Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Rånad på möjligheten till sen abort

Anonym (Mio) skrev 2025-10-25 11:08:16 följande:

En bebis kostar väldigt lite pengar att sköta. I synnerhet om du ammar. Vi gick plus på barnbidraget de första månaderna. 

Jag tycker att det låter som att du borde kontakta psykiatrin och be om att få bli inlagd. Hur lätt det är att få till är olika på olika orter. Men gör ett försök. Förklara att du inte har någon som hjälper dig. Att du inte är förmögen att sköta din hälsa längre. 

Jag har ammat alla mina barn länge, helammat i början och då är det mest blöjor som kostar (och vagn och kläder och allt sånt men går ju att hitta begagnat). Men du vet att bebisar inte är bebisar för alltid? Och barn kostar mycket pengar, jag har själv fyra. Man går absolut inte plus på barnbidraget.

Jag vet inte vad jag ska ge TS för råd.. jättejobbig situation. Men man behöver inte förminska hennes oro för ekonomin och annat. Du har antagligen ingen aning om hur det är att vara ensamstående. Jag är inte det längre men har varit, Man måste ju äta själv också även om man ammar.. eller speciellt om man ammar. 

Dessutom skrev hon ju att hon har ett barn sen innan. Som jag antar behöver mat och annat. Förstår om du försöker lugna henne men det hjälper ju som sagt inte att förminska och inte ta hennes oro på allvar,

TS, vet inte vad jag ska ge för råd som sagt men hoppas att det löser sig på något sätt. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 08:50:00 följande:
    Det är absolut ingen lögn, vården klarar mer och mer och kan rädda fler för tidigt födda än förr, så nej det är ingen lögn. Sen att chansen att överleva i vecka 20 är väldigt liten, det är en annan sak.
    Inget barn har någonsin överlevt i vecka 20. Kommer de kunna det i framtiden? Det vet vi inte. Men nu kan de inte det. Så ja det är en lögn att barn kan överleva så tidigt. 

Jag har själv varit nära att få ett sent missfall i vecka 20 (som tur var blev det inte så utan dottern stannade till vecka 39 tack vare akut cerklage som sattes). Hade hon kommit ut då hade de inte gjort något för att rädda henne tyvärr eftersom det inte hade gått utan då hade det varit ett sent missfall. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Therealme) skrev 2025-10-27 09:57:39 följande:

Ts: Hör av dig och be om ett möte med vården. Se till att få en ordentlig förklaring till varför det är för sent för abort. Du har rätt att förstå varför du nekas prövning!

Sedan verkar du vara i en hemsk situation just nu med sjuk mamma och hotbild. Men du ska veta att det finns hjälp att få.

Prata ordentligt med vården om alla dina farhågor. Kontakta soc om du inte redan gjort det. De kan faktiskt hjälpa en hel del, både ekonomiskt och socialt. 

Fast barnenheten och de som har hand om försörjningsstöd är ju två helt olika saker. ?Kontakta soc? och få hjälp både ekonomiskt och socialt , vet inte om det är ett råd som hjälper så mycket. För att få hjälp socialt behöver hon ju ta kontakt med barnenheten och enhet för våldsutsatta kvinnor eller liknande (vet inte vad det heter i hennes kommun).

När det gäller ekonomin är det ju försörjningsstöd om hon inte klarar ekonomin själv. Men det är ju existensminimum och jag förstår stt hon helst inte vill utsätta barnet som hon redan har och det nya barnet för det. 

Har själv varit ensamstående och våldsutsatt förut när jag var yngre ..och förlåt men jag kräks på det rådet: ?Det är bara att kontakta soc? så löser sig precis  allt på ett magiskt sätt. Jag förstår att du vill väl men vet ni ens vad ni pratar om , ni som ger det rådet? Har ni varit där själva? 

