• Krocko

Rånad på möjligheten till sen abort

Hej TS! Har fått varit och pratat med någon och fått någon hon klarhet i om du kan få en abort? Jag tycker så otroligt synd om dig och hoppas att det löser sig till det bästa för dig.

• Krocko
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-28 21:36:56 följande:
    Som jag skrev så har jag fått hjälp med första steget att kontakta kliniken som har bokat in mig redan nästa vecka i och med att jag närmar mig den legala gränsen. Om  jag blir godkänd kan ingen säga förrän jag är där! Men det är relativt lätt att få igenom en abort där under de omständigheter jag har redogjort för över telefon, före vecka 24.

Jag har givetvis inte hunnit faktiskt vara dit ännu, man behöver inte vara på plats för att boka tid eller få kontakt.

Men jag har som sagt fått kontakt, inlett processen, Samt ansökt om provisoriskt pass och ETA.
    Vem är det tänkt ska betala för vården? Tänker att Storbritannien är ju inte ens med i EU, så vi har väl inget sjukvårdsavtal med dem? Eller jag kan ha helt fel.
  • Krocko
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 16:10:55 följande:
    Man kan få bidrag till sjukvård i Storbritannien, men dö handlar det om behandlingar som inte görs i Sverige och som man då fått remiss för av svenska sjukvården. Inte för att få göra en mycket sen abort. Så ts får stå för hela notan själv, och den kan gå på upp till några hundratusen kronor. 
    Ja det vet jag, så fungerar det omvänt också, att patienter kan få vård i Sverige som hemlandet inte kan erbjuda men däremot betala för.

Men TS skriver att hon inväntar svar om ekonomiskt stöd, det undrar man ju vem som ska betala för det, det handlar som du skriver om väldigt stora summor. 
  • Krocko
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-29 17:58:54 följande:

Jösses så många som tror sig ha koll och veta allt. Själva aborten går på ca 20000-30000 allt som allt, en del av kostnaderna har jag redan betat av. Sedan tillkommer ju såklart flyg och boende också. Väntar på svar från ASN gällande hur stor del av kostnaden de kan gå in och  bidra med.

Tid bokad på MSI i Brixton Hill den 6e.

Men du skriver att du är svårt skuldsatt så att kunna betala detta? Låter smått otroligt. Bara visum kostar 1000 kr.
  • Krocko
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-29 17:58:54 följande:

Jösses så många som tror sig ha koll och veta allt. Själva aborten går på ca 20000-30000 allt som allt, en del av kostnaderna har jag redan betat av. Sedan tillkommer ju såklart flyg och boende också. Väntar på svar från ASN gällande hur stor del av kostnaden de kan gå in och  bidra med.

Tid bokad på MSI i Brixton Hill den 6e.

Vad är ASN? Försökte googla men blev inte klokare Obestämd
  • Krocko
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-30 07:18:16 följande:
    Jag kunde inte bry mig mindre om ni tror mig eller ej! Det påverkar väl inte mig att ni sitter och spekulerar. Jag svarar bara på de frågor jag får, de jag orkar svara på i alla fall.
    Det låter ju bra att du lyckats skrapa ihop 30000 + omkostnader bara sådär, någon har ju skrivit om ANS och där står ju att endast kvinnor från länder som inte tillåter abort kan få ekonomiskt stöd. 
  • Krocko
    Anonym (Quinny) skrev 2025-10-31 11:10:38 följande:

Ursäkta att jag inte läst hela tråden. Om förslaget redan varit uppe. 

Du ska ha stöttning att fullfölja graviditeten för att direkt adoptera bort bäbisen. Då ger du dig själv och bäbisen den bästa chansen. 
    Ställ det alternativet mot att du vill föda bäbisen nu när den trots allt snart är livsduglig. Bara någon vecka dit. 

Himla olycklig situation du hamnat i men det går att lösa till det bästa för er båda två. 

Hon vill under inga omständigheter föda barnet utan nu ska hon åka till en klinik i England i nästa vecka där de utför aborter senare än i Sverige.
  • Krocko
    Anonym (Minna) skrev 2025-11-01 12:18:27 följande:
    Hmmm....o vad blir detta att kosta? Tänker på om hon inte har råd med blöjor mm....måste ju vara svindyrt??!!
    Ja bara vården ca 30000 och sen tillkommer resa och hotell. Enligt TS.
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort