Inlägg från: Anonym (Ina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ina)

10-årsåldern…

Ja, mellanstadiet är verkligen en tid för socialt drama! Och ja, det är ett jätteproblem att barn med npf tvingas in i vanliga klasser utan extraresurser. Jag har ett barn med npf som mår extremt dåligt i skolan och båda mina barn lägger enorma mängder energi på att hantera problem orsakade av barn med npf. Och som du säger är det ju inte barnens fel. Alla, även lärarna, är offer i denna galenskap där man ställer på tok för höga krav på barn som behöver betydligt mer lugn än vad som är möjligt med 20-30 ungar i ett rum med en vuxen. I vart fall med den pedagogik som är modern nu. 

Men även neurotypiska barn är dramatiska i den åldern. Jag känner igen typ allt du skriver. Vi försöker lyssna och bekräfta känslor. Men det går inte att agera på allt de berättar. Jag upplever att de behöver mycket stöttning i hur man är en bra kompis i den åldern. Hur byter man kompisgrupp utan att såra mer än nödvändigt tex. 

Även om din son verkar försöka hålla sig utanför den värsta dramatiken blir han nog trött av att ha det omkring sig. Ibland tvingar ju barn i konflikt de övriga barnen att välja sida. Och så börjar ju hormoner stöka i den här åldern också. 

Hör med skolan och se vad de gör. Vi misstänkte för en tid sedan att ett barn i klasset var utfryst och meddelade läraren som blev väldigt tacksam för infon. Så dela med er av det som verkar viktigt. En bra lärare kan, ibland mha kuratorn, hålla dramat på en ok nivå. Men jag tror inte att man kommer ifrån dramat helt. Det är ju så vi lär oss att fungera i grupp. 

Det finns bra tv-program på svt om relationer i den åldern. Killar, Tjejer, Tsm och Drama forever. Vi har tittat på de tillsammans här hemma ibland och det kan bli rätt intressanta diskussioner. 

• Anonym (Ina)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-10-24 12:15:04 följande:

Många diskussioner kring hur man är en bra kompis osv, både hemma och i skolan. Där - däremot - märker jag av sonens kompisars (npf) och deras utmaningar i det sociala samspelet. Jag försöker att förklara för sonen att det inte alltid är personligt, utan att det handlar om skillnader i sättet att fungera. Men det blir tufft för sonen att förhålla sig, särskilt tufft när båda vännerna har utmaningar m samspelet. T ex svårigheter att klara frustration eller när något går emot, svårt med impulskontroll eller att kommunicera. Ena har har drag av autism, och kan plötsligt ?stänga av?, bli nollställd och undvikande .. eller hyperfokus på en kompis i taget,  något som har sårat sonen många ggr och som har fått honom att känna sig utfryst. 

Det är så himla svårt. Man vill ju lära sitt barn att vara empatisk, snäll och förstående. Men just nu är vi i situationen att tex kalasen och lekstunderna blir jobbiga och inte roliga längre på grund av ett barn som alla känner sig förpliktade att bjuda in men som de egentligen inte vill ha med. Det är just svårighet att hantera frustration, som du skriver, och motgångar som är värst där också tror jag. Att ha en kompis som bryter ihop och skriker i en kvart om han blir blöt om vanten eller tappar suddgummit under en bokhylla, det är dränerande. 

Och ännu värre om det andra barnet gör saker som sårar så klart. Man vill ju inte lära sitt egna barn att bli en dörrmatta heller. 

Svar på tråden 10-årsåldern…