Inlägg från: Jimmy75 |Visa alla inlägg
  • Jimmy75

Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?

Anonym (ZW) skrev 2025-10-23 19:13:02 följande:

Det påverkar mig för det påverkar hela samhället, kulturen och vad folk anser vara acceptabelt beteende. Jag har väldigt starka åsikter om vissa saker och jag är beredd att erkänna att jag har väldigt kort stubin. Jag blir arg och upprörd på riktigt. Jag ogillar dessutom människor rent generellt. Nej inte alla människor, men på ett generellt plan. Jag är inte en person som tycker om folk liksom och jag har ingen empati eller tålamod för folk jag anser vara idioter eller fruktansvärda människor som sprider degenererad bs.

Lät som att du beskrev mig också nästan 
  • Jimmy75
    Anonym (Starkakänslor) skrev 2025-10-25 09:54:48 följande:

Min TS väckte uppenbart känslor :) Hela tre tummar ned.

Snart får du ett inlägg där någon ifrågasätter varför du bryr sig om tummar 😄
  • Jimmy75
    Anonym (Jenny G) skrev 2025-10-26 07:32:33 följande:

Intressant att se vad andra ogillar. Det här tjafsandet, det gör inte mig upprörd. Jag bara lämnar den tråden. Vissa användare känner man ju till och får jag en kommentar av någon av dem svarar jag inte, för jag vet att de är helt hopplösa att diskutera med. 

Att det som skrivs här inte påverkar det riktiga livet håller jag inte med om. De fördomar och förutfattade meningar som luftas här har ju personerna även när de lämnar datorn och går ut i samhället där vi andra tvingas möta dem. Skillnaden är att där sägs de ofta inte rakt ut utan märks genom dåligt bemötande av olika slag. 

Instämmer helt! Jag fattar att en del betraktar det här som en storm i ett vattenglas och det kan man kanske göra ur ett perspektiv. Men de som tycker man kan använda det som sin personliga lekplats och vete sig hur som helst med inställningen att ?det är inte på allvar här inne? har jag svårt att köpa. Det går inte veta hur de som skriver, eller för den delen läser, här inne tar till sig det som skrivs och av den anledningen har jag som utgångspunkt att man inte beter sig hur som helst här. Av samma anledning blir jag förbannad när jag ser dumma, elaka eller direkt felaktiga kommentarer och åsikter i frågor där någon söker stöd och nya perspektiv 
  • Jimmy75
    Anonym (Tja) skrev 2025-10-26 11:06:54 följande:
    Nej logik är inte samma som hat, men hat är hat. Logik är en bra grej, man kan använda den för att hitta sanning. Autister kan vara jäkligt jobbiga för andra i kombination med arrogans. Dom är duktiga på vissa saker men korkade på andra.
    Aha! Precis som du och jag och alla andra människor i världen alltså? Duktiga på vissa saker men korkade på andra. var inte det ett väldigt krångligt sätt att konstatera att människor med diagnosen autism är lika mänskliga som de utan diagnosen?
    exempelvis finns en hyfsad chans att du inte är så förtjust i vad jag skriver här och kanske tycker jag är dum?.trots att jag inte har autism. Varför är det nödvändigt att peka ut grupper och kategorisera människor? I slutändan är det naturligtvis olika beteenden du inte gillar. De beteendena kan vem som helst ha. Alltså är det irrelevant om de är gamla, unga, män, kvinnor, personer med någon NPF, neurotypiska osv osv?.eller du menar att du är mer tolerant om det är en person utan diagnos som beter sig på ett visst vis???
  • Jimmy75
    Anonym (Tja) skrev 2025-10-26 11:44:59 följande:
    Det här var ju en känslig punkt tydligen ;) Chansen att stöta på autister är större på ett internetforum än irl. Det är inte förvånande att en hel del är så tvärsäkra på sin egen sanning här utan att så bra kunna ta in andra synsätt med tanke på det.

Det är allt. Jo, förresten min partner har diagnosen autism så det kan tänkas att jag läst på lite.

Gillar du du lägger in en smiley efter din första mening....som om de gjort en grym spaning och analys här - ja, det sättet att tänka och uttrycka sig här är exakt en sån sak som väcker känslor här. Jag gjorde NOLL försök att dölja den saken.

Och vid händelsen att du tänker det handlar om att mäta kunskap om autism har du missat min poäng. Jag har inte ifrågasatt vad du känner till eller inte om autism och tycker det är helt poänglöst att göra det. Jag ifrågasätter att dra slutsatser om individer baserat på sannolikhet och egenskaper som är vanliga för gruppen men inte säger ett skit om individen.

Ska jag bemöta dig utifrån stereotypa egenskaper utifrån kategorin män då? Är du exakt som det? Och vems stereotypa mall ska jag i så fall utgå ifrån?

