- 

Meddelande borttaget Meddelande borttaget
- 

- 

Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 20:54:56 följande: Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 20:54:56 följande:Jag tackar för alla fina och givande svar jag har fått! Det uppskattas verkligen. 

Jag har ett barn sedan innan som även h*n kan fara illa och drabbas av situationen. Jag har även förlorat ett barn jag ville ha i ett sent missfall pga missbildningar. Jag är väl införstådd med vad som sker i magen vecka för vecka, hur en sen abort går till och allt däremellan. Inget av detta är nytt för mig.

Moralaspekten av detta är något som kan diskuteras i all oändlighet. Jag förstår att många inte förstår mig och tycker att det jag vill göra är förkastligt och hemskt, jag tycker egentligen det själv också, men jag anser att det vore värre att riskera mitt liv och att potentiellt förstöra mitt stora barns liv.

inte intresserad av att bli idiotförklarad eller få höra vilken vidrig person jag är när jag befinner mig där jag är just nu.

Jag idiotförklarar dig inte och lider med dig i din situation. Men det är för sent med abort. Om barnet är friskt får du försök hitta en väg igenom resten av graviditeten och förlossningen och ha en plan för vad som sker därefter. Du har inte blivit rånad på möjligheten till abort - det är för sent enligt den svenska lagen och lagen finns där för att skydda det livsdugliga ofödda nästan färdigutvecklade barnet. 

Kram på dig och hoppas att allt går bra.
- 

TS hävdar att man ska utgå från hennes "säkra" samlagsdatum, inte första dagen i sista mensen, för att ge sig själv mer tid till abort av ett fullt livsdugligt barn. Att påvisa barnets utvecklingsgrad är fullt rimligt eftersom det är det som avgör gränsen i det här fallet. Det har gått så pass långt att barnet är en egen individ med egna mänskliga rättigheter i det här fallet, och att prata bort detta så som du gör är känslokallt om något.Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 21:10:44 följande:Nu finns gränserna för abort och vore TS några dagar bort från dessa så har hon rätt till att bedömas. TS är som sagt inte dum och vet om dessa punkter som folk prolifeaktit nämner. Men sjukvården anser att TS är över gränsen och då är det inte mycket att göra. Att nämna olika detaljer för att påvisa hur utvecklat fostret är kan inte anses hjälpsamt. TS hävdar att man ska utgå från hennes "säkra" samlagsdatum, inte första dagen i sista mensen, för att ge sig själv mer tid till abort av ett fullt livsdugligt barn. Att påvisa barnets utvecklingsgrad är fullt rimligt eftersom det är det som avgör gränsen i det här fallet. Det har gått så pass långt att barnet är en egen individ med egna mänskliga rättigheter i det här fallet, och att prata bort detta så som du gör är känslokallt om något.Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 21:10:44 följande:Nu finns gränserna för abort och vore TS några dagar bort från dessa så har hon rätt till att bedömas. TS är som sagt inte dum och vet om dessa punkter som folk prolifeaktit nämner. Men sjukvården anser att TS är över gränsen och då är det inte mycket att göra. Att nämna olika detaljer för att påvisa hur utvecklat fostret är kan inte anses hjälpsamt.
- 

- 

- 

- 

Anonym (Pro choice) skrev 2025-10-27 00:29:29 följande: Anonym (Pro choice) skrev 2025-10-27 00:29:29 följande:Hej TS 

Tyvärr finns det många som lägger extremt stor skuld och skam på en kvinna som blivit/är ofrivilligt gravid. Det spelar ingen roll vilket stadie fostret är i, enligt många spelar fostret större roll än kvinnans fria vilja.

Hur som helst, det är en extrem tuff situation du är i. Det verkar inte som att du kommer kunna få göra en abort. Så hade jag varit du hade jag kontaktat sjukvården för att få hjälp att psykiskt kunna hantera din situation. När barnet väl är fött så har du haft tid på dig att tänka igenom om inte en adoption är rätt val ändå, eller om du trots allt vill behålla det.

Det viktiga nu är att du får psykologhjälp och att du har nära kontakt med kvinnokliniken.
 Man kan vara för abort och pro choice och ändå kunna konstatera att vecka 23 är för sent att göra abort. Det ni har gemensamt är att ni undviker att ens benämna det barn som i princip är färdigutvecklat. Det är ju det som är själva anledningen till att gränsen är lagd där den är. Ni förnekar det och skapar en offermentalitet å TS vägnar där ni påstår att det skammas och skuldbeläggs när det faktiskt bara konstateras fakta och ges förslag på realistiska lösningar inom lagens gränser. 
- 

Ja, i och med detta är du en avskyvärd människa. Fyfan. Men vi lever ju i ett egoistiskt samhälle där allt bara handlar om jaget idag. Oavsett hur det slutar är bebisen lyckligt lottad som slipper dig som mamma.Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-28 19:50:02 följande: Ja, i och med detta är du en avskyvärd människa. Fyfan. Men vi lever ju i ett egoistiskt samhälle där allt bara handlar om jaget idag. Oavsett hur det slutar är bebisen lyckligt lottad som slipper dig som mamma.Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-28 19:50:02 följande:Många svar, en del hjälpsamma och omtänksamma, en del idiotiska. 

Jag har inte fått igenom min vilja att ansöka om sen abort, men jag har däremot fått hjälp att istället få åka till Storbritannien och göra en abort nästa vecka. Jag har konsulterat med en klinik som kan hjälpa mig och inväntar svar på om jag kan få ekonomiskt stöd också för att betala själva vården. Det lät hoppfullt.

Jag förstår att många tycker att jag är en mordisk, vidrig, avskyvärd människa. Jag bryr mig inte nämnvärt, jag räddar hellre livet på mig och mitt stora barn med denna abort än att föda fram den här bebisen och hoppas att vi alla tre klarar oss.

Jag kan fortsätta uppdatera här i tråden dagarna och veckorna som följer kring hur allt går om någon är intresserad av att veta hur det slutar. Inget är ju klart ännu och jag vet att jag än kan ?snubbla på mållinjen? och missa min chans även i Storbritannien, gränsen där går vid 23+6. Men det finns en strimma hopp i alla fall. De påskyndar det som går för att jag ska ha en chans.

Tack till er som förstår.

Och till svar för er som av någon anledning undrar eller vill påtala detta: jag har inte gått upp i vikt eller fått någon mage och känner inte någon rörelse i magen nej.

- 

Ja förmodligen är inte inget annat än ett troll. Att någon som befinner sig i en djup kris både psykiskt, fysiskt och ekonomiskt (och dessutom har ett litet barn att ta hand om redan) plötsligt skulle ha möjlighet att åka till UK och göra abort i vecka 24 på några få dagar känns inte troligt.