När jag var ensamstående efter att ha lämnat en våldsam relation började jag jobba på strippklubb medan jag pluggade på komvux .. Att gå på försörjningsstöd var ärligt talat knappt något liv.. Det kan funka under en kort period men man vill absolut inte  att ens barn ska behöva leva så under en längre tid. Jag säger INTE att TS ska börja strippa alltså men för någon som har varit i liknande situatio själv vet jag hur extremt lite det hjälper när någon säger att det är ?bara att gå till soc?. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-27 11:27:28 följande:
    Vi har ganska höga socialbidragsnivåer i Sverige (ja jag har haft det själv, och ja när jag hade småbarn - efter en skilsmässa, då jag varit hemmamamma). SÅ illa är det inte! Särskilt inte när barnen är små, för då behöver de inte så mycket, och det mesta finns billigt på begagnat-marknaden. 

Och när de kommer upp i skolåldern kan man numera välja en friskola som satsar på att lära ut miljö-klimat-hållbarhet. För då slipper man på samma gång tjatet om nya moderna kläder, mobiler och cyklar hela tiden samt utlandsresor med flyg (även om man inte själv bryr sig så mycket om klimatet etc. på riktigt). 

Hade jag varit tvungen att välja mellan existensminimum eller en mamma som strippar - vilket hade kunnat komma ut, det behövs ju bara att någon filmar med sin mobil och lägger ut på nätet, och så sprids det och folk känner igen - så hade jag föredragit den fattiga men icke-strippande mamman. 

Roligt att någon som har levt i princip hela sitt liv på skattebetalarnas pengar ska se ner på någon annan. 🙃 
    Trevlig människosyn förresten. Det är inte olagligt utan ett helt lagligt jobb så det är ju bara vad du tycker, att det är fruktansvärt om det kommer ut. 

Ja med en bebis kanske det funkar att gå på försörjningsstöd men inte när de är äldre. Det är ju iförsej inget som hindrar TS från att jobba när barnet börjar förskola. Men något hindrade tydligen dig. Och ja jag hade tyckt det var mer pinsamt att ha en mamma som var arbetslös (menar inte hemmafru med en pappa som jobbar alltså utan bara en arbetslös mamma eller två arbetslösa föräldrar) hela min uppväxt så att jag inte kunde göra saker som kompisarna gör än att ha en mamma som har strippat eller hållit på med Onlyfans eller vad det nu kan vara. Du verkar beredd att göra väldigt mycket (friskola och allt) bara för att slippa jobba. 

Jag sa förresten att JAG jobbade på strippklubb, inte att andra måste göra det. Det finns ofta andra alternativ än att gå på försörjningsstöd hela barnens uppväxt och att strippa. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-27 12:48:36 följande:
    VA? Jag har definitivt inte "i princip levt hela mitt liv på skattebetalarnas pengar". Du känner ju inte mig. Det var en period efter skilsmässan, innan jag kom på fötter. Och då hade jag även barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag och underhåll från min exman, om det spelar någon roll, så det var inte så mycket jag fick från soc (om det gör någon skillnad var bidragen kommer ifrån). Var nog ett par tusenlappar i månaden allt som allt.

Du pratar om att man ska välja en skola som möjliggör att man själv ska kunna fortsätta gå på försörjningsstöd. Det låter verkligen som någon som har levt eller planerar att leva hela sitt liv på skattebetalarnas bekostnad ja.

Varför skulle man inte kunna jobba när barnen har kommit upp i skolåldern? Och om det bara är en kort period när man är ?mellan jobb? som man behöver få försörjningsstöd borde man ju inte behöva anpassa var barnet går i skola efter det. Med den inställningen du har borde man inte ha barn alls.

Och att någon som lever på andras pengar ska sitta och se ner på någon som jobbar på strippklubb och tjänar sina egna pengar och betalar skatt.. vet inte om man ska skratta eller gråta men hemsk människosyn är det tycker jag. 

Jag jobbar alltså inte med det längre. Just nu är jag mammaledig och innan det gick jag en högskoleutbildng som jag ska fortsätta med sen. Men jag gjorde det en period när jag var ensamstående efter en våldsam relation. Jag skäms inte ett dugg för det. Dottern som jag var ensamstående med då har hunnit bli vuxen och hon tycker inte det är pinsamt att jag jobbade med det, hon förstår att jag försökte göra det bästa av situationen som vi var i. Vi kunde resa och göra roliga saker som vi inte hade kunnat om jag hade gått på försörjningsstöd. Och jag kunde inte bry mig mindre om något socfall ser ner på mig för att försöka må bättre själv :) 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-27 17:04:39 följande:
    Jag tipsade bara om hur man skulle kunna göra om man gick på socialbidrag även när barnen var i skolåldern. Detta är viktigt om någon går i tankarna på en sen - eller kanske rentav olagligt sen - abort. Huvudsaken är att det barnet får leva. Jag sa aldrig att jag själv hade gjort så. Men nu tar vi upp den här tråden med gnabb, fast det är TS vi bör hjälpa. 

Och du tror att du hjälper henne genom att bråka med och trycka ner en annan kvinna som har varit våldsutsatt , behöll barnet med pappan fast jag bara var 18 år gammal och sen försökte göra det bästa av situationen för att vi skulle ha det bra. Säga att mina barn borde skämmas för att jag dansade , det säger mer om dig själv och din människosyn än något annat. Har du såna problem med den typen av jobb eller kvinnor som jobbar eller har jobbat med det kan du ju förslagsvis flytta någonstans där det faktiskt är olagligt. Det finns länder i Mellanöstern där det är det, det kanske skulle passa dig bättre. 

Det var mitt val att hellre göra det än att gå på försörjningsstöd eller jobba med något sämre betalt jobb , alla behöver inte göra samma val. Men planerar man att gå på försörjningsstöd hela barnets uppväxt och bygga hela sitt liv och vilken skola barnet går i runt det så borde man nog inte ha barn, det är verkligen inga bra tips. Pratar inte om TS nu alltså, jag tror verkligen inte hon planerar det. Det finns inget som säger att hon inte skulle kunna jobba när barnet börjar på förskola om hon väljer att ha kvar barnet själv och inte adoptera bort. Det finns nattdagis och kontaktfamilj och sånt man kan få hjälp med om man har svårt att få ihop det med tiderna på jobbet och förskola. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (M) skrev 2025-10-28 15:48:35 följande:
    Sluta kom med lögner. Ts blir inte av med sin bestämmande rätt om mvc gör en orosanmälan. 

Efter att barnet varit två år i samma familjelhem (det heter faniljehem numera) ska Socialtjänsten utreda om vårdnadsöverflyttning kan vara akutell. Är den aktuell skickas en ansökan till tingsrätten som tar beslut. Så där hade du också fel. 
    Jo den här personen som du svarade kommer ju verkligen med bra tips 🤦🏻?♀️ Hur man ska göra för att gå på försörjningsstöd hela barnens uppväxt och samtidigt hålla socialtjänsten utanför och undvika orosanmälningar trots att hon lever med hotbild.

Finns våld med i bilden blir det en orosanmälan i vilken fall, kanske inte när hon är gravid men när det finns barn med i bilden blir det det..  har själv varit där. Men det är inte alltid dåligt. Och det måste vara så, soc kan inte bara låta sådant vara. Kvinnor och barn blir mördade av våldsamma män. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-28 16:17:02 följande:
    Det vet man aldrig när soc en gång har blivit inblandade, och att hon har ansökt om sen abort samt detta med våldet från (förmodligen) barnets far är saker som de kommer att se som röda flaggor. Så det bästa är att de aldrig blir inblandade, men om TS inte vill ta hem barnet från BB så måste de ju bli det. 

Vissa källor säger två år och vissa tre, här är en som säger tre:

www.verahill.se/ordlista/vardnadsoverflyttning/

Om det är två eller tre år hinner TS få reda på när och om hon hamnar i ett samarbete med soc..Det viktiga är att hon inte avsäger sig alla rättigheter till barnet de första veckorna efter födelsen. 

