10-årsåldern…
Hej
Behöver bara skriva av mig..
Är mamma till en underbar 10-åring, men måste erkänna att jag känner mig lite överraskad över att denna ålder verkar vara något av de krisigaste faser som barnen går igenom..
Svärmor har alltid skojat och sagt att ?3?, ?6? och ?9? är de vanligaste trots-faserna. Men jag måste säga att 10-årsåldern har varit bland de värre hittills.
(Lyssnar just nu på ett gammalt avsnitt av podcasten ?Fatta familjen? som handlar om just 10-årsåldern.)
Knappt hade två månader gått sedan skolstart, innan det rådde fullkomligt kaos i klassen. Stökiga lektioner och handfallna lärare. (En av dem ska t o m ha börjat gråta pga barnens konstanta tjafsande)
Skojbråk som urartar, utfrysning, vem som är cool och inte.. osv osv osv?
Tack och lov så tycks sonen tillhöra en av de mer skötsamma (och beskrivs snarast som tillbakadragen). Desto mer släpper han ut här hemma, istället ?
Varje dag är det bråk och ?tandagnisslan? här hemma; om skärmtid, vad vi ska äta och inte, vägran att äta (man kan bli tjock), sovtider, toalettvanor (håller sig), kompisar som man har tröttnat på.. vill byta skola, vill inte byta skola, vill byta skola igen.. vill inte byta skola. Vill fira Halloween med vännerna, vill inte fira Halloween med vännerna, har tröttnat på kompisarna, har inte tröttnat.. Vill stanna hemma från skolan för att man har ?ont i magen? minst en gång / vecka.
Självklart (!) förstår jag att han har det oerhört, oerhört tufft just nu. Varje kväll har vi som rutin att vi lägger oss och läser en stund tillsammans innan läggdags och ofta hinner vi prata om hur dagen har varit. Då framkommer mycket kring stöket i klassrummet, energikrävande kompisar som har svårt att sitta still, osv.. (Många av hans vänner har npf, vilket vi har haft stor respekt för. Men - nu börjar vi känna en frustration över att det ska behöva gå ut över andra barn. Min 10-åring är för ung för att ha verktyg att hantera de utmaningar som uppstår.)
Det här är inte barnens fel. Självklart ser jag så tydligt att det saknas resurser i skolan.
Det var ett sidospår, men kontentan är att nästan all vår vakna tid och nätter går åt till sonens behov och vilja. Ofta konflikter kring skärmtid, matvanor, sömnvanor och toalettvanor till att hantera skolans alla draman. ?Den svarade mig snäsigt i skolan idag? och så är hela natten förstörd.
Det smugglas med godis till skolan, han gör tvärtom det vi föräldrar har sagt att han ska göra (t ex sätter sig och ser på TV istället för att borsta tänderna innan skolan), man är ?värsta skitmamman?,
?Kan vi inte halloweenpyssla?, ?Kan vi inte äta den och den maten idag?.. alltså det är krav och tjafs precis HELA tiden.
Har vi städat - så stökas det ned.
Min man har kommit hem från stressiga dagar på jobbet, bara för att tillbringa resten av natten med att reda ut ett drama som har inträffat under skoltid..
Jag har nu låtit ta kontakt med barnpsykolog och insett att vi kan inte ha det såhär längre ? Det tar liksom aldrig slut och för varje dag kryper jag allt närmare väggen. (Har mycket på jobbet och en sjuk förälder)
Långt inlägg .. jag vet. Hur orkar man?