tro att det kan fungera.

Jag försökte verkligen göra allt rätt. Jag tänkte med hjärtat, inte med logik ? och ja, det var väl mitt misstag. Men jag är bara människa. Jag är gravid, jag har barn som inte mår bra, och jag försöker hålla ihop något som redan faller isär. Att då få höra ?stackars barn? och ?lär dig nån gång? gör så jävla ont.

Jag kom inte hit för att bli nedtryckt, jag skrev för att jag behövde få ur mig hur fruktansvärt tungt allt är just nu. Jag är inte dum, jag är bara förkrossad.

Och ja, jag tar till mig rådet om familjerådgivning, men snälla ? lite medkänsla hade inte skadat. Jag har inte förstört det här med flit.

Du har bara ett fåtal val, stanna eller lämna.
    Sen i dessa val finns det en massa under liggande saker såklart.

En sak här är att inbilla dig inte att det kommer förändras speciellt.

Personligen hade jag ignorerat dottern om hon hade betett sig så mot dig, och bara ta det som är viktigt för din dotter.
    Men det är ett jävla aber att skitungar inte fattar att vuxna behöver nya relationer om de gamla försvinner.

Även så varför engagerar du dig över exet för?
    Bara ignorera, ignorera och åter ignorera, för banka huvudet i den väggen gör ju dig inte lycklig precis.

Det är lite skrämmande att bara på par månader hamnar i en sådan här situation som egentligen ska vara en lycklig tid i livet.
    Du får ta med dig detta som en livserfarenhet och inte göra om det igen.
    Dock det värsta, jag sett detta innan och att de gör om exakt samma misstag igen, gör för faan inte det och sen räcker det med barn också, man måste inte skaffa en massa barn och bara för man träffar en ny och när man redan har barn.

Och varför folk blir som de blir här, ja, det är för den situation du ger oss är bisarr och folk har svårt och hantera det som sker dig.
    Du borde ta dig en dag och tänka, och sen ta beslut om du ska acceptera det kaotiska, som nog inte kommer bli bättre med ett nytt barn pga än mer ökad stress, eller om du ska lämna redan nu.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Barn som bowlingkäglor)

"Man är bara människa."

Okej.

Jag är en människa som

-aldrig ens hade övervägt att få barn med en man jag inte levt och bott med i fem år, och det fick jag inte heller.

-aldrig hade övervägt att skaffa fler barn med en pappa nr 2, det får vara en gång med en stabil partner och sen är det bra.

-vet hur undanskuffad och eländig jag själv känt mig vs mina yngre halvsyskon i den så kallade bonusfamiljen, det har påverkat hela mitt psyke och min syn på världen. Jag har inte mycket tillit och jag stöter ofta bort personer som är jobbiga känslomänniskor, för dem kan man inte lita på. Här idag, borta imorron. 

Jag är väldigt besviken på båda mina föräldrar, fast på olika sätt. Den ena har jag ingen relation till och den andra har jag förlåtit men det tog väl en 15 år eller så.

Sluta rulla bowlingklot genom era barns liv nu för du kommer att slå ner något eller några av dem.

• Anonym (Agnes)

Efter tre veckor ifrågasatte du ditt beslut och nu är du höggravid.
    Vad hände däremellan?

• Anonym (Oj)
    Anonym (Agnes) skrev 2025-10-23 08:22:00 följande:

Efter tre veckor ifrågasatte du ditt beslut och nu är du höggravid.
    Vad hände däremellan?

Ja, tidslinjen är något oklar. Tre veckor efter inflyttning bryter helvetet loss, sedan går de vidare med giftemål. Undrar om TS var gravid redan vid inflyttning, kanske därför det gick så fort? 
    Jag vill ändå hoppas att barnet inte var planerat. 
  • Anonym (Linda)

Flytta isär. Ni har betett er väldigt illa mot de inblandade barnen. De uppvisar bara en fullkomligt naturlig reaktion på vad ni har utsatt dem för. 