Barnet har (kanske) en våldsam farlig pappa och du tycker det bästa är att soc aldrig blir inblandade? 

Förstår att du säkert har haft med soc att göra själv för du verkar vara en vandrande röd flagga , tycker att man ska försöka gå på försörjningsstöd hela barnens uppväxt och undvika orosanmälningar till varje pris trots att det finns våld med i bilden.. Men dina tips till TS är rentav farliga för henne och barnen. Finns det våld med i bilden blir soc inblandade och så ska det vara. Jag har själv varit där. De kanske till och med kan bli erbjudna skyddat boende och då behöver ju soc vara inblandade. Jag har blivit det men tackade nej, fick hjälp på andra sätt. 

Att försöka dölja våld för soc och omvärlden kan sluta riktigt illa.. barn och kvinnor blir mördade. Och det är det rådet du ger TS. Stackars dina egna barn, läskigt att ha en mamma som resonerar så. Plus det där med att undvika att jobba till varje pris. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-29 18:39:40 följande:

Jag tycker inte att du är en vidrig människa, jag förstår att du är i en desperat situation. Har några frågor till dig (du behöver inte svara). Vad är du mest rädd för ska hända om barnet får födas? Är det oro för att ekonomin blir ännu svårare att få ihop? Ensamhet? Du nämnde hotbild, kommer detta bli värre av att ha ett till barn? Eller oro att inte räcka till för båda barnen?
    Detta vet du säkert redan, men det finns ju en del stöd att söka från samhället och även från kyrkan eller frivilliga organisationer, både praktiskt och ekonomiskt.

Hoppas du inte gör något du kommer ångra senare om du nu får möjlighet att åka till UK. Har du samtalsstöd från vården? Någon närstående du kan prata med? 
    Sedan undrar jag även hur du tänkte kring graviditeten tidigare, när det fortfarande var möjligt att göra abort i Sverige. Förstår att situationen har förändrats till det sämre, men fanns tankar på att avbryta även tidigare och vad stoppade dig i så fall? 
    Finns det ingen chans att pappan till barnet kan hjälpa till på något sätt, eller är han våldsam mot dig?
    Ta hand om dig.

Förstod det som att pappan är våldsam men kanske missförstod , det kanske var någon annan.

Jag säger inget om hur TS ska göra eller inte göra men är det någon av er i tråden som faktiskt har varit utsatt för våld i nära relation? Det är så många här som har åsikter och förminskar det men ni har antagligen ingen aning om hur det är på riktigt. Jag har blivit slagen och hotad med kniv till och med när jag var gravid i 9:både månaden. Slagen hårt i huvudet när jag höll min lilla bebis? dödshotad flera gånger när jag tills slut lämnade , till slut blev han gripen utanför min lägenhet med kniv på sig.. väldigt längesen nu,  inget som pågår nu. Jag säger inte att TS borde göra abort men jag förstår att man inte vill utsätta ett barn för det. Om det är pappan som är våldsam förstår jag inte ens hur ni kan tänka tanken att han ska hjälpa till.  

Andra i tråden säger dessutom att TS ska låta bli att blanda in soc och försöka undvika orosanmälningar om hon behåller barnet. Kvinnor och barn blir mördade av våldsamma män, hur kan ni inte förstå allvaret? 

Och till TS, hoppas att det löser sig för sig på något sätt.. förstår att det är en jättejobbigt situation. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 23:06:03 följande:
    Det fattar jag - men det gäller att själv söka hjälp och få soc på sin sida från början. Stor skillnad mot om soc får in en anmälan MOT TS ifrån MVC-barnmorskan, och börjar utreda HENNE med en förutfattad negativ inställning till HENNE. En sådan grej kan till och med sluta med att den hotfulla pappan får ensam vårdnad, för utfallet av en sådan utredning är helt slumpmässigt. 