Procentuellt sett är risken större att personen framför mig i kön på systembolaget är alkoholist än i kön på ICA. Ska jag ha det som utgångspunkt och dra slutsatser om hur han/hon beter sig utifrån det då?

• Jimmy75
    Embla twopointoh skrev 2025-10-26 14:09:08 följande:
    Jag vet att det förekommer, men i detta fall tycker jag inte att det är applicerbart.  Jag upplever inte att det finns någon som förföljer mig, men det ÄR störande med folk som inte vågar stå för sina åsikter (känsliga ämnen är en helt annan sak, där kan det vara berättigat med dubbelanonymitet), och om man nu råkar känna igen nick som man haft diskussion med när man varit dubbelanonym, kan man väl i alla fall låta bli att "notera" att någon varit med i den andra diskussionen? Jag tycker faktiskt att det är väldigt fult att göra så. 
    Instämmer! I synnerhet med delen att stå för sina åsikter. Personligen anser jag att det man inte skulle klara av att säga Face to face i en riktig situation med sin meningsmotståndare framför näsan kan man skita i att säga här också.
  • Jimmy75
    Anonym (Tja) skrev 2025-10-26 17:02:45 följande:
    Varför gör det ont i hjärtat, om man ser ett djur med vingar som flyger så är det mest troligt att det är en fågel och inte en flygekorre? Eller en grävling för den delen. Fåglar har vissa egenskaper som kan förklara varför just det djuret har vissa beteenden, är det inte bra då att man förstår att det är så? Det kan ju med vara en helt vanlig skitstövel som tvärsäkert påstår nåt på FL eller så är det...en autist.

Tja, till att börja med för att det finns en god sannolikhet att du helt enkelt har fel. Det finns inte förutsättningar här för att kunna göra de avvägningarna som är nödvändiga krav vid diagnossättning.....och sannolikt har du inte (som det låter på ditt resonemang) kvalifikationen för det heller.
    För det andra av det skälet att människor inte är sina diagnoser. 
    För det tredje på grund av att det kan vara kränkande, både för den som är. föremål för utpekandet samt andra med den typen av svårigheter.
    För det fjärde för att det helt enkelt inte finns något befogat skäl att göra det i det här sammanhanget.

• Jimmy75
    Anonym (Dr Krall) skrev 2025-10-26 20:53:58 följande:
    Jag råkade besvara fel inlägg Det senast var inte menat till dig, Förlåt
    No worries! Det är lätt hänt. Tycker ändå det framgick ganska tydligt av hur du skrev att det inte var avsett till mig.
  • Jimmy75
    ClumsySmurf skrev 2025-10-26 21:46:49 följande:
    Anonym (Tja) skrev 2025-10-26 11:06:54 följande:
    Anonym (Lite) skrev 2025-10-26 10:55:48 följande:
    Så enligt dig är logik hat och du raljerar över att deras sanning är den enda rätta? Har du reflekterat över att du kanske också anser att din sanning är det rätta? När du dessutom samtidigt underminerar dom du inte gillar med att dom måste vara autister?
    Nej logik är inte samma som hat, men hat är hat. Logik är en bra grej, man kan använda den för att hitta sanning. Autister kan vara jäkligt jobbiga för andra i kombination med arrogans. Dom är duktiga på vissa saker men korkade på andra.
    Ja, man kan låtsas att det är sanning att de jäkligt jobbiga människorna på forumet är autister baserat på någon logik som inte håller 

....som ibland döljs bakom "logik" och att deras åsikt ska vara 'sanning

projektion?
    Ja antingen det eller möjligen provokation.
  • Jimmy75
    Mayjel skrev 2025-10-27 21:36:25 följande:
    De lär sig nog till sist. Efter tillräckligt många bannlysningar så trillar polletten ner.
    Tvek på den eftersom vanliga egenskaper som leder/bidrar till den typen av beteende är ju bristande förmåga till konsekvenstänk och att förstå/instämma hur ens egna beteende bidrar till resultatet. Eller så anser de att de har rätt och halar fram den klassiska offerkoftan och känner blir kränkta så fort någon inte håller med dem - på bästa Åkesson manér.
  • Jimmy75
    Anonym (RUMPKILLE) skrev 2025-10-27 22:15:43 följande:

Jag tycker att det behövs fler rumptrådar.

....och det faktum att de inte finns i samma utsträckning du önskar (vid den händelsen att du faktiskt brukar allvar) ger dig en hint om du är i minoritet med den åsikten - ergo, en avvikande åsikt. Vilket i sin tur är en hint om att det nog finns bättre ställen att söka det du vill ha.
Svar på tråden Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?