• Anonym (Vill ha råd)

Kan man bo i en etta med barn?

Hej, jag skulle gärna vilja höra lite tankar kring att skaffa barn om man bor litet. Jag och min sambo bor i en etta på 34 kvm i Stockholms innerstad. Vi trivs så himla bra. Dels bor vi i vårat drömområde, dels har vi väldigt nära till familj, vänner och jobb. Vi har också en mycket låg hyra. Vi vill inte behöva flytta för långt bort och att flytta till någonting större i innerstaden på den här bostadsmarknaden är troligtvis flera år (3-4 år) borta för oss, och nu till vårt dilemma: vi vill verkligen skaffa barn. Vi har längtat i några år nu, men ville bli färdiga med universitetsstudier först. Nu är vi klara med skolan, båda har heltidsjobb och vi känner oss allmänt väldigt redo. Vi vill helt enkelt verkligen börja försöka bli med barn och inte behöva vänta flera år till. Men går det över huvud taget att bo i en etta på 34 kvm med ett barn? Finns det någon med liknande erfarenhet som kan dela hur det var, hur länge det funkade osv.?

Ser fram emot att läsa kloka inspel!

• Svar på tråden Kan man bo i en etta med barn?
  • Fjäril kär

Inte förrän barnet går i skolan behövs ett eget rum så på så sätt har ni inga problem med att bo trångt.

Resten beror ju på hur ni drar nytta av planlösningen och smarta compact living lösningar på det utrymme ni har och kan skapa avskilda platser.   Har ni möjlighet att tex bygga loftsäng eller skärma av så ni får privatliv så fixar ni vuxentid med att se tv eller nån kan vara sjuk etc medan ni har ett barn som behöver lekplats och  sova... 

• Anonym (S)

Första 2 åren kan det nog funka men tveksamt i längden.
    Tänk att ni ska få plats för era saker plus barnets saker såsom säng, kläder (såsom regnkläder, vinterkläder etc), leksaker, vagnar, barnet ska  kunna ta hem vänner och att ni ska kunna ha ett vuxenliv. 

Vi bodde i en lägenhet på 40kvm med vår äldsta son det första året men flyttade sen till hus.
    Det var visserligen en liten 2a men det var ändå väldigt trångt...

• Anonym (Lindy)

Förutom det som skrivits så innebär att bo i ett rum att ingen kan sova om barnet inte sover. En del bebisar vaknar väldigt ofta och är ibland vakna länge, och det är tufft att fungera om ingen vuxen i hushållet sover. Det som räddade mig om min man var att vi kunde dela på nätterna så att någon alltid hade sovit åtminstone fyra timmar i sträck. 

• Anonym (Tora)

Alltså om ni vill det och har planerat för det så kommer ni tillsammans att lösa det. Ni gillar ert boende. Det är väl värre i så fall om man oplanerat hamnar i den situationen. Eller vantrivs där man bor så att man hela tiden längtar bort.

Jag personligen hade inte haft barn i en etta men jag hade aldrig ens valt att bo i en etta. Hellre bor jag en bit utanför city, så länge jag får (minst) en tvåa.
    För jag vill ha ett rum som bara är mitt. Absolut att man kan dela upp och skärma av men nej, det är så mitt behov ser ut. Jag vill ha ett rum som bara är mitt och jag vill kunna stänga med dörr. 

Kunde nog tänka mig att bo kvar där även med barn, spjälsäng och ett par genomskinliga backar med leksaker vore inte svårt att rymma. Vi har stor hall med klinkergolv där en barnvagn kan stå utan problem.

• Anonym (Vill ha råd)
    Anonym (Lindy) skrev 2025-10-26 20:36:13 följande:

Förutom det som skrivits så innebär att bo i ett rum att ingen kan sova om barnet inte sover. En del bebisar vaknar väldigt ofta och är ibland vakna länge, och det är tufft att fungera om ingen vuxen i hushållet sover. Det som räddade mig om min man var att vi kunde dela på nätterna så att någon alltid hade sovit åtminstone fyra timmar i sträck. 

Ja, det där har jag funderat mycket på. Känns ju som att det kan vara klurigt att få till sömnen och man vet ju verkligen inte vilken bebis man får (alltså hur den kommer att sova eller om den får magproblem osv)?
  • Anonym (Linda)

Finns det ett riktigt kök eller har ni kokvrå?

Har ni riktigt kök med dörr att stänga kan ni vid behov används köket som möjlighet stt stänga in er och rädda nattsömnen . En hopfällbar gästsäng eller en liten smidig bäddsoffa/kökssoffa kan lösa både jobbiga nätter och behovet av egen tid.

• Anonym (Anna)

Jag och min man bor tillsammans med vårt barn i en etta, visserligen större än er. Barnet har sovrummet, vi sover i bäddsoffa i vardagsrummet. Inga problem. 

• Anonym (Vill ha råd)
    Anonym (Linda) skrev 2025-10-26 20:48:16 följande:

Finns det ett riktigt kök eller har ni kokvrå?

Har ni riktigt kök med dörr att stänga kan ni vid behov används köket som möjlighet stt stänga in er och rädda nattsömnen . En hopfällbar gästsäng eller en liten smidig bäddsoffa/kökssoffa kan lösa både jobbiga nätter och behovet av egen tid.

Käket är för litet för en sängplats, men vi har även dörr mellan hallen och själva rummet som man kan stänga och i hallen skulle man kunna få plats med att fälla ut en säng vid behov. Känns lite knasigt kanske att ligga och sova i hallen, men om det krisar kanske det kan vara en idé ändå!
  • Just Precis

Jag tycker att det låter som en dålig ide tyvärr. Små barn behöver mycket sömn, ni kommer att störa barnet om ni inte går och lägger er samtidigt som hen, 19 typ. När de är mindre sover de väl i regel lite djupare, så kanske funkar i något år, men knepigt sen. Kanske om barnet kan sova i köket. 

Folk bor på alla möjliga sätt runt om i världen så självklart så _går_ det, men jag tror ni kommer ruttna på er boendesituation rätt snabbt.

• Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-26 20:55:52 följande:

Jag och min man bor tillsammans med vårt barn i en etta, visserligen större än er. Barnet har sovrummet, vi sover i bäddsoffa i vardagsrummet. Inga problem. 

Förlåt men etta har väl bara ett rum plus kök och badrum
    Låter som att ni har en tvåa...
Svar på tråden Kan man bo i en etta med barn?