Mot TS? Vet du ens vad du pratar om. En orosanmälan gäller ett barn. Den är inte för eller emot någon. Du har skrivit att det bästa är om soc inte blir inblandade alls om TS vill ha kvar barnet. Att du ens säger en sån sak när det finns hot och våld inblandat, det är riktigt läskigt. 

Och vadå börjar utreda henne. Blir det en utredning så utreds båda föräldrar, iallafall om barnet bor hos dem. Självklart utreds mamman om barnet bor hos henne även om det inte är hon som har gjort fel. De utreder om hon kan skydda barnet från den våldsamma pappan (eller om det är någon annan som är våldsam). Det handlar bokstavligen om liv och död och du pratar om det som att det är någon tävling mellan mamman och pappan. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-30 06:41:04 följande:
    Den som anmäler skriver ju ner sina skäl till oron. Och då ser det inte bra ut med beskrivningar av hur TS är mycket olycklig över graviditeten, gråter, vill döda barnet o.s.v..

För övrigt är soc inte EN enhet, utan det finns olika avdelningar för ekonomiskt bistånd, barn- och ungdom (det är de som utreder orosanmälningar) och skydd av våldsutsatta kvinnor. Vilket du borde veta om du nu har varit utsatt. Det är till och med så att sekretess råder mellan avdelningarna, så egentligen får inte en socialsekreterare på ekonomiskt bistånd t.ex. gå in i datorsystemet och se om det finns något annat pågående ärende kring klienten på det socialkontoret. Sedan är det en annan sak att de kanske gör det ändå, bara för att de kan.

Om en kvinna som har barn blir utsatt för våld och någon på socialtjänsten får reda på det, oavsett vilken avdelning så kommer definitivt barnenheten få reda på det, det finns inga undantag. Enheten för våldsutsatta kvinnor är skyldiga att göra en anmälan om något som kan innebära en fara för barnet kommer fram. Och våld och hot mot kvinnan innebär en fara för barnet. Jag har själv fått gå på samtalsstöd på den enheten efter utredning hos barnenheten , kvinnan jag pratade med var tydlig med att om något nytt framkommer (som inte barnenheten redan visste alltså) som kan vara rn fara för barnet så kommer hon att behöva göra en orosanmälan. Till exempel om jag skulle ha blivit utsatt för våld eller hot igen under tiden jag gick där, Får någon på avdelningen som har hand om försörjningsstöd reda på att det förekommer våld kommer de också att göra en orosanmälan till barnenheten. Sekretess gäller inte när det handlar om oro för barn. 

Deras största anledning till oro kommer att vara våldet , inte att TS ville göra en sen abort. Och ?döda barnet?. Hon är ju övertygad om att hon är i en vecka då det fortfarande är lagligt att göra abort (om det är så eller inte vet jag inte, har inte läst alla inlägg och alla datum),  alltså vill hon göra abort och inte döda ett barn. Om någon på socialtjänsten tror att hon är kapabel att döda ett barn för att hon ville göra abort när hon trodde att hon var i vecka 19-20 så borde de inte ha kvar sitt jobb. 

Jag skulle aldrig själv klara att göra en så sen abort men det är inte samma som att döda ett barn och jag är säker på att kvinnor inte gör det utan väldigt starka skäl, antingen att barnet har svåra missbildningar eller en extremt svår social situation. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-30 12:49:49 följande:
    Synd att du inte läst,  då detta gör att ditt svar blir irrelevant. TS är längre gången än så. Tipsar om " visa endast."

Hon är ju iallafall själv överygad om att hon inte är längre gången än så även om hon kanske har fel. Så att säga att hon vill döda ett barn blir ändå fel. 

Hursomhelst så spelar det inte så stor roll när det gäller det som jag svarade på. Soc kommer att starta en utredning när det eventuella barnet är fött och den eller de som är vårdnadshavare och som barnet bor hos kommer att utredas i vilket fall så de vet att barnet inte utsätts för eller bevittnar våld,  oavsett vad hon säger till barnmorskan på MVC om önskan att göra abort. Finns det våld med i bilden så blir det så och det är inte något negativt. 

Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort