Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Rånad på möjligheten till sen abort

När jag räknar i kalendern är du i vecka 22. Man räknar från mens och inte från ägglossning.

Lägg in i kalendern här så får du se att du är i vecka 22.

https://babyjourney.se/gravidkalkylator/

Beklagar din situation. Hoppas att du kan få hjälp att gå igenom detta och ändå hitta en bra lösning i slutändan. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 09:17:17 följande:
    Hur menar du då. Menar du att jag har en chans om jag kontaktar dom på Måndag och dom lyssnar på mig? Eller tvärtom att dom inte kommer ?tro mig??
    Du ÄR i vecka 22 utifrån första dagen på din senaste mens.
  • Anonym (Anonym)
    cosinus skrev 2025-10-25 09:17:16 följande:

Jag räknade i kalendern. ägglossning 12e juni ger v 21 + 2 idag.

ägglossningen är ju inte 0+0 utan 2+0

så torsdag 12e juni 2+0 ger torsdag 23 okt 21+0. 

Man räknar inte från ägglossning utan från senaste mensens första dag, så den uträkningen stämmer inte.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Så tungt) skrev 2025-10-25 09:33:16 följande:
    Man kan visst räkna så, om man vet när ägglossning/befruktning skett. Så 21+2 idag och då stämmer det väl med ultraljudet.

Tycker ändå du ska ringa och prata med dem. Så du vet att du gjort vad du kunnat iaf. Be också om hjälp. Det är en tung situation du hamnat i och behöver stöd. I vissa städer finns speciellt stöd för kvinnor i sin situation där du kan träffa andra om du vill eller få enskilt stöd. På alla orter borde du kunna få samtalsstöd av kuratorn på mottagningen. 
    Nej man räknar inte så. Det är samma som gäller för alla.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 09:37:25 följande:
    Tack för ett av få rimliga svar! Självklart kommer jag inte ge upp och lägga mig platt och bara ge upp, utan testa alla möjligheter att bli sedd och hörd.

Jag är väl införstådd med att man räknar från mensen, men det är ju för att man allt som oftast inte vet befruktningsdatum, men nu vet vi ju faktiskt att befruktnin kan ha skett som absolut tidigast 12e Juni.
    Det spelar ingen roll om man vet eller inte. Man räknar ALLTID från sista mensens första dag. Förstår om du försöker hålla fast vid det som du önskar var sant, men det är inte så. Du kommer inte att kunna prata dig till något annat svar ifrån vården eftersom man inte räknar på olika sätt. Det är synd att du har fått svar från någon som inte har koll på detta. Hoppas som sagt att du kan få  bra hjälp utifrån din situation. Det är ingen idé att Birka med vården eftersom att det är som det är.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-25 09:52:58 följande:
    Det spelar ingen roll om man vet eller inte. Man räknar ALLTID från sista mensens första dag. Förstår om du försöker hålla fast vid det som du önskar var sant, men det är inte så. Du kommer inte att kunna prata dig till något annat svar ifrån vården eftersom man inte räknar på olika sätt. Det är synd att du har fått svar från någon som inte har koll på detta. Hoppas som sagt att du kan få  bra hjälp utifrån din situation. Det är ingen idé att Birka med vården eftersom att det är som det är.
    *bråka
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort