Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Rånad på möjligheten till sen abort

Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 09:01:15 följande:

Åh.. Trots att deras datering inte stämmer? Hur kan de stå fast vid dateringen på grav trots att det är helt omöjligt att det stämmer..

Jag tror inte att jag hade klarat av att adoptera bort.

Varför är du helt säker på att den inte stämmer? 

Du kan ha varit gravid redan när du hade mens i maj, och att mensen i själva verket var en liten blödning (inte ovanligt att man har småblödningar under graviditeten som man kan misstag som mens). 
  • Anonym (M)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 09:16:14 följande:
    Nja, detta stämmer inte riktigt. Man kan söka när som helst fram till v 21+6. Och man kan även ansöka igen även om man fått avslag en gång tidigare. Detta visste jag sen innan och fick bekräftat av sjukhuset.

Anledningen till att jag undrar om hoppet är ute så att säga, är ju just det faktum att dateringen inte stämmer, och att jag omöjligt är snart i vecka 23 då jag inte ens var aktiv under den period jag i så fall skulle ha blivit gravid enligt deras uträkning.
    Du kan inte söka fram till v 21+6, då det är sista dagen att göra abort (efter det kan mam få göra abort om fostret har skador och inte är livsdugligt utanför magen). 

Eftersom sista dagen för sen abort är v 21+6 så måste du ha sökt senast en vecka innan. 
  • Anonym (M)
    Binabuzz skrev 2025-10-25 09:18:56 följande:
    Ja exakt.. Och av just den anledningen ska jag ju ha några korta dagar på mig kvar att lämna in en ansökan om sen abort..
    Även om du hade varit i v 21 +0 så är det för sent att båda söka och gå godkänt en sen abort. 

Dessutom räknar man inte från ägglossningen eller befruktningen, utan från senaste mensens första dag. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 09:37:25 följande:
    Tack för ett av få rimliga svar! Självklart kommer jag inte ge upp och lägga mig platt och bara ge upp, utan testa alla möjligheter att bli sedd och hörd.

Jag är väl införstådd med att man räknar från mensen, men det är ju för att man allt som oftast inte vet befruktningsdatum, men nu vet vi ju faktiskt att befruktnin kan ha skett som absolut tidigast 12e Juni.
    Spelar ingen roll. Man utgår alltid från sista mensens första dag, oavsett om man skulle veta när befruktningen ägt rum.
  • Anonym (M)
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-25 09:52:38 följande:

Säg att du har psykisk ohälsa och vill ta livet av dig varje dag. Och vill ha ett ultraljud

Och då kommer Socialnämnden från gå lagen och beviljas ts sen abort? Eller hur tänker du det ska hjälpa ts? 

Hon är i den veckan hon, och oavsett hur många ul hon gör så är det för sent för ts. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-10-25 10:37:15 följande:

Ska du överklaga deras beslut måste du komma med nya uppgifter som styrker ditt behov av abort - ditt räknas inte antalet veckor 

Vad står det i deras avslag? 

Antalet veckor räknas fortfarande. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-25 12:05:06 följande:

En abort i vecka 20 innebär att du måste föda ut barnet och dessutom kan barn överleva utanför livmodern i den veckan. Om du tänker så så kanske du kan överväga adoption ändå?

Anledningen till abortgränsen är satt til v 21+6 är för att barnet inte kan överleva utanför livmodern. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 20:54:56 följande:

Jag tackar för alla fina och givande svar jag har fått! Det uppskattas verkligen.

Jag har ett barn sedan innan som även h*n kan fara illa och drabbas av situationen. Jag har även förlorat ett barn jag ville ha i ett sent missfall pga missbildningar. Jag är väl införstådd med vad som sker i magen vecka för vecka, hur en sen abort går till och allt däremellan. Inget av detta är nytt för mig.

Moralaspekten av detta är något som kan diskuteras i all oändlighet. Jag förstår att många inte förstår mig och tycker att det jag vill göra är förkastligt och hemskt, jag tycker egentligen det själv också, men jag anser att det vore värre att riskera mitt liv och att potentiellt förstöra mitt stora barns liv.

inte intresserad av att bli idiotförklarad eller få höra vilken vidrig person jag är när jag befinner mig där jag är just nu.

Varför startde du tråden om du nu vet hur man räknar och hur en sen abort gör till?

Du vilken vecka du är och du vet att du inte får godkänt sen abort. 

Att fostret enbart vägde 60gram i vecka 16 är litet, men inte ovanligt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-25 21:54:00 följande:
    Om jag redan var gravid i Maj så skulle jag i så fall ha blivit gravid i början på April och således varit nästan i vecka 30 nu vilket såklart inte är fallet för det hade de sett på ultraljudet. Jag vet inte om du faktiskt läste hela min text, men som jag skrev så vet jag när befruktning skedde eftersom jag och pappan levde långt ifrån varandra och väldigt sällan hade sex. Vi hade sex 12e och 13e Juni och befruktning skedde som tidigast dessa datum.
    Vilket för att du är i v 22+1. Vården tog inte fel. Du har inte blivit rånad på sen abort. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 08:33:42 följande:
    Det finns för tidigt födda barn som i vecka 20 har överlevt.
    Det är dock extremt få, om ens finns några. I v 21 finns det dock ett fåtal barn som har överlevt. Och dessa barn har överlevde en vanlig förtidig förlossning, inte en sen abort. 

Jag har inte läst om något barn som överlevt i v 20. Men om du har det så får du länka. 
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort