• Anonym (Olycklig)

Rånad på möjligheten till sen abort

Innan ni kommenterar: jag mår otroligt dåligt av situationen och jag tar inte lätt på ämnet sen abort. Jag anser helt enkelt att det enda som vore värre än en sen abort i min situation vore att föda detta barn under mina förutsättningar.

Jag har blivit oplanerat gravid trots preventivmedel. Min sista mens var 24e till 29e Maj. ENDA gången vi hade sex på hela Maj och Juni var 12e och 13e Juni! Alltså ganska spot on då min ägglossning bör ha skett, och enda befruktningstillfället.

Enligt mina kalkyleringar bör detta placera mig i vecka 19+några dagar.

Jag vill inte gå in på detaljer kring varför, men jag har valt att söka om sen abort pga förändrade förutsättningar både psykiskt, ekonomiskt och i övrigt. Planen var från början att behålla då jag såg en möjlighet att få ihop det. Nu har allt förändras, pappan är borta och mitt liv har raserats på alla sätt. Jag är helt enkelt inte längre förmögen att ta hand om detta barn.

När jag ringde igår sa de att det är för sent att söka sen abort då jag är i v 22+1 nu.

Det jag undrar nu är finns det NÅNTING mer jag kan göra? Uppenbarligen har det blivit fel någonstans på vägen för det är helt omöjligt att jag är i vecka 22+. Om jag är så långt gången skulle min senaste mens och ägglossning samt befruktning vara i början till mitten på Maj! Vilket är rent fysiskt omöjligt. Det vet jag ju.

Jag vet att dom också går på ultraljudet när dom daterar och att det inte är en exakt vetenskap, det kan diffa med lite grann. Men i mitt fall så ÄR det ju en exakt vetenskap..

Har jag några rättigheter och möjligheter i detta läge? Kan jag ringa på Måndag och be om/kröva ett nytt ultraljud och utlåtande om jag förklarar att dateringen inte kan stämma hur man än vrider och vänder på det?

Jag vill verkligen inte sätta ett barn till världen som jag redan nu vet kommer födas in i miserabla förutsättningar. Har jag någon chans att bli flyttad till rätt datum och fortfarande kunna söka om sen abort?

• Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort
  • Anonym (Elin)

Jag tror det kan bli oerhört svårt att få igenom en abort. Hur känner du för att adoptera bort barnet?

• Anonym (Olycklig)

Åh.. Trots att deras datering inte stämmer? Hur kan de stå fast vid dateringen på grav trots att det är helt omöjligt att det stämmer..

Jag tror inte att jag hade klarat av att adoptera bort.

• ResanTillMelonia
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 09:01:15 följande:

Åh.. Trots att deras datering inte stämmer? Hur kan de stå fast vid dateringen på grav trots att det är helt omöjligt att det stämmer..

Men sen abort klarar du?
  • Anonym (Olycklig)
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-25 09:04:09 följande:
    Men sen abort klarar du?
    Ja. Hurså?
  • Anonym (?)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 09:01:15 följande:

För att även om du är säker så öppnas dörren för mycket sena aborter om man till 100% litar på mamman. 
  • Anonym (Patricia)

Av det jag vet om sen  abort måste du ansöka om det före vecka 18 komplett med läkarutlåtande av tex psykiatrin om du anger psykiska skäl eller en läkare som ksn bekräfta att barnets/ditt liv är i fara fysiskt. 

Har du fått avslag kan du inte överklaga. 

Har du nått gränsen för tillåten sen abort är det totalt nej. 

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-10-25 09:11:42 följande:

Av det jag vet om sen  abort måste du ansöka om det före vecka 18 komplett med läkarutlåtande av tex psykiatrin om du anger psykiska skäl eller en läkare som ksn bekräfta att barnets/ditt liv är i fara fysiskt. 

Har du fått avslag kan du inte överklaga. 

Har du nått gränsen för tillåten sen abort är det totalt nej. 

Nja, detta stämmer inte riktigt. Man kan söka när som helst fram till v 21+6. Och man kan även ansöka igen även om man fått avslag en gång tidigare. Detta visste jag sen innan och fick bekräftat av sjukhuset.

Anledningen till att jag undrar om hoppet är ute så att säga, är ju just det faktum att dateringen inte stämmer, och att jag omöjligt är snart i vecka 23 då jag inte ens var aktiv under den period jag i så fall skulle ha blivit gravid enligt deras uträkning.
  • cosinus

Jag räknade i kalendern. ägglossning 12e juni ger v 21 + 2 idag.

ägglossningen är ju inte 0+0 utan 2+0

så torsdag 12e juni 2+0 ger torsdag 23 okt 21+0. 

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (?) skrev 2025-10-25 09:11:28 följande:
    För att även om du är säker så öppnas dörren för mycket sena aborter om man till 100% litar på mamman. 
    Hur menar du då. Menar du att jag har en chans om jag kontaktar dom på Måndag och dom lyssnar på mig? Eller tvärtom att dom inte kommer ?tro mig??
  • Anonym (Anonym)

När jag räknar i kalendern är du i vecka 22. Man räknar från mens och inte från ägglossning.

Lägg in i kalendern här så får du se att du är i vecka 22.

https://babyjourney.se/gravidkalkylator/

Beklagar din situation. Hoppas att du kan få hjälp att gå igenom detta och ändå hitta en bra lösning i slutändan. 

Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort