Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

Rånad på möjligheten till sen abort

Jag tror det kan bli oerhört svårt att få igenom en abort. Hur känner du för att adoptera bort barnet?

• Anonym (Elin)

En abort i vecka 20 innebär att du måste föda ut barnet och dessutom kan barn överleva utanför livmodern i den veckan. Om du tänker så så kanske du kan överväga adoption ändå?

• Anonym (Elin)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 12:31:30 följande:
    Anonym (Adopterabortdet) skrev 2025-10-25 11:07:50 följande:
    Varför är du så desperat? Fosterhemsplacera ungen om du prompt vägrar adoptera bort det. Då kan du ju komma tillbaka när det passar dig och va mamma då.

Varför beter sig folk såhär? Vad vinner man med att påtala dessa saker till någon i kris? Det är inte tough love utan elakt. 
    Det är väl just tanken på att abortera ett friskt barn som gör att det kanske vore värt att tänka en extra runda kring adoption? Jag har den fullaste förståelse  för att TS är i en fruktansvärd situation, men den allra bästa lösningen kanske inte är sen abort?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 12:42:19 följande:
    Men tror ni att TS trots sin kris är dum i huvudet? TS vet att risken att hon behöver föda ut barnet är stor, ett barn hon velat ha men nu är det totalt kaos. Adoption i den situationen är väldigt komplext. 

Jag tycker nog att en så oerhört sen abort också är väldigt komplext. 

Men är väl lite ?färgad? av att jag själv är adopterad under liknande omständigheter, min biologiska mamma var i ungefär samma situation som TS.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-25 13:07:02 följande:
    Ja, men det är väl väldigt onödigt att göra påpekanden om storleken som du gjorde? Det är, förutom en dumförklaring, även ett försök att förenkla en komplicerad situation.
    Var någonstans har jag skrivit något om storleken?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 13:12:29 följande:
    Självklart är det även en svår situationen men att ständigt undra om alla barn man ser är ens egna, att kunna ångra sig på ett annat sätt genom hela livet etc. Det kan tära mer i längden. TS är tydligt i kris som sagt.
    Jag är övertygad om att man även efter att ha aborterat ett livsdugligt barn kan tära på en och förfölja en resten av livet. Här känns det lite som att välja mellan pest eller kolera.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 13:22:56 följande:
    Och nu vill TS välja pest. Så varför ska kolera pressas på? Som om inte TS vet om att kolera finns men att det faktiskt är en annan fråga som är "akut" nu...
    Och du som vet allt, vad kommer hon nu att göra eftersom det förmodligen inte blir aktuellt med en sen abort? Kan kolera då vara ett alternativ?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 15:10:46 följande:

Att kopiera in AI-svar är aldrig hjälpsamt..

Vem har gjort det?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-26 08:43:15 följande:
    Nej. Sprid inte lögner.
    Det är absolut ingen lögn, vården klarar mer och mer och kan rädda fler för tidigt födda än förr, så nej det är ingen lögn. Sen att chansen att överleva i vecka 20 är väldigt liten, det är en annan sak.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-26 09:58:45 följande:

Hej, går det inte att se över möjligheten för en adoption? Vet att det är ovanligt här i Sverige, men inte omöjligt.

Det har varit uppe som förslag i många svar men är inget som TS kan tänka sig, hon vill få tillstånd för sen abort och inget annat.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-26 11:36:01 följande:
    Ja just nu är det vad TS vill och griper efter halmstrån om. Vad som sker senare har vi inte med att göra alls, TS har inte missat att adoption finns.
    Du kanske ska sluta att lägga dig i alla andras svar och sluta att svara åt TS, det är ju DU som förminskar henne hela tiden genom att lägga orden i munnen på henne, låt henne svara själv!
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort