Inlägg från: Anonym (Vill ha råd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill ha råd)

Kan man bo i en etta med barn?

Hej, jag skulle gärna vilja höra lite tankar kring att skaffa barn om man bor litet. Jag och min sambo bor i en etta på 34 kvm i Stockholms innerstad. Vi trivs så himla bra. Dels bor vi i vårat drömområde, dels har vi väldigt nära till familj, vänner och jobb. Vi har också en mycket låg hyra. Vi vill inte behöva flytta för långt bort och att flytta till någonting större i innerstaden på den här bostadsmarknaden är troligtvis flera år (3-4 år) borta för oss, och nu till vårt dilemma: vi vill verkligen skaffa barn. Vi har längtat i några år nu, men ville bli färdiga med universitetsstudier först. Nu är vi klara med skolan, båda har heltidsjobb och vi känner oss allmänt väldigt redo. Vi vill helt enkelt verkligen börja försöka bli med barn och inte behöva vänta flera år till. Men går det över huvud taget att bo i en etta på 34 kvm med ett barn? Finns det någon med liknande erfarenhet som kan dela hur det var, hur länge det funkade osv.?

Ser fram emot att läsa kloka inspel!

• Svar på tråden Kan man bo i en etta med barn?
  • Anonym (Vill ha råd)
    Anonym (Lindy) skrev 2025-10-26 20:36:13 följande:

Förutom det som skrivits så innebär att bo i ett rum att ingen kan sova om barnet inte sover. En del bebisar vaknar väldigt ofta och är ibland vakna länge, och det är tufft att fungera om ingen vuxen i hushållet sover. Det som räddade mig om min man var att vi kunde dela på nätterna så att någon alltid hade sovit åtminstone fyra timmar i sträck. 

Ja, det där har jag funderat mycket på. Känns ju som att det kan vara klurigt att få till sömnen och man vet ju verkligen inte vilken bebis man får (alltså hur den kommer att sova eller om den får magproblem osv)?
  • Anonym (Vill ha råd)
    Anonym (Linda) skrev 2025-10-26 20:48:16 följande:

Finns det ett riktigt kök eller har ni kokvrå?

Har ni riktigt kök med dörr att stänga kan ni vid behov används köket som möjlighet stt stänga in er och rädda nattsömnen . En hopfällbar gästsäng eller en liten smidig bäddsoffa/kökssoffa kan lösa både jobbiga nätter och behovet av egen tid.

Käket är för litet för en sängplats, men vi har även dörr mellan hallen och själva rummet som man kan stänga och i hallen skulle man kunna få plats med att fälla ut en säng vid behov. Känns lite knasigt kanske att ligga och sova i hallen, men om det krisar kanske det kan vara en idé ändå!
  • Anonym (Vill ha råd)

Stort tack för alla svar! Spännande att läsa era tankar, och det är tydligt att man kan tycka väldigt olika.

Vi kommer nog att avvakta i 6-12 månader och spara så mycket pengar vi kan, men med största sannolikhet blir vi som sagt kvar i nuvarande lägenhet i 3-4 år. Så det blir nog ändå en bebis i vår lilla etta i framtiden, med målet att flytta till något större senast när barnet är 1,5 år. För oss överväger helt enkelt fördelarna med vårt nuvarande boende nackdelarna. Och det hade känts jobbigt att behöva välja mellan att trivas där vi bor och att skaffa barn. Att vi trivs så bra, har nära till familj, vänner, affärer, lekplatser och gångavstånd till jobb känns tryggt, praktiskt och skönt. Glada föräldrar = glatt barn, hoppas jag! Eftersom hyran är så låg kan vi spara mycket och inte få det knapert under föräldraledigheten vilket också känns som en stor fördel, vi vill gärna vara hemma med bebis så länge som möjligt ju.

Vem vet, jag kanske dyker upp i något forum här i framtiden och varnar andra för att göra något liknande. Men livet är som det är, det är svårt att planera allt och alltid hamna rätt, man får göra det bästa av vad man har tänker jag!

Svar på tråden Kan man bo i en etta med barn?