Inlägg från: Anonym (För sent!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (För sent!)

Rånad på möjligheten till sen abort

Jag förstår att du är i en svår situation men undrar om du enbart ringt och frågat om sen abort?

Har du alltså inte ansökt eller varit hos psykolog eller liknande?
    Det kan då vara att även är försent att ansöka.

Det går ju inte på en dag att få sen abort beviljad. Socialstyrelsen måste ju hinna godkänna.

Efter graviditetsvecka 18 krävs tillstånd från Socialstyrelsens rättsliga råd för att utföra en abort i Sverige. Innan detta kan du som kvinna själv besluta om abort. Ansökan och tillståndet hanteras i samarbete med vårdpersonal på abortmottagningen. 
    Processen efter vecka 18

Ansökan: Du måste ansöka om tillstånd till abort hos Socialstyrelsens rättsliga råd.

Stöd: Vårdpersonal, som läkare och kurator, hjälper dig med ansökan.

Särskilda skäl: Aborten godkänns endast om det finns särskilda skäl, som till exempel att fostret har en skada, att du mår psykiskt dåligt, eller att det finns problem med alkohol eller droger.

Tillstånd: Socialstyrelsens rättsliga råd fattar beslutet om tillstånd ska ges.

Tidsgräns: Efter graviditetsvecka 21+6 är det normalt inte tillåtet att göra abort, om inte fostret bedöms vara livsodugligt. 
  • Anonym (För sent!)

Du skrev svar samtidigt som jag skrev så såg efter att jag skrivit att du inte ansökt.

Du lever i hemsk situation med hotbild mm.

Jag hoppas att det kommer att bli bättre för dig hur det än blir med barnet.
    Det kan kännas hopplöst nu det förstår jag men du har rätt till stöd för mående
     och även ekonomisk hjälp.

Jag hoppas att det löser sig och blir bättre inom en snar framtid.
    Ge inte upp hoppet även om det känns hopplöst nu.

Ta hand om dig!

• Anonym (För sent!)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-25 12:26:44 följande:
    Jo, det kan gå på någon dag att få en sen abort beviljad.

Sedan var det kanske onödigt att lägga upp all denna information till ts? Du förutsätter att hon inte ens har basal koll?
     Med detta sagt, tvivlar jag starkt på att ts kommer att beviljas abort OM hon nu ansöker.
    Varför vad det onödigt?
    Hon hade ju ringt och  fått nej och nu går ett par dagar till innan hon kan ringa igen och om dom  nu sagt nej för att det var för sent så är det ju ytterligare dagar som gör att proceduren tar längre tid. Eftersom hon ringt kanske hon inte visste hur gången var.

Det var inte av elakhet utan info, hon kanske visste hur gången var eller inte, man är inte dum i huvudet för det men det är många som ringer vården utan att veta allt innan. Man behöver inte ta all information som att någon gör det för att vara elak eller spydig utan att faktiskt någon gör det för att visa hur det går till om det skulle vara så att man inte vet allt.

Kanske visste ts att man måste ansöka och få det beviljat eller så visste hon inte att man inte får det beviljat bara för att man söker innan v. 22. det är ju inte så att alla får det beviljat för att dom ansöker även om dom är i t ex v. 20. det ska ju prövas innan man får det beviljat och inte ens säker att ts skulle ha fått det även om hon är i v. 19.

Det var du som såg infon som något negativt, inte jag som menade det.
    Ingen här kan ju veta om ts trodde att hon skulle få abort om hon var i v. 19 för att det fanns tid kvar eller om hon visste att hon kanske ändå skulle bli nekad.
    Men hon kanske visste allt men vad är det för fel att ge info om inget var säkert.
    Hur kan info bli onödigt? visste hon allt var det ju bara strunta i den, visste hon inte allt kanske hon förstår bättre varför dom sa nej.
    Det är väl så man gör när man får information.

Jag skrev sen ett till inlägg till ts och hoppas att det går bra för henne.
    Finns inget dåligt i det jag skrev till henne.
  • Anonym (För sent!)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-25 14:09:30 följande:
    Du behöver lyfta blicken. Säkert välmenande, men att klistra in den mest basala informationen som vem som helst kan googla fram är att underkänna ts kapacitet.
    Utgå ifrån att ts är normalbegåvad istället.
    Nej det är du som utgick ifrån att man ger information till någon bara för att man tror att den är dum och inte förstår, det är din inställning, gör du alltid så när du får info ifrån någon? reagerar med att tro att den tror att du inte fattar själv?
    Har inget med normal begåvning att göra, du verkar tro att alla som ger info gör det för att dom tror att den andra är inte är normalbegåvad. 
    Här är ju ts i en utsatt situation och mår inte bra då kanske man inte tar in allt när man är stressad. 
    Jättekonstig inställning faktiskt, så du känner dig alltid nedvärderad om någon ger dig information?

En dag att få igenom beviljad abort så sent kan gå på en dag om det gäller t ex att barnet är så pass skadat att det inte kommer att överleva eller anses få ett dåligt liv eller att mammans liv är i fara eller liknande.
    I ts fall där hon velat behålla men ändrat sig pga av att partnern försvunnit och hennes mamma blivit sjuk och har hot mot sig kommer hon inte att få beviljad abort utan samtal med psykolog eller liknande då hon behöver stöd i sitt mående. När någon kommer så sent för abort just för ändrade livs förhållande 
    måste alltid samtal först ges noggrant för att se om aborten är det kvinnan verkligen vill eller om hon inte ser någon annan lösning när allt är jobbigt men kanske kan samtal få henne att avgöra om det är så eller ej  dock självklart utan att påverka och sen ska vårdpersonal avgöra om godkännande eller ej.

Ts är i en nästan desperat situation och då agerar man inte alltid som man gör annars.
  • Anonym (För sent!)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-25 14:37:31 följande:
    Lyft blicken skrev jag. Vadå alla?Generalisera inte. Det kan behövas en värdering av situationen för vilken information som ges.
    Att förutsätta att basal information alltid behöver ges, tyder på en avsaknad av fingertoppskänsla.

Du fortsätter med information som självändamål, ser jag. Men visst, fortsätt du att undervisa om det ger DIG något.
    Den här diskussionen ger inget du har bara en otrevlig ton.
    Jag jobbar med människor  som hamnat i vissa situationer och just när man befinner sig i sådan situation ser man bara sitt som man önskar och inte alla omständigheter runt, det har inte med begåvning att göra, utan det är både högutbildade och lågutbildade personer som i stressiga situationer inte har alla fakta.

Tror du alltid att folk som inte har all fakta alltid är låg begåvade, är det så du ser på folk? nej det tror jag faktiskt inte att du gör så varför skulle alla andra tro det?
    du bemöter troligtvis inte personer som inte har hela förklaringen framför sig som om dom vore låg begåvade eller man hoppas ju i alla fall att du inte bemöter folk så.
    Ett annat alternativ vore att man har dåligt självförtroende så att man tror att alla som ger information till en utgår ifrån att man är låg begåvad.
    Vet inte om du upplever när folk ger dig info att dom gör det för att dom tror att du inte förstår. Men det tror jag faktiskt inte heller att du gör.

Som sagt det är vanligt i stressiga situationer när man mår dåligt att man inte tänker på allt, sen väljer man själv om vill lyssna på info eller ej, man behöver inte bli kränkt för att någon vill hjälpa en även om man skulle veta allt redan, alla vet inte.

Men jag vill inte kapa ts tråd med tjafs, så nu lägger jag ner denna diskussion med dig.

Inget av det vi diskuterar hjälper ts. Hon får avgöra själv vad hon vill göra med informationen.
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort