Sluta blunda för halva verkligheten – våld i nära relation drabbar också män
Fast majoriteten av förövarna är fortfarande män. Sedan är det ojämställt åt andra hållet vid t.ex. vårdnadstvister, där mamman nästan alltid (om hon inte har stora problem) ses som den lämpligaste vårdnadshavaren, och det bör förstås ändras på. Men vi lever fortfarande i ett utpräglat manssamhälle där män oftast drar det längsta strået och får fördelar främst i arbetslivet, det är fortfarande ofta olika lön för lika arbete beroende på om du är man eller kvinna, även om kompetensen är samma. Det är fortfarande manliga chefer som tar sig rätten att vara sexistiska och mästrande mot kvinnliga anställda. Det är fortfarande männen som står för det mesta våldet i samhället, och även om det är "populärt" numer att skylla allt på invandrarmän så begås de flesta våldtäkter i hemmet av män som kvinnor är tillsammans med, och där lär svenska män vara minst lika representerade som utländska.
Men för all del, bra att du tar upp detta.
Och hur vet du detta? Man gick nyligen ut med att män är tysta om att de utsätts för psykisk eller fysisk misshandel. Så tror jag också att det är. Räcker väl ofta att se hur tjejer bara behandlar sina kompisar, det snackas skit om både den ena och den andra och inte en käft vågar uttala sig direkt till personen istället.
Män är också utsatta. Och jag tror de är betydligt mer utsatta än vad som tyvärr syns. För de trycker ner sig själva , tänker att men det lilla var väl ingenting.
Sen absolut finns det taskiga killar. har själv blivit utsatt är flera.
Men jag har själv gått över gränsen någon gång, där jag knuffat till en som drack för mycket om och om igen. Han knuffade även mig, först. Lovade saker han inte höll. Ljög mig i ansiktet. Men man har ändå ansvar över ens eget beteende. Att han söp ger liksom inte mig rätt att knuffas. Man ska dra istället alternativt att personen slutar supa, man får sluta ta sådana beteenden. Han har slutat supa nu och han är snäll nu. Vi båda hade problem.