Anonym (Tja) skrev 2025-10-26 11:44:59 följande:
Det här var ju en känslig punkt tydligen ;) Chansen att stöta på autister är större på ett internetforum än irl. Det är inte förvånande att en hel del är så tvärsäkra på sin egen sanning här utan att så bra kunna ta in andra synsätt med tanke på det.
Det är allt. Jo, förresten min partner har diagnosen autism så det kan tänkas att jag läst på lite.
Gillar du du lägger in en smiley efter din första mening....som om de gjort en grym spaning och analys här - ja, det sättet att tänka och uttrycka sig här är exakt en sån sak som väcker känslor här. Jag gjorde NOLL försök att dölja den saken.
Och vid händelsen att du tänker det handlar om att mäta kunskap om autism har du missat min poäng. Jag har inte ifrågasatt vad du känner till eller inte om autism och tycker det är helt poänglöst att göra det. Jag ifrågasätter att dra slutsatser om individer baserat på sannolikhet och egenskaper som är vanliga för gruppen men inte säger ett skit om individen.
Ska jag bemöta dig utifrån stereotypa egenskaper utifrån kategorin män då? Är du exakt som det? Och vems stereotypa mall ska jag i så fall utgå ifrån?
Procentuellt sett är risken större att personen framför mig i kön på systembolaget är alkoholist än i kön på ICA. Ska jag ha det som utgångspunkt och dra slutsatser om hur han/hon beter sig utifrån det då?