Fortsätt vara en familj genom resor, middagar mm, men bo inte ihop. Och be barnen om förlåtelse. Det kan bli en fin lärdom för dem att även vuxna kan göra fel, lära sig av misstagen och säga förlåt. 

Ta in en familjeterapeut så att alla får prata igenom detta och bli lyssnade på. Förhoppningsvis kan terapi göra att ni kan flytta ihop igen lite senare. 

Jag vet att du främst vill ha stöd, men beter man sig illa mot barn så får man mothugg. Det får du nog räkna med. 

• Anonym (suck)
    Anonym (Dessa) skrev 2025-10-23 01:46:43 följande:
    Men skyll dig själv ärligt talat! Det finns typ 300 trådar med exakt samma upplägg och konsekvenser att allt gick så fort.

Man kan inte bygga ett stabilt liv på tre månader, oavsett hur kär man än är. Det tar ÅR att lära känna någon på riktigt, särskilt när det finns barn och ex i bilden. Kärlek räcker inte när vardagen knackar på.

Jösses, lär sig folk aldrig?

Jaja, gjort är ju gjort, mitt tips blir familjerådgivning nu innan barnet kommer, för att försöka lösa det värsta. Prata även med din dotter, försök skapa egentid så hon blir trygg och sedd.

Men i övrigt, stackars barn..
    Håller med. Så svårt borde det inte vara att räkna ut att det är en dålig idé att skaffa barn väldigt snabbt i ett förhållande om båda har barn sen tidigare. Om man redan har barn borde man dessutom vara medveten om att barn kan vara en stor påfrestning för förhållandet.

Familjelivrådgivning är nog ett måste i den här situationen, för alla inblandades skull.
  • Anonym (suck)
    Lönnsirap skrev 2025-10-23 06:52:17 följande:

Äh! Det är väl fullständigt rimligt att TS för samma gamla klassiker såsom många andra, att flytta ihop, och snabbt få barn mitt uppe i en ny förälskelse.

Det tycker jag personligen inte man ska förfäras över och "försöka fostra bort". För det är ju en väldigt stark biologisk drivkraft som gör att barn blir till.

Nu är det alla i en stor röra där TS tar på sig rollen att få detta att fungera, och "hålla", och där det plötsligt faktiskt blir väldigt mycket mer "relationer" än vad man såg i förälskelsens ljus. 

Jag tycker det är taskigt att påverka att hon "borde gjort annorlunda". Snarare behöver hon ju hjälp att faktiskt hitta hur hon här och nu kan göra för att inte bli krossad av en omöjlig uppgift, utan faktiskt leva ett liv.

Det kan faktiskt vara så att det åter är dags att vara snabb i vändningarna och faktiskt separera. Eller så är det rimligt att faktiskt skälla ut mannen som låter ett ex vara inne och tycka massa saker, eller att tillsammans med det egna barnet vara iväg lite borta ifrån hemmet. Exakt vad är ju svårt att veta, när det känns som en röra.

Röror löser man bäst genom att ha lite fokus på en del, och faktiskt rensa ur. Exakt vad som ska bort kan man faktiskt inte säga, men ett är säkert, en man som man inte trivs med behöver inte vara heligare än de barn man har. Likaså behöver man ju i en relation berätta vad man förväntar sig. Först kanske det "funkar" att mannen berättar vad den 13 åriga dottern tycker om partnern, men det verkar ju som att han inte kan medla, så då kanske det är bättre att hålla tyst om inte låta barnets frustration komma den vägen. En tonåring kommer ju att även presentera den själv. Här kan man definitivt sätta ner foten.

Det är ju säkert ingen som trivs just nu. Men ni som vuxna behöver se över vad ni behöver och förmår att göra. 

Det är löjligt att skylla på biologisk drift när vi inte pratar om djur utan om människor som har förmåga att välja hur de agerar på sina drifter. Skulle vi låta oss styras av drifterna skulle vi fortfarande leva som neanderthalare som går och klubbar ner varandra.
Svar på tråden Denna bonusfamiljen är enbart kaos! Hjälp!