• Anonym (ok)

En mans OK är inte alltid ett OK...

Har nyligen inlett en relation med en tjej 40+. Hon har synpunkter på hur jag kommunicerar i SMS. Specifikt användning av ok. Tex häromdagen messade hon att hon tränade. Vi skulle ses hos mej senare och hon frågade om hon kunde duscha hos mej. Ja svarade med enbart ok. Hon svarade att hon kunde duscha innan. Men vadå tänkte jag.. jag svarade ju att den var ok att hon duschar hos mej ! Senare fick jag förklarat att det hade varit mer välkomnande med ett lägre mess tex: javisst du får jättegärna duscha hos mej!!

Behöver vi styra upp vår kommunikation om detta ska hålla långsiktigt?? Ska jag skriva längre mess ?? eller är det hon som borde sluta övertolka kortfattade svar??
  • Svar på tråden En mans OK är inte alltid ett OK...
  • ClumsySmurf
    Anonym (ok) skrev 2025-10-26 11:58:29 följande:

Om det då är så att det finns en tydlig skiljelinje mellan kvinnliga och manliga behov här (jag tolkar svaren hittills så), är det då alltid mannen som ska ändra sig ??

Hon är väl ändå ihop med mej för att hon vill ha en man som vågar vara just MAN även fast det råkar vara 2025 och snart 2026 ??
    Finns det nån tråd på flashback om samma ämne?? (ingen av oss har konto där och man har nog inte tillgång till nån avancerad sökfunktion som enbart gäst på det forumet)
    Folk tycker väl att det är andra som ska ändra sig och/eller acceptera?

Hon frågade om hon kunde duscha hos dej och jag tycker OK är ett bra svar
    Det är en enkel ja/nej fråga om inget speciellt så jag har inte lust att tänka om.

De som inte tycker OK är ett bra svar har inte heller lust att tänka om.

Jag förstår inte på vilket sätt det är en könsfråga och vad våga vara just MAN har med saken att göra.

Har du något annat exempel där hon klagat på kommunikationen?

• ClumsySmurf
    Fjäril kär skrev 2025-10-26 11:00:23 följande:
    En mans OK är inte alltid ett OK...

Ett "ok: är lika förhatligt som den jäkla tummen upp och tolkas 9 ggr avv 10 negativt. 

Om man ändå ska skriva ett sms så skriv vad du menar.  Exakt VAD är det som är okej?   Att hon tränar, ska duscha eller att du inte bryr dig  om vilket  eller ....vadå?   

Bli tydlig i kommunikation så slipper hon bli anklagad för övertolkning  och drama. 

Jag gissar att hon hade blivit glad över ett spontant "jaa duscha gärna hos mig, det vore mysigt " 

jag tycker det blir överdrivet för en enkel ja/nej fråga

vill man ha ett "...det vore mysigt" svar kanske man ska fråga om man ska duscha tillsammans.
  • ClumsySmurf
    Anonym (ok) skrev 2025-10-26 15:40:19 följande:
    Fjäril kär skrev 2025-10-26 13:21:42 följande:
    Vad är det för del med att vara tydlig?  Är det omanligt menar du? 

Hur kan ett par ord vara så ansträngande att skriva?  

För den delen har jag åtskilliga manliga kompisar som hatar "ok" lika mycket som jag gör. 

På vilket sätt ska hon ändra sig när hon var sipertydlig med vad hon menade?  
    Inte nödvändigtvis omanligt att sms:a längre än 2 tecken. Vad som däremot ÄR omanligt (om nån är intresserad av min åsikt) är att vara så osäker i relationen att man går ner i spagetti och slår frivolter baklänges för att inte råka missbehaga den andre ens om sådana triviala saker som längden på sms. 

Man kan göra anpassningar i en relation javisst, men då väljer jag att prioritera sånt som rör umgänget när vi är tillsammans fysiskt. 
    att ändra OK till lägre mess tex: javisst du får jättegärna duscha hos mej!! är inte att gå ner i spagetti och slår frivolter baklänges.

Våga vara man, våga vägra skriva längre är väl ett tecken på osäkerhet om något?

• ClumsySmurf
    Fjäril kär skrev 2025-10-26 13:21:42 följande:
    Vad är det för del med att vara tydlig?  Är det omanligt menar du? 

Hur kan ett par ord vara så ansträngande att skriva?  

För den delen har jag åtskilliga manliga kompisar som hatar "ok" lika mycket som jag gör. 

På vilket sätt ska hon ändra sig när hon var sipertydlig med vad hon menade?  
    OK är tydligt men är tydligen inte OK.

Det har invaderat hundratals språk och etablerats som ett faktiskt ord i uppslagsverken. Det används frekvent över hela världen och är på grund av dess universella karaktär begripligt över de flesta lands- och språkgränser. Trots den semantiska framgången, är ordets faktiska ursprung något av en gåta. OK är ett av de största etymologiska mysterierna.

Genom åren har flera länder och kulturer försökt ta åt sig äran för uppkomsten av ordet OK, som går att översätta till något i stil med ?instämmer? eller ?riktigt?

stockholmsskrivbyra.se/ok-vad-betyder-det-egentligen/

• Anonym (ok)
    Anonym (Otydligt!) skrev 2025-10-26 16:06:33 följande:
    Men vet du vad hon ansåg om ditt svar eller gissar du bara?

Du utgår ju ifrån att hon tog ditt ok som att hon tog det negativt, vet du det eller?
    Varför tar du upp längden på sms? ingen här skriver att du ska skriva en novell,
    utan bara att ok kan uppfattas olika av olika personer och att du när du nu frågar t ex kunde skrivit, Det går bra eller bara ett ord Absolut, det är inte så många fler bokstäver.
    Du skriver att du inte ska göra anpassningar för andra bara för att många upplever att ok kan ha lite oklar betydelse men då är det väl likadant för henne, du anser ju att hon ska anpassa sig efter dig och självklart förstå ditt ok.

Tycker det är du som förstorar upp allt och reagerar utan att som det verkar veta vad hon tänkte om ditt ok. Det är ju du som verkar upprörd över att hon svarade att hon duschade hemma.  Varför inte bara fråga henne, se vad hon svarar och sen kan du säga att ok betydde att det gick bra så vet hon nästa gång, hur svårt ska det vara?
    Det är en person du inte känner jättebra ännu och då är det väl bra om man kan fråga varandra om något är oklart.
    Om jag tror att en person missförstår mig vare sig det är en kvinna eller man eller om något är oklart frågar man väl och inte bara säger att jag har rätt och den andra är konstig som inte fattar.

Om det är en kvinna du vill ha en relation med så är det väl en enkel sak att ta reda på och inte bara hävda att hon reagerade fel. 
    Tycker du förstorar upp detta som är enkelt att ta reda på och enkelt att åtgärda.
    Tycker att det borde framgå om man läser hela trådstarten att vi har haft just den dialog som du efterfrågar. Men det är möjligt att jag inte var tillräckligt utförlig när jag formulerade trådstarten. Sorry i så fall. 
  • Anonym (Otydligt!)
    Anonym (ok) skrev 2025-10-26 16:44:00 följande:
    Tycker att det borde framgå om man läser hela trådstarten att vi har haft just den dialog som du efterfrågar. Men det är möjligt att jag inte var tillräckligt utförlig när jag formulerade trådstarten. Sorry i så fall. 
    Du har rätt i att det stod i din ts. Jag som var slarvig. Det ber jag om ursäkt för. 

Men tycker att ändå att det hela är uppförstorat.
    Ni verkar bägge strida för att har rätt och ingen vill ändra sig.
    Känns som en struntsak att tjafsa om, vill du ha en relation så skriv
    lite mer positivt svar utan att skriva en novell  vad kostar det att skriva ett annat ord eller två, samtidigt som hon när du sa att
    det var menat som positivt bara kunde ha sagt att hon inte uppfattade det så men nu förstår det i fortsättningen.
    Man behöver inte vara envis och säga att jag tänker inte ändra mig och jag har rätt, så verkar ni bägge anse.
  • Gräsroten

Det handlar om kvinnligt och manligt språk. Finns litteratur om det, en bra bok. Jag tror att den heter, du förstår ju inte vad jag menar, eller något liknande?

• Anonym (ok)
    ClumsySmurf skrev 2025-10-26 16:12:53 följande:

Har du något annat exempel där hon klagat på kommunikationen?

Nej faktiskt inte men vi hade en liten kommunikations-issue inför vår andra träff. Hon skulle gå och handla nåt vi kunde laga till middag hemma hos henne. Hon klarade inte att ta beslut på vad hon skulle köpa trots att jag meddelat att jag äter allt och inte har några allergier e dyl. Eftersom jag inte ville att vi skulle bli brevvänner pga just detta så så sms:ade jag att jag istället skulle ta med ingredienser till nåt vi kunde laga tillsammans. Hennes sms som svar på detta: 
    - Perfekt! Gillar att du bestämmer (+ slängkyss och blinksmiley)

Utfallet blev mycket lyckat. Både middan och det som hon egentligen avsåg.. 
  • Anonym (ok)

Om nån undrar så lagade vi daal med röda linser och sötpotatis.

• ClumsySmurf
    Anonym (ok) skrev 2025-10-26 17:31:10 följande:
    Nej faktiskt inte men vi hade en liten kommunikations-issue inför vår andra träff. Hon skulle gå och handla nåt vi kunde laga till middag hemma hos henne. Hon klarade inte att ta beslut på vad hon skulle köpa trots att jag meddelat att jag äter allt och inte har några allergier e dyl. Eftersom jag inte ville att vi skulle bli brevvänner pga just detta så så sms:ade jag att jag istället skulle ta med ingredienser till nåt vi kunde laga tillsammans. Hennes sms som svar på detta: 
    - Perfekt! Gillar att du bestämmer (+ slängkyss och blinksmiley)

Utfallet blev mycket lyckat. Både middan och det som hon egentligen avsåg.. 
    "Hon klarade inte att ta beslut på vad hon skulle köpa trots att jag meddelat att jag äter allt och inte har några allergier e dyl."

För mej är sånt ofta likgiltigt men folk frågar ju av en anledning och jag tror inte att det beror på att de inte kan fatta beslut själva så  bestäm själv blir nog ofta ett dåligt svar.

Svar på tråden En mans OK är inte alltid ett OK...