Anonym (Jaha) skrev 2025-10-25 14:37:31 följande:
Lyft blicken skrev jag. Vadå alla?Generalisera inte. Det kan behövas en värdering av situationen för vilken information som ges.
Att förutsätta att basal information alltid behöver ges, tyder på en avsaknad av fingertoppskänsla.
Du fortsätter med information som självändamål, ser jag. Men visst, fortsätt du att undervisa om det ger DIG något.
Den här diskussionen ger inget du har bara en otrevlig ton.
Jag jobbar med människor som hamnat i vissa situationer och just när man befinner sig i sådan situation ser man bara sitt som man önskar och inte alla omständigheter runt, det har inte med begåvning att göra, utan det är både högutbildade och lågutbildade personer som i stressiga situationer inte har alla fakta.
Tror du alltid att folk som inte har all fakta alltid är låg begåvade, är det så du ser på folk? nej det tror jag faktiskt inte att du gör så varför skulle alla andra tro det?
du bemöter troligtvis inte personer som inte har hela förklaringen framför sig som om dom vore låg begåvade eller man hoppas ju i alla fall att du inte bemöter folk så.
Ett annat alternativ vore att man har dåligt självförtroende så att man tror att alla som ger information till en utgår ifrån att man är låg begåvad.
Vet inte om du upplever när folk ger dig info att dom gör det för att dom tror att du inte förstår. Men det tror jag faktiskt inte heller att du gör.
Som sagt det är vanligt i stressiga situationer när man mår dåligt att man inte tänker på allt, sen väljer man själv om vill lyssna på info eller ej, man behöver inte bli kränkt för att någon vill hjälpa en även om man skulle veta allt redan, alla vet inte.
Men jag vill inte kapa ts tråd med tjafs, så nu lägger jag ner denna diskussion med dig.
Inget av det vi diskuterar hjälper ts. Hon får avgöra själv vad hon vill göra med informationen.