Inlägg från: Anonym (Olycklig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olycklig)

Rånad på möjligheten till sen abort

Innan ni kommenterar: jag mår otroligt dåligt av situationen och jag tar inte lätt på ämnet sen abort. Jag anser helt enkelt att det enda som vore värre än en sen abort i min situation vore att föda detta barn under mina förutsättningar.

Jag har blivit oplanerat gravid trots preventivmedel. Min sista mens var 24e till 29e Maj. ENDA gången vi hade sex på hela Maj och Juni var 12e och 13e Juni! Alltså ganska spot on då min ägglossning bör ha skett, och enda befruktningstillfället.

Enligt mina kalkyleringar bör detta placera mig i vecka 19+några dagar.

Jag vill inte gå in på detaljer kring varför, men jag har valt att söka om sen abort pga förändrade förutsättningar både psykiskt, ekonomiskt och i övrigt. Planen var från början att behålla då jag såg en möjlighet att få ihop det. Nu har allt förändras, pappan är borta och mitt liv har raserats på alla sätt. Jag är helt enkelt inte längre förmögen att ta hand om detta barn.

När jag ringde igår sa de att det är för sent att söka sen abort då jag är i v 22+1 nu.

Det jag undrar nu är finns det NÅNTING mer jag kan göra? Uppenbarligen har det blivit fel någonstans på vägen för det är helt omöjligt att jag är i vecka 22+. Om jag är så långt gången skulle min senaste mens och ägglossning samt befruktning vara i början till mitten på Maj! Vilket är rent fysiskt omöjligt. Det vet jag ju.

Jag vet att dom också går på ultraljudet när dom daterar och att det inte är en exakt vetenskap, det kan diffa med lite grann. Men i mitt fall så ÄR det ju en exakt vetenskap..

Har jag några rättigheter och möjligheter i detta läge? Kan jag ringa på Måndag och be om/kröva ett nytt ultraljud och utlåtande om jag förklarar att dateringen inte kan stämma hur man än vrider och vänder på det?

Jag vill verkligen inte sätta ett barn till världen som jag redan nu vet kommer födas in i miserabla förutsättningar. Har jag någon chans att bli flyttad till rätt datum och fortfarande kunna söka om sen abort?

• Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort
  • Anonym (Olycklig)

Åh.. Trots att deras datering inte stämmer? Hur kan de stå fast vid dateringen på grav trots att det är helt omöjligt att det stämmer..

Jag tror inte att jag hade klarat av att adoptera bort.

• Anonym (Olycklig)
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-25 09:04:09 följande:
    Men sen abort klarar du?
    Ja. Hurså?
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-10-25 09:11:42 följande:

Av det jag vet om sen  abort måste du ansöka om det före vecka 18 komplett med läkarutlåtande av tex psykiatrin om du anger psykiska skäl eller en läkare som ksn bekräfta att barnets/ditt liv är i fara fysiskt. 

Har du fått avslag kan du inte överklaga. 

Har du nått gränsen för tillåten sen abort är det totalt nej. 

Nja, detta stämmer inte riktigt. Man kan söka när som helst fram till v 21+6. Och man kan även ansöka igen även om man fått avslag en gång tidigare. Detta visste jag sen innan och fick bekräftat av sjukhuset.

Anledningen till att jag undrar om hoppet är ute så att säga, är ju just det faktum att dateringen inte stämmer, och att jag omöjligt är snart i vecka 23 då jag inte ens var aktiv under den period jag i så fall skulle ha blivit gravid enligt deras uträkning.
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (?) skrev 2025-10-25 09:11:28 följande:
    För att även om du är säker så öppnas dörren för mycket sena aborter om man till 100% litar på mamman. 
    Hur menar du då. Menar du att jag har en chans om jag kontaktar dom på Måndag och dom lyssnar på mig? Eller tvärtom att dom inte kommer ?tro mig??
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Så tungt) skrev 2025-10-25 09:33:16 följande:
    Man kan visst räkna så, om man vet när ägglossning/befruktning skett. Så 21+2 idag och då stämmer det väl med ultraljudet.

Tycker ändå du ska ringa och prata med dem. Så du vet att du gjort vad du kunnat iaf. Be också om hjälp. Det är en tung situation du hamnat i och behöver stöd. I vissa städer finns speciellt stöd för kvinnor i sin situation där du kan träffa andra om du vill eller få enskilt stöd. På alla orter borde du kunna få samtalsstöd av kuratorn på mottagningen. 
    Tack för ett av få rimliga svar! Självklart kommer jag inte ge upp och lägga mig platt och bara ge upp, utan testa alla möjligheter att bli sedd och hörd.

Jag är väl införstådd med att man räknar från mensen, men det är ju för att man allt som oftast inte vet befruktningsdatum, men nu vet vi ju faktiskt att befruktnin kan ha skett som absolut tidigast 12e Juni.
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (H) skrev 2025-10-25 09:56:13 följande:

Gå till en annan läkare och få en second opinion. 

Jag planerar att göra det! Ska tilläggas att när jag gjorde ett ultraljud som de daterade till v 16 så vägde fostret ca 60 gram vilket är för lite för v 16.. Även där känner jag att jag har grund att tro att jag inte är riktigt så långt gången som de räknar.
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-10-25 10:37:15 följande:

Ska du överklaga deras beslut måste du komma med nya uppgifter som styrker ditt behov av abort - ditt räknas inte antalet veckor 

Vad står det i deras avslag? 

Jag kanske inte var nog tydlig. Men jag har alltså inte fått avslag! Jag blev nekad att söka över huvud taget då de sa att jag är daterad v 22 och det är för sent att söka.
    Detta skedde i Fredags och jag är alltså nu i ett förvirrande skede av att jag trodde jag hade några ynka dagar kvar på mig att söka, då jag inte bör vara i v 22 ännu.
    Min fundering är ju därav nu om jag kan ringa på Måndag, förklara att jag inte kan vara så långt gången och begära en second opinion.
  • Anonym (Olycklig)

Min främsta fundering är till att börja med om det är något de brukar göra, alltså ge ett andra utlåtande gällande hur långt gången man är osv.

Det står i journalen från mitt första besök att jag hade ?osäker senaste mens någon gång i Maj? trots att jag var tydlig med när min sista mens var. Jag upplever att de g gjort ett misstag och räknat på gissningar och ?ca? trots att exakta dagar finns.

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-10-25 10:37:15 följande:

Ska du överklaga deras beslut måste du komma med nya uppgifter som styrker ditt behov av abort - ditt räknas inte antalet veckor 

Vad står det i deras avslag? 

Anledningen till att jag vill göra abort är att pappan är borta, jag lever under hotbild, jag är kraftigt skuldsatt och får redan nu inte ihop min ekonomi på egen hand, och det skyddsnät jag hade i form av partner och min mor har båda fallit bort då mamma blivit svårt sjuk och partner (pappan) är borta.
    Jag är helt ensam i detta nu, har på håret möjlighet att försörja mig själv, men absolut inte en bebis de närmsta åren. Som sagt, jag hade en partner och en mamma som skulle hjälpa mig och bebis med detta när beslutet var att   behålla, men de alternativen är borta nu.
    Har också gett upp helt med att ta hand om mig själv på grund av den psykiska påfrestningen detta utsatt mig för. Jag kan inte äta, sova eller ta mina tillskott, jag tar mig knappt upp ur sängen.
  • Anonym (Olycklig)

Jag tackar för alla fina och givande svar jag har fått! Det uppskattas verkligen.

Jag har ett barn sedan innan som även h*n kan fara illa och drabbas av situationen. Jag har även förlorat ett barn jag ville ha i ett sent missfall pga missbildningar. Jag är väl införstådd med vad som sker i magen vecka för vecka, hur en sen abort går till och allt däremellan. Inget av detta är nytt för mig.

Moralaspekten av detta är något som kan diskuteras i all oändlighet. Jag förstår att många inte förstår mig och tycker att det jag vill göra är förkastligt och hemskt, jag tycker egentligen det själv också, men jag anser att det vore värre att riskera mitt liv och att potentiellt förstöra mitt stora barns liv.

inte intresserad av att bli idiotförklarad eller få höra vilken vidrig person jag är när jag befinner mig där jag är just nu.

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (M) skrev 2025-10-25 21:41:17 följande:
    Varför är du helt säker på att den inte stämmer? 

Du kan ha varit gravid redan när du hade mens i maj, och att mensen i själva verket var en liten blödning (inte ovanligt att man har småblödningar under graviditeten som man kan misstag som mens). 
    Om jag redan var gravid i Maj så skulle jag i så fall ha blivit gravid i början på April och således varit nästan i vecka 30 nu vilket såklart inte är fallet för det hade de sett på ultraljudet. Jag vet inte om du faktiskt läste hela min text, men som jag skrev så vet jag när befruktning skedde eftersom jag och pappan levde långt ifrån varandra och väldigt sällan hade sex. Vi hade sex 12e och 13e Juni och befruktning skedde som tidigast dessa datum.
  • Anonym (Olycklig)

Många svar, en del hjälpsamma och omtänksamma, en del idiotiska.

Jag har inte fått igenom min vilja att ansöka om sen abort, men jag har däremot fått hjälp att istället få åka till Storbritannien och göra en abort nästa vecka. Jag har konsulterat med en klinik som kan hjälpa mig och inväntar svar på om jag kan få ekonomiskt stöd också för att betala själva vården. Det lät hoppfullt.

Jag förstår att många tycker att jag är en mordisk, vidrig, avskyvärd människa. Jag bryr mig inte nämnvärt, jag räddar hellre livet på mig och mitt stora barn med denna abort än att föda fram den här bebisen och hoppas att vi alla tre klarar oss.

Jag kan fortsätta uppdatera här i tråden dagarna och veckorna som följer kring hur allt går om någon är intresserad av att veta hur det slutar. Inget är ju klart ännu och jag vet att jag än kan ?snubbla på mållinjen? och missa min chans även i Storbritannien, gränsen där  går vid 23+6. Men det finns en strimma hopp i alla fall. De påskyndar det som går för att jag ska ha en chans.

Tack till er som förstår.

Och till svar för er som av någon anledning undrar eller vill påtala detta: jag har inte gått upp i vikt eller fått någon mage och känner inte någon rörelse i magen nej.

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (M) skrev 2025-10-28 21:05:10 följande:
    Så på tre dagar (!) har du lyckats åka till Storbritannien, hittat en klinik, fått godkänd sen abort av två läkare och fått tid i nästa vecka?!

Det är rätt imponerade faktiskt.
    Som jag skrev så har jag fått hjälp med första steget att kontakta kliniken som har bokat in mig redan nästa vecka i och med att jag närmar mig den legala gränsen. Om  jag blir godkänd kan ingen säga förrän jag är där! Men det är relativt lätt att få igenom en abort där under de omständigheter jag har redogjort för över telefon, före vecka 24.

Jag har givetvis inte hunnit faktiskt vara dit ännu, man behöver inte vara på plats för att boka tid eller få kontakt.

Men jag har som sagt fått kontakt, inlett processen, Samt ansökt om provisoriskt pass och ETA.
  • Anonym (Olycklig)

Jösses så många som tror sig ha koll och veta allt. Själva aborten går på ca 20000-30000 allt som allt, en del av kostnaderna har jag redan betat av. Sedan tillkommer ju såklart flyg och boende också. Väntar på svar från ASN gällande hur stor del av kostnaden de kan gå in och  bidra med.

Tid bokad på MSI i Brixton Hill den 6e.

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 22:15:58 följande:
    Du kommer vackert få betala för kostnaderna själv och de kan bli ävwr hundratusen i slutändan. 

Men tror du rikgit att någon tror att du nu hemtjänst plötsligt fått till att betala nästan hela konsthandel för aborten? 

Det är ingen som tror dig. 
    Jag kunde inte bry mig mindre om ni tror mig eller ej! Det påverkar väl inte mig att ni sitter och spekulerar. Jag svarar bara på de frågor jag får, de jag orkar svara på i alla fall.
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort